MotoGP: Ingrijpende wijzigingen voor de MotoGP in 2010?

86

Verandering voor het komende seizoen is nagenoeg onmogelijk maar voor 2010 staan er zeer waarschijnlijk een aantal ingrijpende regelementswijzigingen op het programma: een motor per rijder, geen carbon remschijven en een verplichte minimale levensduur van het motorblok.

Er wordt achter de schermen hard gewerkt om de gevolgen van de economische crisis zoveel mogelijk te beperken maar voor het komende seizoen zijn wijzigingen in het technisch reglement nagenoeg onmogelijk maar voor het jaar dat daarop volgt kunnen we een drietal wijzigingen verwachten.







In de eerste plaats krijgen de MotoGP rijders maar de beschikking over één motor in plaats van de twee die ze nu tot hun beschikking hebben, hiermee treed de koningsklasse in de voetsporen van de 125cc klasse, waar rijders dit jaar al maar een motor tot hun beschikking hebben, en de toekomstige Moto2 klasse.

Daarnaast zullen de kostbare carbon remschijven vervangen worden door de conventionele stalen versie die we ook op productiemotoren motoren zien.

De derde maatregel is het invoeren van een minimale levensduur van een motorblok, deze zal gesteld worden op drie races en het staat de fabrikanten vrij om dit te bewerkstelligen door lagere toeren te draaien of andere maatregelen.

Deze voorstellen hebben de goedkeuring van de MSMA (Motorcycle Sports Manufacturers Association) en het is zo goed als zeker dat de Grand Prix Commissie, bestaande uit Carmelo Ezpeleta (Dorna), Claude Danis (FIM), Hervé Poncharal (IRTA) en Takano Tsubouchi (MSMA), tijdens hun volgende bijeenkomst in maart deze voorstellen zullen goedkeuren.