Mooney VR46 Racing Team gaat in 2023 voor eerste MotoGP zege

2354
alessio-salucci
Mooney VR46 Racing Team Alessio Salucci | foto© VR46 Racing

Het Mooney VR46 Racing Team kan terugkijken op een geslaagd debuutseizoen in de koningsklasse. Zo wist Marco Bezzecchi o.a. een pole en een podiumklassering te scoren terwijl hij ook nog eens de MotoGP Rookie Of the Year titel in de wacht wist te slepen. Maar het team van Valentino Rossi wil meer, voor het seizoen 2023 is één van de doelen: een eerste MotoGP overwinning in de koningsklasse.

Het Mooney VR46 Racing Team begint in 2023 aan het tweede seizoen in de koningsklasse. Luca Marini en Marco Bezzecchi eindigden op respectievelijk een twaalfde en veertiende plaats in het rijdersklassement. Bezzecchi wist echter wel de titel van beste rookie in de wacht te slepen nadat hij het team gedurende het seizoen hun eerste MotoGP pole en podiumplaats had weten te bezorgen.







Met een jaar ervaring op zak werkt teamdirecteur Alessio Salucci momenteel met zijn overige managementleden aan een nieuwe strategie, een strategie waar inmiddels al een aantal belangrijke knopen zijn doorgehakt met als doel de volgende stap te kunnen maken.

Zo zal het team komend seizoen opnieuw met Marini en Bezzecchi aan de start verschijnen maar wel met een geheel andere insteek dan een jaar geleden. In tegenstelling tot een jaar geleden krijgen beide coureurs in 2023 de beschikking over exact hetzelfde materiaal, een belangrijke strategische keuze aangezien men nu binnen het team de verkregen data kan delen.

Vorig seizoen beschikte Marini over de destijds nieuwste GP22 terwijl Bezzecchi het moest doen met een jaar oudere GP21. In 2023 zullen beiden heren de beschikking krijgen over een GP22, een overjarige Ducati welke wel uitgerust zal zijn met de laatste specificaties. Opvallend dat men dus niet kiest voor het nieuwste materiaal waarmee Francesco Bagnaia, Enea Bastianini, Johann Zarco en Jorge Martin komend seizoen op pad gestuurd worden. Volgens Salucci is dit echter een bewuste keuze, aan de ene kant een financiële – maar aan de andere kant ook een belangrijke strategische keuze.

Alessio Salucci: “We willen continuïteit. We willen niet op dezelfde manier aan het seizoen beginnen als een jaar geleden. Toen hadden we weliswaar de nieuwste Ducati tot onze beschikking, maar we begrepen elkaar niet zo goed. Het was in het begin moeilijk om onze weg te vinden en als je aan het twijfelen komt dan zijn de anderen al gevlogen. Daarnaast kon de ene kant van het team niet terugvallen op de opgedane kennis aan de andere kant van de pitbox, simpelweg omdat we werkten met twee verschillende motoren. De start van het seizoen was daardoor zeker niet makkelijk, zowel voor de coureurs als ook de teamleden die erg moesten wennen aan het nieuwe materiaal.”

Na een moeilijke eerste helft van het seizoen begonnen de resultaten net voor de start van de zomerstop te komen, te beginnen in Assen waar Bezzecchi als tweede eindigde daarmee de eerste MotoGP podiumplaats voor het team wist te scoren. Het team wil dan ook graag voortborduren op het sterke twee deel van afgelopen seizoen, de keuze voor het materiaal heeft hierin dan ook een belangrijke rol gespeeld.

Alessio Salucci: “Binnen de pitbox hadden de twee ‘teams’ in 2022 best wel problemen met samenwerken, met name tijdens de eerste helft van het seizoen. De onderlinge verschillen in de MotoGP zijn momenteel erg klein. In 2023 zullen de crewchiefs beter samen kunnen werken vanwege het feit dat er geen verschil meer zit in het materiaal. Dat was voor ons een belangrijke overweging voor de keuze van het nieuwe materiaal voor komend seizoen. Maar daarnaast is de keus ook een economische en financiële kwestie. Door te kiezen voor het overjarige model besparen we best veel geld en hebben we meer financiële ruimte voor andere zaken. Het financiële aspect is vandaag de dag een belangrijke factor binnen de sport, ik zou liegen als dat bij ons niet zo zou zijn.”

Ondanks dat Bezzecchi en Marini in 2023 niet kunnen beschikken over het nieuwste materiaal weerhoudt dit het team en de coureurs er niet van om zich als doel te stellen een eerste MotoGP overwinning te willen gaan scoren. Natuurlijk zal de Ducati GP23 anders zijn, zullen er een aantal nieuwe updates komen, zal men met name op het gebied van de aerodynamica een stap voorwaarts maken en zal er waarschijnlijk tijdens de eerste MotoGP test van 2023 in Sepang al een nieuw frame getest worden. Maar net als we het afgelopen seizoen hebben kunnen zien tijdens de eerste Grand Prix weekenden van het seizoen wil dat niet zeggen dat alles meteen vlekkeloos werkt.

Alessio Salucci: “Ik denk niet dat het een probleem is om te gaan rijden met de GP22. Ik hoop dat er maar een aantal vrij kleine aanpassingen zijn, ook al wordt de GP23 uiteraard de GP23. Maar laten we de lat voor onze jongens nu niet te hoog leggen, want zoals elk satellietteam zullen ook wij ten dienste staan van het fabrieksteam. We hopen onze coureurs op te leiden zodat ze in de toekomst de overstap kunnen maken naar het fabrieksteam. Het moge duidelijk zijn, in 2023 verwachten we dat beide heren een stap kunnen maken ten opzichte van het afgelopen seizoen. Een eerste MotoGP zege zou natuurlijk fantastisch zijn, zowel voor de jongens maar zeker ook voor het team.”

Ook in 2023 staan er maar liefst acht Ducati motoren aan de start in de koningsklasse. Naast de al genoemde Bagnaia, Bastianini, Zarco en Martin die allen rechtstreeks onder contract staan bij Ducati en derhalve de beschikking krijgen over het allernieuwste materiaal zullen naast Bezzecchi en Marini het ook Alex Marquez en Fabio Di Giannantonio in de kleuren van Gresini Racing MotoGP het moeten doen met een GP22 uitvoering van de Ducati Desmosedici.