MotoGP rijdersmanagers zijn boos: Sprintraces, wel WK-punten, geen bonus, dat is absurd!!

4289
carlo-pernat
Carlo Pernat | archief foto

De MotoGP rijdersmanagers zijn boos en steken komende week in Sepang de koppen bij elkaar tijdens de Official MotoGP Test op het Sepang International Circuit. De reden van de bijeenkomst is vanwege het feit dat hun protegés in 2023 met de komst van de Sprintraces het dubbele aantal races voorgeschoteld krijgen, hierdoor veel extra kosten hebben, extra risico lopen, extra WK-punten kunnen verdienen maar er geen enkele bonus te verdienen valt, laat staan dat er een andere extra financiële vergoeding tegenover staat.

Het 2023 MotoGP seizoen komt met rasse schreden naderbij, een nieuw seizoen waarin de MotoGP Sprintraces hun intrede zullen doen. Volgens Dorna Sport een nieuwe opzet waarin het publiek gedurende een Grand Prix weekend meer waar voor hun geld krijgt en er mede voor moet zorgen dat er een halt toegeroepen wordt aan de teruglopende bezoekersaantallen op tal van circuits. Hoewel nog veel verschillende geluiden te horen zijn over de nieuwe aanpak is één ding zeker; er zijn in 2023 geen 21 MotoGP races maar 42. Een Sprintrace op zaterdag – een race over de helft van het aantal ronden dan een gebruikelijke race – en op zondag een Hoofdrace zoals we deze ook de afgelopen jaren gewend waren.







Maar uitgerekend het dubbele aantal races zorgt momenteel voor veel onrust en discussie tussen de coureurs en hun managers aan de ene kant en de fabrikanten en teams aan de andere kant. Wat is het geval? We zullen het proberen uit te leggen….

De tijden dat het complete MotoGP startveld bestond uit miljonairs, uit coureurs die met het tekenen van hun eerste MotoGP contract meteen de schaapjes voor de rest van hun leven op het droge handen ligt al enige tijd achter ons. Nog slechts een enkeling binnen het huidige MotoGP startveld geniet van een salaris van meer dan een miljoen euro per jaar. Mede door de omstandigheden zijn de salarissen van de MotoGP de afgelopen jaren fors minder geworden. MotoGP coureurs kunnen daarentegen hun eigen salaris nog wel opkrikken met bonussen, bonussen voor b.v. het behalen van een pole, elk WK-punt, een podiumplaats, een overwinning of een top drie klassering in de eindstand van het kampioenschap.

Mede door deze nieuwe situatie lopen de MotoGP coureurs wel meer risico, hun basissalaris is lager maar b.v. hun veelal forse verzekeringspremie blijft daarentegen gelijk. Nu kan ieder weldenkend mens zich voorstellen dat op het moment dat je als MotoGP coureur een verzekering afsluit op basis van 21 MotoGP races per seizoen dat de premie aanzienlijk lager is dan je aanklopt en deze moet afsluiten op basis van een seizoen met daarin het dubbele aantal wedstrijden (42). Hier begint de schoen al enigszins te wringen, mede omdat de komst van de MotoGP Sprintraces pas halverwege het seizoen 2022 beklonken werd, sterker nog dit kregen de coureurs tijdens de Oostenrijkse Grand Prix in Oostenrijk zonder overleg vooraf medegedeeld. En dat alles op een moment dat nagenoeg alle contracten voor 2023 al getekend waren, ja precies op basis van het toen nog op basis van de situatie zoals die ook de afgelopen jaren van toepassing was.

Dubbele races, twee keer per weekend de kans om WK-punten te scoren, dus ook twee keer per Grand Prix weekend de kans om een extra bonus te verdienen. Ja precies, maar zo werkt het dus niet zo blijkt al enige tijd. Er vallen wel WK-punten maar deze tellen niet mee voor het reguliere bonus systeem welke van toepassing is op een ‘normale’ wedstrijd. Laat staan dat er een compensatie is in het contract voor het dubbele aantal races, dit tot grote ergernis en teleurstelling van de coureurs en hun persoonlijke managers. Twee keer zoveel races en de daarbij behorende extra risico’s, een flink duurder geworden verzekeringspremie maar geen enkele compensatie, dat kan niet volgens een aantal managers die spreken namens hun coureur.

Eén van de managers, Carlo Pernat – die momenteel de zaken behartigd van Enea Bastianini, maakt zich er al maanden druk over. Volgens de inmiddels 74-jarige Italiaan moet er eerst een financieel akkoord komen, en om dit te bereiken hebben een aantal managers de koppen bij elkaar gestoken en zal men komende week in Sepang een bijeenkomst organiseren om hierover onderling van gedachten te wisselen.

Volgens Pernat komt de bijeenkomst er komende week, en wel voorafgaand aan de Official MotoGP Test welke van 10 t/m 12 februari plaatsvindt op het Sepang International Circuit. De Italiaan stak zijn ongenoegen niet onder stoelen of banken de afgelopen week in een video interview met het Italiaanse GPone.

Carlo Pernat: “Er zijn grote problemen, nee niet slechts één klein probleem. Wij managers zullen elkaar zeker ontmoeten in Sepang. Ik heb o.a. al gesproken met Albert Valera, die voor Aleix Espargaró en Jorge Martin werkt, en met de manager van Maverick Viñales Giovanni Balestra. Alleen de manager van Fabio Quartararo, Eric Mahé, aarzelt momenteel nog een beetje. Maar we zullen elkaar treffen in Sepang en praten over het probleem van de bonusbetalingen voor de Sprintraces. Het kan niet zo zijn dat de coureurs geen geld krijgen. De fabrikanten moeten begrijpen dat de coureurs bonusbetalingen moeten krijgen, al is het maar de helft van het normale bedrag, want er worden ook het halve aantal punten toegekend. De bonusbetalingen zijn contractueel vastgelegd per race – en de sprintraces zijn races, het is geen parade of één of andere show. De coureurs zijn het vanzelfsprekend allemaal met ons eens. Het zijn races die tellen voor het wereldkampioenschap. Je kunt een titel winnen of verliezen door de sprintwedstrijden. Dit speelt natuurlijk al een tijdje, maar ik heb het idee dat de fabrikanten het langzaamaan beginnen te begrijpen. Ze zullen dus een manier moeten vinden om de coureurs te betalen, misschien met een ander bonussysteem dat niet persé de helft hoeft te zijn van wat ze normaal krijgen voor het winnen van een race. Maar er moet een bonus zijn voor het eindigen in de top 3, dat is duidelijk vanuit mijn standpunt. Hoe dan ook, dit kan gewoon niet. Als er geen oplossing komt dan zijn we zelfs bereidt om een advocaat in de arm te nemen en de rechter hier eventueel naar te laten kijken.”

Of er een oplossing komt, geen idee maar wat wel duidelijk is dat nog niet zolang geleden de managers bot vingen bij Dorna en de IRTA. Volgens deze twee partijen zijn zij geen partij in deze kwestie en zullen de coureurs, teams en fabrikanten het onderling op moeten zien te lossen.