MotoGP: Capirossi over Bridgestone, Suzuki en de winnende formule

265

Terugkijkend op wederom een veelbewogen seizoen en vertellend over zijn overstap van Ducati Marlboro naar een ander met Bridgestone banden rijdend team, Rizla Suzuki, geeft de MotoGP veteraan Loris Capirossi, met nog een race van het 2007 wereldkampioenschap te gaan, een typisch positief beeld over zijn huidige gemoedstoestand.

Over zijn vertrek richting een nieuwe uitdaging met Suzuki, nadat hij voor zijn jaren bij Ducati al voor Yamaha en Honda gereden heeft, is de 34 jarige Italiaan zoals altijd enthousiast en zei het volgende:







"Ik ben echt 100% tevreden met mijn beslissing. Ze wilden al eerder dat ik voor ze zou tekenen en we hebben daarna altijd een goede relatie gehad. Ik denk dat ze me willen voor mijn ervaring om te helpen met de ontwikkeling van de motor maar ook omdat ik competitief ben. Als ik me op demotor goed voel dan weet ik dat ik met Valentino (Rossi) en Casey (Stoner)mee kan strijden."

Capirossi denkt ook dat hij zolang hij nog vooraan mee kan vechten, zoals hij  recentelijk in Japan liet zien met een geweldige overwinning, zal blijven racen:

"Ik denk dat ik nog een of twee jaar zal racen. Op dit moment wil ik nog niet stoppen. Ik kan nog steeds winnen en wil dat ook blijven proberen."

De overwinning op de Twin Ring bracht zijn totaal aantal overwinningen op 29 in een carrière die hem twee 125cc en een 250cc wereldtitel opleverde en waarin hij in de koningsklasse regelmatig op het podium stapte.

Op Motegi – waar hij voor het derde opeenvolgende seizoen de MotoGP race wist te winnen – werd Capirossi de rijder met de langste winnende carrière in de geschiedenis van de sport, zijn eerste 125cc overwinning was 17 jaar geleden.

"Ik heb veel ervaring," legt Capirossi uit. "Ik kan me nog goed herinneren toen ik begon met racen. Zonder ervaring, gewoon geloven in mezelf en hard rijden zonder iets te begrijpen. Mijn snelheid is hetzelfde als in het begin van mijn carrière maar ik maak nu minder fouten."

Dit jaar ging voor Capirossi echter niet over rozen, zijn resultaten waren wat wisselvalliger dan in vorige seizoenen terwijl hij zich probeerde aan te passen aan het verschil met betrekking tot het rijden met 800cc MotoGP prototypes.

Toen hem gevraagd werd waarom hij denkt dat de nieuwe wereldkampioen Casey Stoner hem op dezelfde machine de baas kon zijn gaf Capirossi het volgende antwoord:

"Dat heb ik mezelf dit seizoen ook afgevraagd. Ik denk dat het aan het karakter van de machine ligt, we hebben ook verschillende rijstijlen. De 990cc van vorig jaar voelde als mijn motor en ik kon er mee doen wat ik wilde. Dit jaar, in elke race, vecht ik met de machine."

Hij zal zich deze winter weer een nieuwe machine eigen moeten maken maar zal misschien wel beter geschikt zijn voor de Suzuki GSV-R800 waar hij volgend seizoen mee zal rijden. Capirossi kan in ieder geval profiteren van het feit dat hij op Bridgestone banden zal blijven nadat hij in zijn afgelopen vijf jaar bij Ducati veel invloed heeft gehad in de inspanningen van de Japanse firma.

"Ik dat Bridgestone elk jaar heel slim heeft gewerkt," vertelde hij. "Het beste aan Bridgestone is dat ze 100% op de rijder af gaan. Dat is erg belangrijk want de rijder krijgt het gevoel van de motor. Als je alleen naar de data kijkt dan geeft de computer altijd een andere feedback dan de rijder."