Minimaal gecombineerd gewicht in World Superbike definitief van tafel

2997
Álvaro Bautista en Scott Redding - Race 1 op Autodrom Most | © Randy van Maasdijk

De voorstellen om een minimaal gecombineerd gewicht van rijder en motorfiets in te voeren in het World Superbike kampioenschap is afgewezen. De hoge topsnelheid van Álvaro Bautista en de Ducati in het afgelopen seizoen zorgde bij veel coureurs voor onvrede.

De discussie over het voordeel dat een kleinere coureur wel of niet zou hebben is ongeveer net zo oud als het motorracen zelf. Al jarenlang wordt er – in meerdere kampioenschappen – gesproken over een mogelijke invoer van een minimaal gecombineerd gewicht van rijder en machine. In de lagere Grand Prix klassen (Moto3 en Moto2) en de lagere klassen van het WorldSBK kampioenschap (WorldSSP en WorldSSP 300) is die regel er al jaren, echter zijn de MotoGP en WorldSBK categorieën daarvan uitgesloten.







Het gecombineerde gewicht in de Moto3 klasse van rijder en machine moet minimaal 152 kg zijn, in de Moto2 klasse is dat minimaal 217 kg. Als een coureur te licht is en daardoor onder het limiet zit kan het team met ballast (loodjes) gewicht bijplakken op de machine of aan de rijder zelf. De limieten in de World Supersport 300 en World Supersport zijn verschillend per machine (zie hieronder).

 

In de MotoGP klasse en de WorldSBK categorie worden er alleen minimale gewichten gevraagd van de machine, respectievelijk 157 kg en 168. In de MotoGP klasse werd er gesproken over een gecombineerd minimum toen Dani Pedrosa toetrad in 2006, de kleine Spanjaard woog slechts iets meer dan 50 kg.

In de MotoGP paddock is die discussie de laatste jaren nog wel gevoerd toen Danilo Petrucci er nog actief was maar afgelopen seizoen werd er in de WorldSBK paddock veelvuldig over gesproken. Scott Redding stak zijn mening niet onder stoelen of banken en maakte met uitgebreide posts op social media kenbaar dat hij vindt dat een dergelijke regel er moet komen. Terwijl de Brit met helm, overall, handschoenen en laarzen ruim 90 kg weegt komt Bautista met volledige bescherming niet verder dan zo’n 60 kg, een verschil van zo’n dertig kilo dus.

Het voordeel van Bautista tijdens het acceleren was duidelijk maar de Spanjaard aarzelde niet om zichzelf te verdedigen. Hij liet weten dat hij simpelweg niet veel zwaarder kon worden gezien zijn lengte en lichaamsbouw en gaf aan dat de concurrentie maar harder moest werken om meer vermogen te produceren. De discussie was fel en er zou in 2023 of 2024 ook in de World Superbike klasse een gecombineerd minimaal gewicht komen.

Dat besluit is echter van tafel na een bijeenkomst van het ‘SBK Permanent Bureau’. Voormalig WorldSBK Technical Director Scott Smart hintte aan het einde van 2022 op de komst van de regel maar de Engelsman is vervangen door Ludovic Reignier. Lees hieronder het FIM persbericht met daarin de aangepaste regelgeving die vanaf dit seizoen geldt.


Wijzigingen in de FIM Superbike- en World Supersport reglementen

De Superbike Commission, bestaande uit Gregorio LAVILLA (Dorna, executive director WorldSBK), Paul King (Directeur van de FIM Circuit Racing Commission), Biense Bierma (Algemeen Secretaris van de MSMA), gecoördineerd door Paul Duparc (Manager van de FIM Circuit Racing Commission – Secretaris van de SBK Commissie), in aanwezigheid van Ludovic Reignier (FIM WorldSBK Technical Director), Dominique Hebrard (FIM CTI Technical Manager) en Roland Berger (FIM CTI Director) kwamen de afgelopen weken herhaaldelijk bijeen en namen de volgende beslissingen:

Het WorldSBK kampioenschap is nu volwassen. Het is noodzakelijk om de continuïteit van deze categorie te waarborgen en de technische regels die voor het huidige succes hebben gezorgd. De kwestie van een minimum gecombineerd gewicht (rijder/machine) is door het “SBK Permanent Bureau” uitgesloten.

Voor de categorieën Supersport en Supersport Next Generation blijven de technische regels van 2022 een jaar langer van kracht. Door dit uitstel kunnen de huidige fabrikanten volgens het Supersport-reglement dit seizoen werken door te voldoen aan de basis van de technische/balanceringsregels voor de Supersport Next Generation van 2024, die voor alle fabrikanten verplicht is.

Aan het eind van het seizoen 2023 zal een studie worden opgesteld waarin de resultaten van de prestatiebalancering worden vastgesteld, teneinde de prestatiebalancering in deze serie voor 2024 vast te stellen.

Op sportief vlak is een testbeperking ingesteld. Het is nu verboden voor rijders en teams
die gecontracteerd zijn voor deelname aan het WK Supersport en het WK Supersport 300 om te testen, te trainen of te racen op dezelfde locatie als een FIM World Superbike World Championship evenement gedurende de 11 dagen voorafgaand aan de dag van
eerste training van dit evenement.

Overwegende dat de minimumleeftijd van WorldSSP300-rijders is verhoogd en dat deze rijders moeten oefenen voor deelname in een hogere klasse, werd goedgekeurd dat er in deze categorie flag-to-flag races zouden worden ingevoerd (zoals bestaand in
WorldSSP en WorldSBK): Voor alle klassen zal een race niet worden onderbroken om klimatologische redenen, behalve voor buitengewone gebeurtenissen. Rijders die banden willen wisselen of aanpassingen willen doen, moeten de pits in en dat doen tijdens de race zelf.

In overeenstemming met alle FIM disciplines (geïnitieerd door GP klassen), zal de betekenis van de gele vlag met rode strepen (verandering van adherentie) als volgt zijn: “De adhesie op dit deel van het circuit kan worden beïnvloed door een andere reden dan regen, waardoor onverwachte omstandigheden aan het oppervlak ontstaan. Dit kunnen geïsoleerde vochtige plekken zijn op een droge baan, olie, grind, gras of andere
puin.”

De FIM gaat door met haar missie om de uitrusting van rijders te verbeteren en helmen te ontwikkelen. In overeenstemming met dit beleid mogen alleen FIM gehomologeerde helmen (met een geldig FIM homologatielabel) worden toegelaten met de volgende termijnen:

– Tot 31/12/2025: FRHPhe-01 & FRHPhe-02
– Vanaf 01/01/2026: alleen FRHPhe-02

Een lijst van door de FIM gehomologeerde helmen is beschikbaar op www.frhp.org.
De besluiten van deze Superbike Commissie zijn goedgekeurd door het Permanent Bureau.


Handige links Grand Ridge Brewery Australian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • WorldSBK_Race 2 podium
  • World Supersport race two start
  • Toprak Razgatlıoğlu
  • Remy Gardner_pit walk
  • Safety Car
  • Phillip Island Circuit
  • Michael van der Mark_Superpole race
  • Michael van der Mark_race 2
  • Loris Baz_race 2
  • Jonathan Rea_Race 2
  • Jorge Navarro_race 2
  • Dominique Aegerter_race 2
  • Glenn van Straalen_race 2
  • Danilo Petrucci
  • Álvaro Bautista_race two podium
  • Álvaro Bautista_race 2 parc feme
  • Álvaro Bautista_race 2
  • Superpole Race
  • WorldSSP podium race2
  • Superpole Race
  • WorldSSP race2
  • Nicolo Bulega
  • Stefano Manzi
  • WorldSSP race2
  • WorldSSP race2
  • WorldSSP race2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSSP race2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSSP race 1
  • Michael Hill - Paddock show
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • Domninique Aegerter
  • WorldSBK race 1
  • Eab Racing Team
  • Alvaro Bautista
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • Stefano Manzi
  • Eric Granado
  • Michael van der Mark
  • Alvaro Bautista
  • Ten Kate Racing Yamaha
  • DSC_3713 copy
  • Iker Lecuona
  • Stunt show
  • Michael van der Mark
  • Scott Redding
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Philipp Öttl
  • Dominique Aegerter
  • Glenn van Straalen
  • Arne Mussche & Kervin Bos
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • WorldSBK Photo shoot
  • Yamaha WorldSBK Team
  • WorldSBK flags
  • World Supersport class of 2023
  • Troy & Kim Bayliss
  • Tom Sykes & Jonathan Rea
  • Toprak Razgatlıoğlu
  • Stefano Manzi & Nicolò Bulega
  • Swingarm
  • Tom Bramich & Eric Granado
  • D4S_5958 copy
  • Oli Bayliss
  • Alex Lowes
  • Michael Morel
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Jonathan Rea & Wayne Maxwell
  • Jonathan Rea
  • Glenn van Straalen
  • Garreett Gerloff
  • Garrett Gerloff & Loris Baz
  • Axel Bassani's #47 Motocorsa Racing
  • EAB Racing
  • Fork leg
  • Axel Bassani
  • Álvaro Bautista #1
  • 2023 WorldSSP coureurs
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • 2023 WorldSBK coureurs