MotoGP: Ducati۪s technisch directeur tegen toerentalbegrenzing

121

Filippo Preziosi, de technisch directeur van Ducati, heeft afwijzend gereageerd op voorstellen van Yamaha en Honda om een limiet in te voeren voor de toerentalen van de MotoGP motoren.

Gesprekken over de toekomstige wijzigingen van het technische reglement werden gehouden tijdens de officiële MotoGP test in Jerez. Een van de ideeën die werd besproken was het limiteren van het toerental bij MotoGP motoren tot 19.000rpm.







Ducati is waarschijnlijk de enige fabrikant die hinder zou ondervinden van een dergelijke wijziging en Preziosi heeft laten doorschemeren dat hij denkt dat deze ideeën zijn gelanceerd om zijn team dwars te zitten na haar dominante prestaties in 2007 – in plaats van het verlagen van kosten of de verbetering van de veiligheid zoals door Yamaha en Honda wordt gesuggereerd.

"Nou, dan is het volgende wat misschien word voorgesteld dat Italiaanse motoren die worden bestuurd door Australische coureurs zijn uitgesloten van deelname in de MotoGP," liet Preziosi weten. "We hebben in feite de laatste jaren ook in het WK Superbike alleen maar titels gewonnen met Australiërs en Britten, ik zal de Britten er dus ook aan toevoegen. Wat een toeval is deze beperking …"

"Het argument van de kosten is ook niet meer aan de orde omdat we in staat zijn om deze prestaties te behalen met een systeem dat ook op straat motoren zit zoals bijvoorbeeld de Monster 695. Als we dan spreken over veiligheid, de coureurs in de MotoGP vallen eigenlijk al jaren niet meer op de rechte stukken, de valpartijen vinden plaats in de bochten dus de topsnelheid heeft maar in beperkte mate te maken met de veiligheid van de MotoGP motoren."

"Ik heb teveel respect voor de Japanse ingenieurs om daadwerkelijk te geloven dat ze echt door willen gaan met deze projecten."

De kritiek op het limiteren van de toerentallen word ook gesteund door Ishiro Yoda, de technische directeur van Kawasaki.

"Door het terugbrengen van de motorencapaciteit naar 800cc werd gezegd dat de regelgeving niet zou worden gewijzigd voor een periode van vijf jaar. We hebben al veel geld uitgegeven om onze motoren aan de nieuwe regels te laten voldoen. We zien geen redenen om opnieuw veel geld uit te gaan geven."

"Het doel was om de motoren langzamer te maken op de rechte stukken. De 800cc motoren zijn inderdaad trager op de rechte stukken maar toch dalen de rondetijden. Om het aantal omwentelingen van motorblok te limiteren is niet zinvol."

Honda’s projectleider Shinichi Kokubu, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de RC212V bij HRC, heeft duidelijk gemaakt dat hij wel volledig achter het idee staat.

"Als een ingenieur denk ik dat het beperken van de toerentalen van de motor een middel kan zijn voor het beperken van de kosten van onze motoren. Ik denk dat 19.000 omwentelingen een eerlijke beperking zou zijn", aldus Kokubu.