Neemt Valentino Rossi in 2025 Marco Bezzecchi mee naar Yamaha?

6970
marco-bezzecchi
Marco Bezzecchi (r) en Valentino Rossi (m) | foto© VR46 Racing

Marco Bezzecchi speelt momenteel een sleutelrol in de MotoGP transfermolen. De Italiaan staat niet alleen zelf voor een belangrijke – en ongetwijfeld moeilijke keuze, ook een aantal van zijn collega MotoGP coureurs wachten in spanning af wat de Italiaan gaat doen. Met name de belangen, politieke keuzes en een lange termijn visie spelen hierbij een belangrijke rol.

Marco Bezzecchi liet afgelopen weekend in Silverstone weten dat hij deze week met zijn manager om tafel gaat om te praten over zijn toekomst als MotoGP coureur.







Lees ook: Bezzecchi in 2024 bij VR46 of Pramac? “Deze week ga ik overleggen met mijn manager”

Zoals afgelopen dagen al in meerdere artikelen op deze site te lezen was zal Bezzecchi eerst voor zichzelf een belangrijke keuze moeten maken, een keuze tussen een overjarige (2023) Ducati of een volledige en nieuwste Ducati machine (2024). Mocht Bezzecchi genoegen nemen met een overjarig model dan kan hij zijn huidige Mooney VR46 Racing Team trouw blijven, wil hij komend seizoen de beschikking krijgen over het nieuwste materiaal dan is dat mogelijk maar alleen als hij de overstap maakt naar Pramac Racing.

Naast de al in eerdergenoemde publicaties op deze site zijn er ook nog een aantal andere voor- en nadelen verbonden aan beide keuzes. Als we Bezzecchi diep in zijn hart kijken en hij het zelf voor het zeggen hebben dan was zijn keus heel eenvoudig; namelijk in 2024 de beschikking krijgen over een 2024 Ducati Desmosedici binnen het Mooney VR46 Racing Team.

Ducati heeft hier echter een stokje voor gestoken zo werd afgelopen weekend duidelijk in Silverstone. Ducati sportief directeur Paolo Ciabatti gaf tijdens de Britse Grand Prix aan dat het voor Ducati technisch niet mogelijk is om in 2024 vijf Ducati fabrieksmachine aan de start te brengen. Een legitieme reden, maar eenieder binnen de MotoGP paddock is er wel van overtuigd dat er meer schuilgaat achter deze keuze.

Het is namelijk geen geheim dat het huidige contract van Ducati met het team van Valentino Rossi voor het leveren van materiaal aan het einde van 2024 afloopt. Ook bij Ducati weten ze inmiddels dat het zo goed als zeker is dat ‘the Doctor’ in 2025 met zijn team de overstap gaat maken naar Yamaha en 2024 dus zo goed als zeker het laatste seizoen wordt dat men gebruik gaat maken van Ducati krachtbronnen. Het niet willen & kunnen leveren van een officiële fabrieksmachine aan het team in 2024 houdt dan ook zo goed als zeker verband met deze keuze.

Immers, mocht Bezzecchi ook in 2024 in de kleuren van het Mooney VR46 Racing Team actief blijven dan is het niet meer dan logisch dat de Italiaan in 2025 samen met zijn team de overstap maakt naar Yamaha. Met andere woorden, wil Ducati Bezzecchi ook in 2025 aan boord houden dan is de kans dat dit lukt vele malen groter als hij in 2024 voor Pramac Racing actief is. Daarnaast is het ook nog een keer zo, waarom zou men komend seizoen nog zoveel in iemand investeren als men op voorhand al weet dat het zijn laatste seizoen is op een Ducati.

Toen we Ciabatti in Silverstone confronteerden met bovenstaande kwestie en hem op de man af vroegen of men rekening hield met de mogelijkheid dat Rossi in 2025 Bezzecchi mee zal nemen naar Yamaha was het even stil om vervolgens toe te geven dat dit wel degelijk een optie kan zijn.

Paolo Ciabatti: “Misschien wel, misschien niet. Op dit moment willen de meeste coureurs graag een Ducati, dit omdat dit overall de beste motor is. Aan de andere kant weten we niet hoe de krachtsverhoudingen zich in de toekomst zullen ontwikkelen. Honda zal volgend jaar verbeteren, Yamaha ook. KTM heeft al te veel rijders. Maar in 2025 zou Aprilia ook geïnteresseerd kunnen zijn in Bezzecchi. Wie weet?”

Kortom, kiest Bezzecchi er de komende dagen voor om zijn huidige Mooney VR46 Racing Team trouw te blijven dan beschikt hij in 2024 niet alleen niet over het nieuwste materiaal maar is de kans groot dat hij zijn voorkeurspositie bij Ducati op langere termijn verspeelt. Kiest hij echter voor een overstap naar Pramac Racing dan heeft hij in 2024 niet alleen de beschikking over fabrieksmateriaal, een aanzienlijk beter salaris maar ook een veel grotere kans om op langere termijn te kunnen beschikken over wat op dit moment met afstand de beste MotoGP machine is.

Allemaal redenen die het er voor Bezzecchi niet makkelijker op maken om de komende dagen een weloverwogen beslissing te nemen. Duidelijk is echter wel dat Ducati er veel aan gelegen is om de Italiaan aan boord te houden. Dat Ducati hier veel verder denkt dan alleen het wel of niet leveren van een officiële fabrieks Ducati aan het Mooney VR46 Racing Team in 2024 moge duidelijk zijn.

Om de druk nog een beetje extra op te voeren, over minder dan twee weken verlangt men een antwoord van Bezzecchi, dit omdat men tijdens Oostenrijkse Grand Prix op de Red Bull Ring de plannen voor 2024 rond wil hebben.

Welkom in de wereld van de MotoGP.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’