John McPhee heeft zondagochtend de spectaculaire en zeer spannende Moto3 race gewonnen op Le Mans in Frankrijk. De Schot wist in de laatste ronde van de race op het juiste moment aan te vallen en kwam als winnaar over de streep voor Lorenzo Dalla Porta en Aron Canet.

De eerste race van de dag op het Le Mans Bugatti Circuit in Frankrijk was die voor de Moto3 klasse. Om 11:00 uur gingen de lichten op groen voor 22 ronden lang spektakel terwijl de weersomstandigheden het lastig maakten voor de coureurs en teams. Al de hele dag viel er zo nu en dan lichte regen, echter niet genoeg om het circuit te voorzien van een laag water. Hierdoor werd de race als ‘dry race’ verklaard waardoor de coureurs niet van banden mochten wisselen en bij eventuele hevige regenval de rode vlag zou worden gezwaaid.

Doordat het circuit vrijwel volledig droog was gingen alle coureurs van start op slicks. Wel was er veel variatie wat betreft de compounds.

Ronde 1
Tony Arbolino wist het beste te starten en ging als leider de Dunlop chicane in voor Tatsuki Suzuki, Ai Ogura en polesitter John McPhee. Daarachter waren het Gabriel Rodrig, Andrea Migno, Marcos Ramirez, Aron Canet, Lorenzo Dalla Porta en Kaito Toba in de top tien. Voor Sergio García ging het al na zeven bochten mis aangezien hij ten val kwam bij het ingaan van Musée. Filip Salac werd hierbij geraakt en moest een uitstap maken door de grindbak.

Een aantal bochten later ging het opnieuw mis doordat Ai Ogura crashte bij het uitkomen van de Chemin Aux Beoufs chicane. Zijn Honda keerde echter weer terug op de baan en bleef midden op het asfalt liggen. Op wonderbaarlijke wijze wisten alle coureurs de machine te ontwijken en liep het verder goed af.

Ronde 2
Suzuki nam de leiding over voor Arbolino, McPhee en Rodrigo die al een klein gaatje wisten te slaan richting de achtervolging. Darryn Binder was de volgende coureur die onderuit ging, de Zuid-Afrikaan maakte een fout bij het ingaan van de Dunlop chicane en werd door middel van een high-sider van zijn KTM geworpen.

Ronde 4 
Suzuki leek comfortabel te zijn aan de kop van het veld met Arbolino, McPhee en Rodrigo daar nog steeds kort achter. Enkele tienden daarchter reed Canet op de vijfde plaats voor Migno, Dalla Porta en Ramirez. Daar weer een seconde achter leidde Masaki een grote groep, strijdend voor de negende positie.

Ronde 5
De Japanner wist langzaam maar zeker een kleine voorsprong op te bouwen terwijl Arbolino, McPhee en Rodrigo elkaar meerdere keren wisten te passeren. De eerste acht coureurs waren minder dan een seconde van elkaar verwijderd.

Ronde 7
De coureurs achter Suzuki hadden door dat elkaar passeren niet bepaald bevorderlijk is voor de snelheid waardoor ze hun achterstand aanzienlijk wisten te verkleinen.

Ronde 8 
Nog steeds Suzuki aan de leiding maar Migno had door middel van een zeer indrukwekkende inhaalactie in de snelle Dunlop curve de tweede positie overgenomen en reed nu dicht aan het achterwiel van de Japanner. Rodrigo, Arbolino, Dalla Porta, McPhee en Canet reden daar kort achter.

Voor Marcos Ramirez kwam de race wederom vroegtijdig ten einde. De Spanjaard crashte bij het insturen voor de Dunlop chicane.

Ronde 9
Migno viel aan en nam de koppositie over van Suzuki ter hoogte van de Dunlop chicane.  De zeven coureurs in de kopgroep reden zeer dicht op elkaar en probeerden elkaar op meerdere plaatsen op het circuit te verschalken. Suzuki zag zijn mogelijkheid bij het ingaan van Reccordement, de laatste bochtensectie voor start / finish, en nam op indrukwekkende wijze de leiding weer over.

Romano Fenati besloot om de pitbox op te zoeken aangezien hij te veel last had van zijn enkelblessure als gevolg van de hevige crash tijdens de race in Austin.

Ronde 11
Door middel van een slipstream op het rechte stuk nam Dalla Porta de koppositie over van Suzuki. Opnieuw sloeg de Japanner meteen terug en reed hij weer aan de leiding. Migno en Dalla Porta zaten elkaar vervolgens meerdere keren dwars en wisten een aantal agressieve maar nette inhaalacties in te zetten. Wederom kostte dit tijd en wist Suzuki weer een voorsprong op te bouwen van een halve seconde.

Ronde 13
Suzuki reed nog steeds aan kop maar zijn voorsprong werd weer wat kleiner. Dalla Porta reed zo’n drie tienden achter de Sic58 Squadra Corse coureur terwijl McPhee en Rodrigo voorbij waren gegaan aan Migno.

Jaume Masia ontving een penalty van 2,2 seconden door het afsnijden van de Dunlop chicane. Deze tijd zou aan het einde van de race aan zijn racetijd worden toegevoegd. Doordat de coureurs achter hem zo dicht bij elkaar reden zou dit een penalty van meer dan vijf posities worden.

Ronde 15
Suzuki maakte een klein foutje bij het ingaan van bocht 7 (Musée) en ging wijd. Doordat de de concurrentie zo dicht achter hem reed viel hij terug naar de vijfde positie en nam McPhee de leiding over. Antonelli ging een bocht later bij het insturen van Garage Vert ook de fout in, echter ging hij daarbij onderuit. Voor de racewinnaar in Jerez kwam de race ten einde.

Ronde 16
De race wed intenser en in de kopgroep, nu nog bestaande uit zes coureurs, werden een aantal agressieve inhaalacties ingezet. Bij het ingaan van Garage Bleu nam Suzuki wederom de leiding over van McPhee.

Vicente Perez kwam ten val bij het ingaan van de Dunlop chicane, zijn race kwam ten einde.

Ronde 17
Bij het ingaan van de Dunlop chicane ging het volledig mis voor Suzuki en Arbolino. De Japanner verloor de achterkant van zijn Honda bij het veranderen van richting en schoof onderuit. Arbolino kon geen enkele kant op en kwam daardoor ook ten val. Voor beide coureurs was dit het einde van de race en bestond de kopgroep nu nog uit McPhee, Dalla Porta en Migno. Canet was teruggevallen naar de vierde positie omdat hij de crash moest ontwijken en kreeg bezoek van Rodrigo en Toba.

Ook Dennis Foggia crashte, zijn race kwam ten einde door een valpartij bij het ingaan van de Chemin Aux Beoufs chicane.

Ronde 19
Migno viel aan en nam de leiding over van McPhee. Dalla Porta reed daar kort achter en hield de twee coureurs nauwlettend in de gaten. Een halve seconde daarachter leken Canet, Toba en Rodrigo in staat te zijn om hun achterstand richting de kopgroep te kunnen verkleinen.

Ronde 20
Migno, McPhee en Dalla Porta zaten elkaar flink dwars op het rechte stuk en wisten elkaar ternauwernood te ontwijken. Dalla Porta nam de koppositie over voor Migno en McPhee maar door dit duel hadden Toba, Canet en Rodrigo de aansluiting volledig gevonden. De kopgroep bestond weer uit zes coureurs die allemaal kanshebber waren voor de overwinning.

Ronde 21
De kopgroep werd nóg groter want ook Masia, Vietti, Masaki, Kornfeil, Ferández en Arenas kwamen dichterbij. McPhee nam door middel van een gewaagde manoeuvre in de eerste snelle bocht de koppositie weer over terwijl Toba doorstootte naar de tweede positie.

Ronde 22
Het zou aankomen op de laatste ronde en bij het beginnen daarvan maakten vrijwel alle coureurs in de top zes kans op de winst. Toba leidde bij het ingaan van de laatste ronde en wist zijn lijnen goed te verdedigen. Echter op het korte rechte stuk richting de Chemin Aux Beoufs chicane wisten McPhee en Dalla Porta optimaal gebruik te maken van de slipstream waaarbij de schot de koppositie overnam. Vervolgens gaf hij de Italiaan geen mogelijkheid om nog een inhaalactie in te zetten en kwam hij als winnaar over de streep. Het is zijn eerste Grand Prix overwinning sinds Brno 2016 en zijn eerste zege in droge omstandigheden.

Dalla Porta werd tweede nadat hij dit weekend maar liefst vier crashte. Daarachter kwam Canet als derde over de finish nadat hij in de laatste ronde in aanraking kwam met Toba. Beide coureurs bleven zitten maar vooral de Japanner was absoluut niet te spreken over de actie van Canet. Rodrigo werd vierde voor Migno en Toba met daarachter Vietti, Masaki, Kornfeil en Fernández in de top tien.

Canet blijft de leider in het kampioenschap met 74 punten voor Dalla Porta met 60 en Antonelli met 57.

Handige links SHARK Helmets Grand Prix de France:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App