Michael van der Mark kende vrijdag een lastige eerste dag van het twaalfde en voorlaatste WorldSBK weekend van het seizoen in Argentinië. De Pata Yamaha Official WorldSBK Team coureur moest genoegen nemen met de elfde rondetijd, dit nadat hij zich in eerste instantie wel binnen de top tien had weten te kwalificeren maar vervolgens naar de elfde plaats werd teruggezet vanwege een minimale overschrijding van de track limit.

Omdat het nieuwe El Villicum circuit circuit nog maar net klaar is en de race van dit weekend het eerste grote evenement is dat op deze nieuwe faciliteit verreden wordt, veranderden de omstandigheden vrijdag aanzienlijk gedurende elk van de eerste drie vrije trainingen. Dit omdat de coureurs in beide klassen het vuil van de baan moesten rijden, vuil dat tijdens het bouwproces op het wegdek was achtergelaten. Dit betekende tevens dat Van der Mark en de crew zich steeds moesten aanpassen aan de snel veranderende omstandigheden.

Michael van der Mark beleefde weliswaar een goede start van het weekend, hoewel de progressie die hij gedurende de dag maakte, niet echt terug te vinden was op de tijdlijsten. De 25-jarige Rotterdammer stond aan het eind van de derde vrije training als negende op de lijst, maar zal zich zaterdag alsnog door Superpole 1 moeten zien te worstelen, dit nadat zijn snelste ronde werd geschrapt vanwege een overtreding van de track limit in bocht negen.

De Pata Yamaha-rijder verklaarde na afloop van de eerste dag zeer onder de indruk te zijn van de lay-out van het circuit in San Juan Villicum, maar hij sprak ook zijn bezorgdheid uit over het oppervlak van de baan en de hoeveelheid rommel en stof die men bij het volgen van andere rijders te verduren krijgt.

Michael van der Mark: “Het was geen gemakkelijke dag omdat de omstandigheden voor elke sessie anders waren en de baan steeds beter werd naarmate het circuit schoner werd en er meer rubber op het asfalt kwam. Dit maakte het moeilijk om de set-up van de motor klaar te maken voor de race, omdat je deze normaalgesproken aanpast aan de baan, maar als de baan constant verbetert dan moet je steeds weer opnieuw beginnen. Het wegdek was ook best wel een probleem, want het lijkt erop dat het asfalt op sommige plaatsen begint te breken, wat betekent dat je wordt geraakt door puindeeltjes als je achter andere coureurs rijdt. Op dit moment is er maar één echte schone lijn, dus je kunt ook niet opzij gaan staan om deze puindeeltjes te vermijden. Voor de laatste sessie hebben we een aantal grote veranderingen aan de motor aangebracht, die echt positief waren en me in staat stelden om bijna elke ronde te verbeteren, dus we gaan zeker in de goede richting. Aan het einde van de rit hebben we een nieuwe set banden geplaatst en mijn snelheid was goed, maar toen had ik een beetje pech dat mijn snelste ronde werd afgenomen voor het overschrijden van de tracklimits. Jammer, want de tijd was goed genoeg om me direct voor Superpole 2 te plaatsen , maar ik heb in ieder geval een goed gevoel en ik weet zeker dat het circuit morgen weer anders zal zijn, dus laten we eens kijken wat de FP4 brengt.”

 

Handige links Motul Argentinian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App