Traditiegetrouw vindt ongeveer een week voor de Motul TT Assen de persconferentie plaats waar de media en genodigden bijgepraat worden omtrent de gang van zaken rondom het grootste eendaagse sportevenement. Veel aandacht ging er woensdagochtend uit naar de aan- en afvoer van het publiek en een volledig nieuw verkeersplan, een plan dat een herhaling van de afgelopen twee jaar moet zien te voorkomen.

In 2018 was er na afloop van de Motul TT Assen veel te doen omtrent de drukte en vertraging van met name de afvoer van het publiek. Een nieuw verkeersplan bleek uitstekend te werken bij de aanvoer – de grote stroom was om 11:00 uur binnen, een half uur voor op het schema waarmee rekening was gehouden. Anders was het na afloop, het verkeer liep volledig vast en auto’s moesten soms 2 uur wachten alvorens van de parkeerplaats te komen.

Voldoende redenen voor het TT Circuit Assen, de gemeente Assen, de gemeente Midden-Drenthe, de politie en Rijkswaterstaat om opnieuw de koppen bij elkaar te steken, te evalueren en samen met adviesbureau Goudappel Coffeng te werken aan een nog beter plan om een herhaling te voorkomen.

Druk zal het altijd blijven, dat is nu eenmaal een gegeven maar de afvoer van al het verkeer naar en van de TT moet dit jaar een stuk beter, waarbij de nadruk met name ligt bij de afvoer, mensen willen na afloop namelijk allemaal in een kort tijdbestek terug.

Remco Meinen van Goudappel Coffeng: “We hebben tijdens de TT te maken met 23.000 motoren, 24.000 auto’s, 10.000 VIP-gasten en 16.000 fietsers. Dit zorgt ervoor dat de capaciteit van het wegennet in zeer korte tijd overbezet raakt. Dit moeten we allemaal zien te managen en het zal een illusie blijven dat iedereen zonder in de file te staan naar huis kan rijden. In onze nieuwe verkeersplan hebben we echter een aantal knelpunten weggenomen en krijgt, tegenstelling tot eerdere jaren, krijgt elk parkeerterrein dit jaar eigen afvoerroute. We zagen dat mensen vorig jaar niet van het parkeerterrein afkwamen. En dat zit ‘m dan vooral in het feit dat het wegennet dat verkeer niet allemaal kan verwerken.

Al het verkeer wordt via verschillende routes afgevoerd. Waren er in het verleden vier plekken waar je de A28 op kon, dat worden er dit jaar vijf. Meer spreiding dus. Zo wordt het parkeerterrein bij het E-park op het circuit naar afrit 33 geleid via een busbaan van 600 meter en worden sommige rotondes dubbel gebruikt. Daarnaast wordt het verkeer naar het Noorden via een andere route geleidt en hoeft men in tegenstelling niet eerst via de A28 naar Beilen om daar vervolgens pas te keren maar kan men via de afrit 31a bij Assen-Zuid al richting het Noorden.

Ook zal er verkeer van bepaalde parkeerplaatsen via een extra route langs de Drentse Hoofdvaart richting Meppel worden geleid om vanaf daar pas de A28 op te komen. Hierdoor wordt het deel van de A28 van Assen-Zuid naar Meppel ontlast. Ook de Oude Tol, de voormalige VIP-route over het defensieterrein, wordt extra ingezet om het verkeer af te voeren.

Openbaar vervoer
De gemeente Assen hoopt ook dat veel mensen gebruik zullen maken van het openbaar vervoer, om zo de wegen te ontlasten. Zo is er dit jaar een combiticket met het TT Circuit Assen, de NS en Qbuzz. Mensen kunnen voor slechts € 55,– een ticket kopen en vanuit heel Nederland naar Assen komen inclusief een plekje op één van de taluds.

Ook Vlieg benadrukt dat het onmogelijk is dat iedereen flink kan doorrijden.

Harmke Vlieg: “In één keer met z’n allen vetrekken werkt niet en is nagenoeg onmogelijk met deze grote aantallen. Dat het niet heel snel gaat, dat blijft. Maar de afvoer moet wel sneller. Ik zag vorig jaar prachtige plaatjes van mensen in de berm die het verkeer stonden uit te zwaaien. Dat is ook leuk en een traditie die ook een beetje hoort bij de TT.”

 

Handige links Motul TT Assen :

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
TT Festival Assen
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App