MotoGP: Toseland woedend op Michelin

90

James Toseland haalde voor zijn doen hard uit naar Michelin, nadat hij genoegen had moeten nemen met een teleurstellende negende plaats tijdens de Red Bull US Grand Prix in Laguna Seca.

De Britse MotoGP coureur kende een fantastische start en ging als derde de eerste bocht in, maar door de grip problemen met het harde compound van de Michelin banden viel hij terug naar een negende positie nadat hij in de laatste twee ronden nog werd ingehaald door het Bridgestone duo Toni Elias en Ben Spies.







Toseland was een van de vele Michelin rijders die ernstige grip problemen had gedurende het gehele weekend in Amerika en volgens Toseland lagen de problemen aan de te voorzichtige benadering de Franse bandenfabrikant  die ervoor gekozen had om hardere compound banden mee te nemen naar Laguna Seca.

Maar, met temperaturen die veel kouder waren dan normaal kwamen de banden niet snel genoeg op bedrijfstemperatuur.

"Ik heb hard gewerkt voor een negende positie. We hadden in mijn ogen eigenlijk minimaal een zevende positie verdiend. Ik heb tijdens de hele race rondetijden van laag in de 23 gereden en aan het begin van het weekend leek dat voldoende voor een top zes finish, en nu ben ik negende. Het was een moeilijk weekend en we weten dat het probleem ligt bij Michelin.

Zij hebben wat recht te zetten voor de volgende race, mede omdat er een gerucht gaat dat er weer word gesproken over de regel van één bandenmerk in het kampioenschap. Ik denk dat het een schande zou zijn voor een bedrijf ter grote van Michelin als zij de mogelijkheid zouden verliezen om te racen in de MotoGP. Ik kan niet geloven, met het geld en de technologie die zij tot hun beschikking hebben, wij zover achter liggen. Het is pijnlijk voor hen en dit moet een grote wake up call voor ze zijn. Dit is zeker hun laatste kans!

Ik heb geen slechte relatie met Michelin, maar we hebben echt twee teleurstellende races achter de rug. Als we zo naar Brno gaan en we hebben nog een keer een teleurstellend resultaat dan verliezen we de titel omdat we op deze punten te weinig de strijd aan kunnen gaan met de concurrentie. Het is zo simpel, voor een bedrijf dat de omvang heeft en het potentieel om te concurreren met Bridgestone is het teleurstellend."