MotoGP: Edwards wil Michelin helpen

42

Colin Edwards is al zijn hele MotoGP carrière één van de belangrijkste ontwikkelingscoureurs voor Michelin en ook na de desastreuze resultaten van de Franse bandenfabrikant hoopt Colin Edwards het bedrijf te kunnen helpen bij het hervinden van de goede resultaten.

Zelfs de "Texas Tornado" kon het afgelopen weekend in Brno geen potten breken, ook hij gleed alle kanten op en vond niet de nodige grip op het Tsjechische circuit, de trouwe bondgenoot van Michelin verbeterde op de test van maandag na de wedstrijd wel zijn tijden maar ook hij moest toegeven dat de gemaakte stap voorwaarts bij lange na niet voldoende was.







"Ik durf zelfs niet te zeggen of we wel een stap voorwaarts hebben gemaakt, misschien is het meer een kwestie van het feit dat we nu de band hebben gevonden die we afgelopen zondag hadden moeten gebruiken,"

liet Edwards weten nadat hij maandag had gereden met een andere compound dan de banden die hij voor de wedstrijd had geselecteerd en diplomatiek voegde hij hier vervolgens nog aan toe,

"We zullen snel om tafel moeten gaan zitten om een oplossing te vinden voor de ontstane situatie."

De Amerikaan voegde zich zaterdag na afloop van de kwalificatie bij zijn collega’s -minus de afwezige Nicky Hayden- in een overleg dat was geïnitieerd was door algemeen directeur van Dorna CEO Carmelo Ezpeleta. Het onderwerp op de agenda tijdens deze bespreking was de bochtensnelheid. Er werd door de rijders vrijuit gesproken over de toegenomen ernst van de blessures door de verhoogde bochtensnelheden en er kwamen diverse voorstellen op tafel om de risico’s te verminderen.

"Er zijn een aantal zaken waar we over na moeten denken, de motoren zijn te goed  en we hebben te vaak de ontsnappingswegen nodig en dit komt hoofdzakelijk door de te hoge bochtensnelheid. De kwaliteit van de motorblokken en de banden is te goed geworden voor wat op de huidige circuits verantwoord is,"

verklaarde de coureur die dit jaar al twee keer het podium behaalde.

"We zullen iets moeten verzinnen om de veiligheid te verhogen en wat tevens het spektakel vergroot. De show moet weer het bekijken waard worden, want twee coureurs die na zes ronden een voorsprong hebben van twaalf seconden is niet waar het publiek voor blijft komen, zo is het kijkspel een lachertje,"

vertelde de Amerikaan die tot het uiterste gemotiveerd lijkt om samen met Michelin een strijdplan te bedenken tegen de dominantie van de Bridgestone rijders.