Na 13 jaar komt er een einde aan de samenwerking tussen het Repsol Honda Team en Dani Pedrosa. De kleine Spanjaard zal komend weekend in Catalunya meer duidelijkheid geven over zijn toekomst. Wordt het Petronas Yamaha of kiest Pedrosa voor een vervroegd pensioen?

De MotoGP fabrieksteams hebben hun rijdersbezetting voor 2019 allemaal rond. Binnen geen van deze officiële fabrieksteams is komend seizoen nog plaats voor Dani Pedrosa. Waar velen na de komst van Alberto Puig begin dit jaar – als vervanger van Livio Suppo als Repsol Honda teambaas – al voor vreesden werd onlangs waarheid voor de met nummer 26 rijdende Spanjaard.

Na dertien jaar werd Pedrosa door zijn voormalige persoonlijk manager – Pedrosa beëindigde eind 2013 de samenwerking met Puig als manager – bedankt voor de eer om niet veel later bekend te maken dat Jorge Lorenzo vanaf 2019 de nieuwe teamgenoot wordt van Marc Marquez binnen het officiële MotoGP fabrieksteam. Hoe de vork precies in de steel zit zal wel nooit helemaal duidelijk worden, maar wat na deze bekendmaking wel duidelijk werd is dat er komend seizoen geen plaats meer is voor Pedrosa binnen een rechtstreeks door een fabriek gerund MotoGP team.

Pedrosa liet onlangs in Mugello weten dat hij komend weekend in Catalunya meer zal prijsgeven over zijn toekomst. Aangezien er op dat moment niet veel opties waren gonst het met name in de Spaanse media van de geruchten dat Pedrosa al een beslissing heeft genomen en komend weekend tijdens zijn thuis Grand Prix aan zal kondigen dat hij aan het einde van het seizoen afscheid zal gaan nemen als actief MotoGP coureur.

Of Pedrosa zijn besluit al heeft genomen is echter nog niet geheel duidelijk. Achter de schermen wordt er nog steeds hard gewerkt aan het opzetten van een Yamaha satellietteam. De drijvende kracht achter dit project is Razlan Razali, CEO van het Sepang International Circuit. De Maleisiër, ook de drijvende kracht achter het SIC Moto2 en Moto3 team, heeft met financiële ondersteuning van oliegigant Petronas zijn zinnen gezet op een uitbreiding van zijn activiteiten naar de koningsklasse.

Hoe dit project er uit komt te zien, en of het definitief door zal gaan is momenteel nog de vraag. De Maleisiërs kunnen hun intrede in de koningsklasse uitsluitend doen door in zee te gaan met het huidige Angel Nieto Team of de twee MotoGP starts over te nemen van het huidige Team Estrella Galicia 0,0 Marc VDS. Aan beide opties zitten vooralsnog de nodige haken en ogen, net zoals de tijd begint te dringen om überhaupt nog competitief materiaal te kunnen krijgen voor komend seizoen.

Als eerst optie had Razali, het leasen van twee Yamaha M1 machines en het aantrekken van Franco Morbidelli en Jorge Lorenzo als de twee coureurs voor het project. Een perfecte combinatie aangezien Yamaha Lorenzo graag terug zag keren en de toekomst van VR46 protegé Morbidelli hiermee was veiliggesteld. Een geweldig plan waarmee Dorna baas Carmelo Ezpeleta meteen twee problemen opgelost zag worden. Immers werd Lorenzo behouden voor het kampioenschap en het verzoek van Valentino Rossi om de toekomst van Morbidelli zeker te stellen kon worden ingewilligd.

Tot verrassing van velen koos Lorenzo voor het Repsol Honda Team en leek ook Angel Nieto teambaas Jorge Martinez nog niet direct gecharmeerd van de plannen die de Maleisiërs hem voorschotelden. Kortom, er moet achter de schermen nog wel het een en ander gebeuren alvorens alles in kannen en kruiken is.

Dat men echter niet stilzit blijkt wel uit de geluiden die er uit Spanje komen. Pedrosa en Dorna CEO Ezpeleta zouden gesproken hebben over een overstap van Pedrosa naar het SIC – Yamaha -Petronas project. Pedrosa zou hier niet onwelwillend tegenover staan, maar hierbij wel één belangrijke voorwaarde hebben gesteld…….de Yamaha M1 die hem ter beschikking wordt gesteld binnen dit project dient identiek te zijn aan de machines waarmee Rossi en Maverick Viñales komend seizoen actief zullen zijn.

We zijn benieuwd wat Pedrosa ons de komende dagen tijdens de Catalaanse Grand Prix te vertellen heeft. Wordt het een vervroegd pensioen of een Petronas Yamaha M1 fabrieksfiets?