MotoGP: Honda rijders over hun eerste testdag in Sepang

47

Repsol Honda coureur Nicky Hayden en het San Carlo Honda Gresini duo Shinya Nakano en Alex de Angelis waren de enige Honda vertegenwoordigers op het Sepang circuit in Maleisië. Met een tweede tijd achter Valentino Rossi was de 2006 wereldkampioen de snelste van het drietal.

Nadat Hayden afgelopen week na afloop van de driedaagse test op het circuit van Phillip Island aangaf niet erg tevreden te zijn leek de Amerikaan tijdens de eerste testdag in Maleisië weer op de goede weg te zijn. Met een tweede tijd en het grootst aantal gereden ronden kon de MotoGP wereldkampioen van 2006, ondanks een crash tegen het eind van de sessie waarbij hij meer geluk kende dan zijn teamgenoot Dani Pedrosa die twee weken geleden op hetzelfde circuit ten val kwam en een hand brak, terugkijken op een goede testdag.







Alex de Angelis, die als eerste de baan op ging in de ochtend nadat de baan erg glad was geworden vanwege de regen die de nacht ervoor gevallen was, kwam na tien gereden ronden ten val waardoor hij tot 15.00 uur lokale tijd moest wachten om weer terug te kunnen keren op de baan, terwijl teamgenoot Shinya Nakano de eerste dag gebruikte om te werken aan de geometrie van de 2008 satelliet Honda.

De reacties van de Honda coureurs na afloop van de eerste testdag:

Nicky Hayden, Repsol Honda: 2’01.949.

"We zijn pas relatief laat begonnen omdat de baan vochtig was als gevolg van de regen die de afgelopen nacht gevallen was. Niemand had echt veel haast om de baan op te gaan. Toen we uiteindelijk de baan opgingen deden we dat gezamenlijk en hebben we zo de baan schoon gereden. We hebben een vergelijkingstest afgewerkt met het chassis naar aanleiding van de dingen die we op Phillip Island hadden ondervonden. De monteurs hebben een paar zaken veranderd aan de geometrie van de 2008 machine en daarna hebben we op dat vlak zeker vooruitgang geboekt. Michelin heeft me een paar achterbanden gegeven die me heel goed bevielen. Een 16" band en een band van 16.5" en met beide banden had ik goede grip met de zijkant van de banden, waardoor de motor ook veel beter aanvoelde. We zullen morgen blijven werken aan het chassis en we zullen meer bandentesten gaan doen."

Shinya Nakano, San Carlo Honda Gresini: 2’02.317.

"We hebben vandaag gespeeld met de geometrie van de RCV en we hebben denk ik een goede specificatie gevonden voor op dit circuit. Deze set up gaf meer stabiliteit tijdens het insturen van de bochten. Morgen zullen we met dezelfde afstelling verder rijden maar zullen we meerdere banden gaan testen voor Bridgestone."

Alex De Angelis, San Carlo Honda Gresini: 2’03.231

"Ik had vanmorgen geen goed gevoel aan de voorkant toen ik de baan opging. We waren aan het proberen om dit te verbeteren toen ik mij valpartij meemaakte. Na mijn valpartij heb ik gewacht totdat de omstandigheden op de baan verbeterd waren voordat ik weer naar buiten ging. Morgen wil ik zoveel mogelijk ronden rijden om de voorkant te kunnen verbeteren en meer te leren begrijpen van hoe de RCV zich gedraagt op dit circuit."