MotoGP: Hayden probeert Honda blok met pneumatische kleppen

83

Het verhaal dat gaat over Honda’s zoektocht naar extra vermogen kreeg vandaag tijdens de tweede testdag in Sepang een andere wending nu Nicky Hayden van een conventioneel motorblok overstapte op de versie met pneumatische kleppen om zo de richting te bepalen voor het RC212V project.

De Amerikaan was ook nu weer de rijder met het meeste aantal ronden achter zijn naam. Hij reed 66 ronden op wederom een klamme dag in Zuid-Oost Azië. De 2006 wereldkampioen kreeg iets meer werkdruk nu zijn teamgenoot Dani Pedrosa geen verdere rol meer zal spelen nadat hij een gebroken hand heeft opgelopen. Hoewel hij pas als tiende geklasseerd staat wist Hayden wel zijn tijd van gisteren te verbeteren.







"We doen gewoon ons werk; ik kan niet zeggen dat alles helemaal vlekkeloos verliep maar we blijven er gewoon aan werken en voor je het weet gaat het seizoen dan van start," vertelde de ‘Kentucky Kid’.

"We maakten in de ochtend gebruik van het standaard motorblok. Ik zette mijn snelste ronde en daarna hebben we zo’n 25 ronde met het blok met pneumatische kleppen gereden. Met dat blok voelde de motor meer als het prototype waar ik in november mee reed, misschien omdat die motor is ontworpen om met dat blok te rijden, misschien dat het extra gewicht er voor zorgt dat de machine een beetje beter werkt."

"We hadden wel een paar kleine probleempjes met het blok, de vermogensafgifte is soepeler en hij maakt meer toeren maar de topsnelheid is weer wat lager. Ik kwam daarnaast elke 12 ronden naar binnen om de systemen te laten nakijken, het was dus niet makkelijk om in een ritme te komen," zie Hayden,die in de toekomst mogelijk vaker met het betreffende blok zal rijden tijdens verdere tests met de RC212V.

"Ik denk dat we door moeten gaan met de pneumatische kleppen want dat motorblok heeft meer potentieel. We hebben ook een koppeling met het pneumatische blok getest met daarnaast enkele afstellingen van het blok en de benzine injectie, dingen die bij het motorblok horen. We zijn de hele dag met racebanden blijven rijden en hebben daar wat vooruitgang in geboekt, vier tienden of zo. We hebben ook een paar banden getest, ik heb een 16" achterband geprobeerd maar de balans van de motor was met die band niet goed. We gaan nu de koppen bij elkaar steken, er even goed over praten en dan zien we wel met welk motorblok we morgen gaan rijden."