MotoGP: Kawasaki debuteert 'screamer' Ninja ZX-RR – update

398

Het Kawasaki Racing Team deed vandaag een flink aantal wenkbrouwen fronsen toen testrijder Tamaka Serizawa vanochtend met een in het geheim ontwikkelde screamer versie van de Ninja ZX-RR de baan op ging.

Kawasaki’s competitie manager, Michael Bartholemy, zegt in het vrijgegeven persbericht niet veel over deze noviteit van Kawasaki maar hij liet wel weten tevreden te zijn over het verloop van de test in zijn geheel en daarnaast gaf hij aan dat de beide testcoureurs een even zwaar programma hadden afgewerkt als het in de race uitkomende gedeelte van het team.







"We zijn nog in de vroege fase met dit screamer motorblok en het gaat nu even duren voordat de testrijders dit blok naar een bepaald punt krijgen waarna John en Anthony er mee gaan testen," vertelde technisch manager Naoya Kaneko.

"Een gelijkmatiger ontstekingsvolgorde heeft een aantal voordelen vergeleken met een big-bang versie van hetzelfde motorblok. Het topvermogen is beter en de gelijkmatiger ontstekingsvolgorde zorgt ervoor dat het motorblok bij hoge toerentallen minder zwaar belast wordt. Natuurlijk zijn er ook nadelen, voornamelijk dat de hanteerbaarheid moeilijker onder controle te houden is als je de achterband geen tijd geeft om te herstellen tussen de slagen."

"In het afgelopen jaar hebben we echter de capaciteit terug zien gaan van 990cc naar 800cc en dat zorgde ook voor een reductie van het vermogen. We hebben ook verbeteringen in de bandentechnologie gezien en het bedwingen van de vermogensafgifte is door de meer verfijnde elektronische systemen op de motor ook makkelijker geworden. Deze factoren zorgen er voor dat de voordelen van een screamer motorblok, zoals meer vermogen, benut kunnen worden en de nadelen via de banden en de elektronica verholpen worden."

Screamer vs. Big-Bang
In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw kwamen de screamer motorblokken eerder ter sprake toen Honda in 1992 voor de NSR500 en zogeheten ‘big-bang’ motorblok ontwikkelde die een andere ontstekingsvolgorde had en minder piekerig was. Vijfvoudig 500cc wereldkampioen Mick Doohan wist tot 1997 goed gebruik te maken van de ‘big-bang’ versie, waarbij de vier cilinders per twee binnen een hoek van 70 graden tot ontsteking kwamen, maar koos daarna toch weer voor het ‘screamer’ blok (de vier cilinders ontsteken in een hoek van 180 graden) omdat hij het piekerige vermogen toch wel fijn vond en omdat motor managementsystemen er voor zorgden dat het vermogen beheersbaar werd. Alle andere fabrikanten volgden Honda met de fabricage van big-bang versies.

De 990cc en de eerste 800cc machines zitten met hun ontstekingsvolgorde tussen deze twee vormen in en Kawasaki probeert daar nu dus een draai aan te geven met de ontwikkeling van een ‘screamer’ motorblok.