Jorge Martinez ‘Aspar’, teameigenaar van de Mapfre Aspar 250cc en Bancaja Aspar 125cc teams, heeft bevestigd dat hij dit weekend in Estoril met zowel Yamaha als Suzuki heeft gesproken over de plannen om in 2009 uit te gaan komen in de koningsklasse.
Er gaan al lange tijd geruchten dat de Spaanse voormalige 125cc wereldkampioen zijn ambitieuze WK project uit wil breiden met een MotoGP team en de eigenaar van het in Valencia gehuisveste team vertelde in Portugal het volgende:
"Ik heb in Qatar en Jerez gewerkt aan het project en ik verwacht gedurende dit weekend in Portugal meer besprekingen. Mijn doel is om in 2009 uit te gaan komen in de MotoGP, hopelijk met twee machines. Dat zal de beste samenstelling zijn maar als er maar een motor beschikbaar is dan gaan we er ook voor want dat zou een geweldige stap voor het team zijn. Ik hoop dat we snel kunnen handelen, of het nu met Suzuki of Yamaha is, een overstap naar de MotoGP is een heel interessant project – dus ik hoop dat we ons project snel kunnen bevestigen."
Reagerend op de geruchten dat hij deze stap naar de MotoGP zou willen maken met zijn huidige 250cc ster Alvaro Bautista vertelde ‘Aspar’:
"In mijn ogen komt het technische gedeelte op dit moment eerst, maar om eerlijk te zijn, ik ben heel blij al jaren samen te werken met Alvaro Bautista, hem in mijn 250cc team te hebben en misschien met hem wel de stap naar de MotoGP te kunnen maken. Ik geloof dat het nog een beetje te vroeg is om te spreken over de rijders maar hopelijk kunnen we dit snel doen als we de beschikking hebben over motoren."
Met betrekking tot de tijd die nodig is om zo’n grote stap te maken verklaarde ‘Aspar’:
"Het is nog pril en we gaan dit weekend geen overeenkomst sluiten hoewel ik hoop dat ik Portugal kan verlaten met meer duidelijkheid over sommige elementen en meer zekerheid over welke kant we nu op gaan. Dan kunnen we er verder aan werken en kunnen we kijken of we in China of op Montmelo (Barcelona) iets kunnen bevestigen. Maar nogmaals, het idee voor nu is om te bekijken welke opties er zijn en te kunnen zien welke richting we moeten volgen zodat we daarop verder kunnen bouwen en na kunnen gaan denken over de potentiële rijders."