Na de eerste drie raceweekenden in het 2019 Superbike World Championship heeft de FIM de balans opgemaakt en voorafgaand aan de Nederlandse ronde in Assen een aantal concrete veranderingen bekend gemaakt. Zo moeten de Ducati motoren vanaf komend weekend 250 toeren inleveren en krijgen de Honda’s er 500 bij.

Dat Alvaro Bautista op dit moment het FIM Superbike World Championship domineert – de vanuit de MotoGP overgekomen Ducati coureur wist alle negen tot nu toe verreden races op zijn naam te schrijven – zal niemand zijn ontgaan.

Ook Dorna en de FIM is dit niet ontgaan en men heeft dan ook na drie verreden rondes – zoals in de technische reglementen is opgenomen – een aantal concrete veranderingen aangekondigd wat betreft de toegestane toerentallen. Deze veranderingen gaan per direct in en zullen voor het eerst worden toegepast komend weekend tijdens de Motul Dutch Round op het TT Circuit Assen.

Concession points
Dorna en de FIM hebben een zeer complex en moeilijk puntensysteem ingevoerd om de machines zo gelijkwaardig mogelijk te krijgen met als de bedoeling spannende races. Na afloop van de Motocard Aragon Round wordt de lijst met concessie punten aangevoerd door twee fabrikanten Ducati en Kawasaki. Het verschil van slechts 7 punten (20-13) betekend dat geen van beide fabrikanten vooralsnog upgrades mogen uitvoeren tijdens het seizoen. De overige deelnemende fabrikanten mogen daarentegen allemaal één upgrade uitvoeren.

De DWO en FIM hebben in overleg met hun prestatie-analyse partner geconcludeerd dat de de volgende updates zullen worden door gevoerd met betrekking tot het maximaal aantal te gebruiken toerentallen van de fabrikanten:

De Ducati’s van Alvaro Bautista, Chaz Davies, Michael Ruben Rinaldi en Eugene Laverty mogen vanaf komend weekend 250 toeren minder mogen maken (was 16.350 en wordt 16.100). De Honda’s van Leon Camier, Ryuichi Kiyonari en Alessandro Delbianco daarentegen krijgen er 500 toeren bij (was 14550 en wordt 15050).

Onderstaand de huidige toerentallen van de fabrikanten die actief zijn in het Superbike World Championship (alle toegestane merken en types):

  • Aprilia                          14700
  • BMW                           14950
  • BMW 2019                   14900
  • Ducati V2                    12400
  • Ducati V4                    16100
  • Honda                         15050
  • Kawasaki 2018            14100
  • Kawasaki 2019            14600
  • MV Agusta                  14950
  • Suzuki                          14900
  • Yamaha                      14700

BMW
Speciale aandacht werd er besteedt aan BMW – het Duitse merk heeft, na de aankondiging van zijn concessie-onderdelen, ervoor gekozen om deel te nemen aan de eerste twee evenementen met een standaardmotor. Dit is in overeenstemming met de voorschriften en daarom geeft de berekening een vertekend beeld naar aanleiding van hun prestaties tijdens het derde evenement waar de motor volgens de concessiespecificatie werd gebruikt. Mede hierdoor is er voorlopige geen verandering wat betreft het toerental van de machines van Tom Sykes en Markus Reiterberger.

Officieel FIM document: FIM_regulations

 

Handige links Motul Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App