Na op eerste dag de snelste tijd te hebben genoteerd was Nicky Hayden ook op de derde en laatste dag in Jerez de snelste man. Hij wist een kleine vier tiende van zijn snelste tijd van zaterdag af te rijden.
Ondanks dat Casey Stoner er met de BMW M Z4 Roadster vandoor ging, daarmee Bridgestone nog reden tot vreugde gevend, waren het ook op de derde dag in zuid Spanje de Michelin rijders die de dienst uitmaakten.
Nicky Hayden bleek met een 1’38.848 de snelste te zijn, waarmee hij overigens de enige was die onder de 1’39 wist te komen, maar hij werd gevolgd door drie andere Michelin rijders voordat de eerste Bridgestone rijder, in de vorm van Valentino Rossi, op de lijst staat. De winnaar van de BMW vinden we pas terug op de zevende plaats in het dagklassement.
Jorge Lorenzo was degene die na een teleurstellende tweede dag orde op zaken stelde en met zijn Fiat Yamaha de tweede tijd noteerde op ruim vier tienden achter de Amerikaanse Repsol Honda rijder. De Spanjaard werd op de voet gevolgd door Andrea Dovizioso waarmee beide nieuwkomers in deze klasse ook nu weer goed voor de dag komen. Randy de Puniet was goed voor de vierde tijd voor de eerste Bridgestone rijder.
Achter Rossi vinden we James Toseland. Eerder die dag werd nog gevreesd dat de Engelsman na een crash tijdelijk uitgeschakeld zou zijn maar niets bleek minder waar. Toseland keerde na medisch onderzoek terug met een verdraaide rechter enkel en wist daarmee de zesde tijd te noteren waarmee ook hij weer goed voor de dag komt.
De eerder genoemde Stoner, die nog een onschuldige crash maakte, Alex de Angelis, Shinya Nakano en Loris Capirossi maakten de top tien vol. Dani Pedrosa en John Hopkins probeerden vandaag ook weer wat ronden te rijden maar kwamen niet verder dan respectievelijk de 16e en 18e tijd. Hopelijk zijn beide heren volledige hersteld als het seizoen op 9 maart in Qatar van start gaat.
Colin Edwards besloot vandaag niet in actie te komen nadat hij zijn testschema al op zondag af had weten te ronden.
IRTA test Jerez
Tijden derde dag
1. Nicky Hayden (Honda-Repsol) 1.38.848 (82 ronden)
2. Jorge Lorenzo (Yamaha-Fiat) 1.39.252 (60)
3. Andrea Dovizioso (Honda-Scot) 1.39.313 (62)
4. Randy de Puniet (Honda-LCR) 1.39.351 (68)
5. Valentino Rossi (Yamaha-Fiat) 1.39.568 (79)
6. James Toseland (Yamaha-Tech3) 1.39.727 (36)
7. Casey Stoner (Ducati-Marlboro) 1.39.845 (57)
8. Alex de Angelis (Honda-San Carlo) 1.39.932 (56)
9. Shinya Nakano (Honda-San Carlo) 1.40.333 (66)
10. Loris Capirossi (Suzuki-Rizla) 1.40.442 (50)
11. Chris Vermeulen (Suzuki-Rizla) 1.40.576 (62)
12. Anthony West (Kawasaki-Monster) 1.41.026 (65)
13. Sylvain Guintoli (Ducati-Alice) 1.41.615 (46)
14. Marco Melandri (Ducati-Marlboro) 1.41.292 (72)
15. Toni Elias (Ducati-Alice) 1.41.311 (71)
16. Dani Pedrosa (Honda-Repsol) 1.41.699 (35)
17. Niccolò Canepa (Ducati) 1.42.160 (74)
18. John Hopkins (Kawasaki-Monster) 1.42.970 (20)
19. Olivier Jacque (KawasakI) 1.43.496 (18)
20. Vittoriano Guareschi (Ducati) 1.45.597 (66)