Niet werkend ‘Ride Height Device’ systeem oorzaak crash Johann Zarco in Indonesië

4034
johann-zarco
Johann Zarco | foto© Pramac Racing

Johann Zarco kwam zondagmiddag op het Pertamina Mandalika International Street Circuit in de veertiende ronde van de MotoGP race ten val. Opvallend, even daarvoor schoof teamgenoot Jorge Martin namelijk precies op dezelfde plaats ook al onderuit. De oorzaak was echter anders, de Fransman had namelijk te kampen met een niet werkend ‘Ride Height Device’ systeem.

Johann Zarco had zondag op het Pertamina Mandalika International Street Circuit niet aan zijn zijde. Terwijl zijn teamgenoot Jorge Martin meteen na de start van de race de leiding nam had de Fransman verder naar achteren in het veld andere zorgen aan zijn hoofd. Zarco reed weliswaar zijn ronden totdat in de veertiende ronde een crash een vroegtijdig een einde maakte aan zijn Indonesische MotoGP race, maar tijdens deze veertien ronden had de Prima Pramac Racing coureur wel te kampen met technisch ongemak.







Zarco onthulde na afloop namelijk dat hij de veertien ronden gereden had met een weigerend ‘Ride Height Device’ systeem. Direct na de start bleek het systeem (achter) te blijven hangen in de lage stand en niet terug te keren naar de normale en gebruikelijke positie.

Johann Zarco: “De crash is niet het [belangrijkste] probleem van mijn race; vanaf de eerste bocht bleef mijn “Ride Height Device’ hangen in de startstand. Ik heb vervolgens gekeken of de schakelaar in de verkeerde stand stond, maar de schakelaar werkte gewoon goed. Dus het was het systeem dat niet functioneerde. Ik probeerde me vervolgens aan te passen maar zoals je zult begrijpen stuurde de motor voor geen meter. Het was dus wel even wennen en me aanpassen maar ik dacht: als niets gevaarlijk aanvoelt, dan is er mee te rijden. Dus ik zei: ‘Oké, probeer de race uit te rijden. Helemaal omdat het lastige omstandigheden waren en als ik de race uit zou rijden zomaar nog eens een paar WK punten zou kunnen pakken, of dat er misschien een rode vlag zou zijn en dat ik van motor kon wisselen.
Maar toen ik aan deze gekke omstandigheden gewend raakte en ik Morbidelli probeerde te volgen, maakte ik de fout in bocht 11. Ik weet niet waarom deze bocht gladder is dan de anderen. Ik had twee crashes dit weekend en dat was beide keren in deze bocht. Dus ik kon geen punt pakken. Ik denk dat als ik de race had uitgereden, het een vijftiende plaats zou zijn geweest.”

Natuurlijk rees de vraag of het in een dergelijke situatie wel verantwoord is om verder te rijden en de veiligheid niet in het geding is voor hemzelf en de andere coureurs. Volgens Zarco is dat echter niet het geval.

Johann Zarco: “Het is zeker niet gevaarlijk. Voor mij is het de eerste keer dat dit gebeurt in een race. Ik kreeg het probleem ook al eens tijdens de kwalificatie in Misano, destijds was het de schakelaar, hier haperde het systeem. Maar los daarvan, ik kon ermee rijden. Als je je niet gek laat maken kun je het onder controle houden. Ik heb er een rondetijd van 1’32.6 mee gereden, dus het was niet slecht! Op deze manier ben je hier iets minder dan twee seconden langzamer, dus je kunt er nog steeds mee rijden en nogmaals het is niet gevaarlijk.”

Na twee uitvalbeurten op rij, ook in Japan kwam hij niet aan de finish, is Zarco gezakt van de vijfde naar de zevende plaats in de tussenstand van het kampioenschap.



Handige links Pertamina Grand Prix of Indonesia:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.


 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’