In onderstaand interview blikken we met Team Suzuki Ecstar teammanager Davide Brivio terug op het seizoen 2018 en kijken we vooruit op het komende seizoen waar het team opnieuw aan de start zal verschijnen met een MotoGP debutant en jong talent in haar gelederen.

 

Heeft u voor de start van het seizoen 2018 voor uzelf of het team doelen gesteld? Zo ja, zijn die doelen gemist, bereikt of overtroffen?

“Persoonlijk heb ik nauwelijks duidelijke doelen gesteld in termen van aantallen – toen we het seizoen begonnen dacht ik niet na over een definitieve positie of hoeveel podiums we zouden behalen. Het is onnodig om te zeggen dat het uiteindelijke doel, en de reden waarom we hier allemaal zijn, is om te proberen de MotoGP titel te winnen. Alles wat er gebeurt voor het bereiken van dat doel is gewoon weer een stap in de richting van dat doel. Het winnen van de titel is iets wat heel moeilijk te bereiken is, dus ons hoofddoel was om onze concessies zo snel mogelijk te verliezen, dus door het verzamelen van 6 punten (2 punten voor elke tweede plaats, en 1 voor de derde plaats) en door het verliezen van deze concessies vrij vroeg in het seizoen moet ik zeggen dat 2018 beter ging dan verwacht. In het begin had ik me dit resultaat nooit voor kunnen stellen: negen podiums, vier keer tweede, en ten minste een paar races heel erg dicht bij een overwinning. Alex Rins’ snelle groei, vooral aan het einde van het seizoen, waar hij zeer consistent en snel werd, was ook geweldig om te zien. Ik ben erg blij.”

Waar komen deze positieve resultaten vandaan?

“Technisch gezien hebben we sinds afgelopen winter kunnen vertrouwen op een betere fiets, we hadden een aantal zwakke plekken verbeterd die we in 2017 hadden gevonden. Ik wil de ingenieurs in Japan hiervoor bedanken, ze hebben goed werk verricht tijdens de winter, waardoor we uiteindelijk een beter pakket beschikbaar hebben. De tweede reden zijn de rijders: het mag geen twijfel zijn dat Alex Rins in de loop van het seizoen op indrukwekkende wijze zich heeft weten te verbeteren en dat zijn betere prestaties ook een grote respectvolle rivaliteit tussen hem en Andrea Iannone in gang hebben gezet, wat volgens mij positief was voor hen beiden, omdat ze elkaar hebben gepusht. Last but not least, het hele team dat in de pitbox werkt en het hele seizoen samen reist. Vorig jaar hebben we al bewezen een sterke ploeg te zijn – we zijn ondanks het zware seizoen dat we in 2017 hadden, allemaal bij elkaar gebleven. Uiteindelijk kwamen we er sterker uit en konden we onze uiterste best doen. De monteurs, ingenieurs en technici werkten heel goed, we hebben het beste gemaakt van het materiaal dat we tot onze beschikking hadden. Dankzij al deze verschillende aspecten die we dit sterke seizoen hebben bereikt, was het teamwork op zijn best. Ik vind het iets bijzonders en ik wil er dan ook graag de aandacht op vestigen.”

Wat voor emoties komen er bij u los na negen podia en hoe veranderen deze prestaties je motivatie en verwachtingen?

“Het mag geen twijfel zijn dat negen podiums je een heel prettig gevoel geven, maar ze zetten je ook de nodige druk op je schouders omdat we nu nog verder moeten zien te verbeteren. Deze negen podiums vertegenwoordigen een record voor Suzuki sinds haar deelname in de MotoGP-klasse, dus nu hebben we de druk om dit record te verslaan. Maar het is goed dat er druk wordt uitgeoefend; want dit is de sport, dit is racen en waar we mee te maken hebben. Daarom weet ik nog steeds niet hoe, maar we moeten nog betere resultaten behalen en we zullen er alles aan doen om dit te bereiken. De eerste en grootste droom die we hebben is om een MotoGP race te winnen. We hebben vier keer de tweede plaats behaald, waarvan drie keer met Alex, dus het zou voor hem een natuurlijke evolutie zijn om te proberen te winnen en dit zal ons doel zijn, hopelijk op korte termijn.”

 

“Vorig jaar hebben we al bewezen dat we een sterk team zijn – we zijn ondanks het zware seizoen van 2017 bij elkaar gebleven. Uiteindelijk kwamen we er sterker uit en konden we ons maximum geven.”

 

U hebt gezegd dat uw eerste doelstelling dit jaar was om jullie concessies te verliezen, waarom?

“Het klinkt misschien vreemd om ze te willen verliezen, want de concessies geven je een aantal kleine voordelen, maar het is voor ons belangrijker om gelijk te zijn met de andere fabrikanten. Het grootste voordeel is de ontwikkeling van de motor gedurende het seizoen, je krijgt meer testdagen en je kunt negen motorblokken gebruiken in plaats van zeven. Deze dingen zijn nuttig, maar niet echt noodzakelijk voor het succes in een seizoen. Ik denk dat we nu zijn gepromoveerd naar de ‘senior rangen’, we zijn nu gelijk aan Honda, Ducati en Yamaha omdat we allemaal met dezelfde wapens moeten vechten. Dit is leuk voor ons en ook eerlijker. Bovendien, als we een echt topresultaat behalen, zal het bevredigender zijn om te weten dat we het zonder enige hulp hebben gedaan.”

Op welke fronten zijn de coureurs dit jaar verbeterd?

“Toen Andrea Iannone bij ons kwam, had hij al vier jaar ervaring en daarom was hij ons referentiepunt, vooral in het begin. Daarnaast is het werk dat we de afgelopen twee jaar hebben gedaan om Alex Rins te helpen groeien. Het was onze tweede ervaring met een rookie en ik moet zeggen dat het altijd een balans is tussen technische aspecten en mentale coaching. Ook al weet je dat de renner talent heeft, er is nog veel werk te doen en het hele team moet hier aan bijdragen, van de monteurs tot de crew chief, het management en de engineers. We hebben allemaal goed werk geleverd en we kunnen allemaal tevreden zijn met de manier waarop we Alex hebben geholpen om consequent te vechten voor podiumplaatsen. We werken aan het creëren van een topcoureur en dit jaar hebben we een grote stap voorwaarts gemaakt, het moeilijkste deel zal zijn om de laatste stap te zetten, namelijk regelmatig vechten voor de overwinning.”

Een andere jonge coureur is inmiddels gearriveerd, het is de derde keer dat Team Suzuki  Ecstar met een rookie in zee gaat, wat is de beste manier om dit voor elkaar te krijgen?

“In Italië zeggen we “geen twee zonder drie”! Ook omdat de Suzuki-fabriek het idee heeft om jonge talenten te laten groeien en zo iconische Suzuki-coureurs te creëren voor de toekomst, in de hoop dan ook dat deze relaties lang zullen duren. We waren voorbereid op de komst van Joan (Mir), vanuit technisch oogpunt is de GSX-RR sterk verbeterd, de machine wordt steeds volwassener, laten we zeggen, van de kant van het team kunnen we vertrouwen op de ervaring die we inmiddels hebben met Maverick (Viñales) en Alex, zodat we Joan uitgebreide ondersteuning kunnen geven. Wij zijn ervan overtuigd dat Joan veel talent heeft, net als Maverick en Alex in het verleden, en als je met een getalenteerde rijder werkt, motiveert het je echt om je best te doen. Ons doel is om hem te helpen de MotoGP-klasse en -machine zo snel mogelijk te begrijpen en vervolgens te proberen een goede machine voor hem te bouwen met de juiste afstelling en configuratie. Hopelijk kan hij deze hulp dan omzetten in resultaten op het circuit. Bij ons kan hij rustig blijven, hij heeft geen enkele druk, hij kan gewoon genieten van dit eerste jaar en leren en groeien, pas daarna verwachten we dat we zijn talent zullen omzetten in solide resultaten.”

 

“Wij zijn ervan overtuigd dat Joan veel talent heeft, net als Maverick en Alex in het verleden, en als je met een getalenteerde rijder werkt, motiveert het je echt om je best te doen.”

 

Hoe groot is de impact op het team met de komst van een rookie?

“Deelnemen aan een goed afgerond en ervaren team is een grote hulp voor een coureur als Joan, omdat hij zich ervan bewust is dat hij kan rekenen op een groep mensen die al jaren samenwerken, een team en een machine die al tot goede resultaten in staat zijn. Ik geloof dat dit hem geruststelt en ik heb al tijdens de eerste wintertesten gezien dat hij het team goed kent, hij voelt zich er welkom. Aan de andere kant zijn de jongens die nauw met hem samenwerken enthousiast en zeer tevreden over zijn aanpak, zijn mentaliteit en zijn motivatie. Het lijkt mij dat er een goede relatie ontstaat.”

Hoe bereidt u zich voor op 2019?

“Voor 2019 hebben we geen gloednieuwe fiets, maar we werken aan het verbeteren van de belangrijkste elementen: motor en chassis. Dus hebben we een nieuwe versie van de motor getest die is ontworpen om ons meer vermogen en snelheid te geven, het lijkt erop dat de motor goed werkt, dus nu moeten we begrijpen hoe deze nieuwe motor de algehele balans van de motor met alle andere elementen zal beïnvloeden. Deze nieuwe motor werd gebruikt door Guintoli tijdens de Japanse Grand Prix, Alex testte hem in Valencia en uiteindelijk probeerden beide fabrieksrijders hem tijdens de laatste Jerez-test. We moesten eind november een beslissing nemen over de motor, maar we moeten ook aandacht besteden aan het chassis, we hebben een nieuwe versie beschikbaar, maar hier is de keuze moeilijker, we moeten begrijpen hoe en waar we voor- en nadelen hebben. Tegenwoordig zijn we – net als andere fabrikanten – op een niveau gekomen waar het standaard chassis al een uitstekende basis is, en het verbeteren van het geheel zonder verlies op sommige gebieden is dan ook erg moeilijk, het vereist een zeer grondige analyse. We hebben verschillende opties voor de motor, verschillende opties voor het chassis, en ook verschillende opties voor andere items, het harde deel is nu om de best presterende samenstelling samen te voegen met al deze elementen om deze tijdens de eerste vrije training in Qatar in te zetten. Dit zal al onze ingenieurs op het hoofdkantoor in Japan tijdens de winter de nodige hoofdpijn geven, maar het is ook een zeer interessant en intrigerend onderdeel van het racen.”

Hoe groot was de bijdrage van Sylvain Guintoli en het testteam in de ontwikkeling?

“We waarderen het werk van Sylvain en het hele testteam, omdat ze de kans hebben gekregen om een aantal items in meer detail te testen en ons een ‘best of’ te geven. Ook de items die we in Valencia en Jerez testten waren al getest en geselecteerd door Sylvain, dus toen was het de beurt aan beide fabrieksrijders. Sylvain heeft veel ervaring en is erg gevoelig voor veranderingen aan de machine, zijn opmerkingen zijn altijd accuraat en dat wordt door de ingenieurs zeer gewaardeerd. We zullen volgend jaar met hem blijven samenwerken, want 2018 was ons eerste jaar met een testteam en moesten we beginnen met het ontwikkelen van deze nieuwe aanpak, nu zijn we klaar om een nieuwe stap te maken en hun werk gemakkelijker te maken, maar ook efficiënter en productiever voor ons.”

Alex Rins, Joan Mir, Sylvain Guintoli en Team Suzuki Ecstar zullen voor het eerst weer in actie komen tijdens de eerste officiële MotoGP test van 2019 welke van 6 t/m 8 februari verreden zal worden op het Sepang International Circuit in Maleisië.


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App