Paco Sanchez: “Joan Mir ook in 2024 bij Honda, maar het nieuwe format sloopt de coureurs”

5847
joan-mir
Joan Mir | foto© Randy van Maasdijk

Volgens Paco Sanchez (persoonlijk manager Joan Mir) heeft zijn protegé geen plannen om zijn contract bij Honda vroegtijdig te beëindigen en is het de bedoeling dat hij ook in 2024 in de kleuren van het Repsol Honda Team actief zal zijn. De Spanjaard heeft echter wel een duidelijk mening als het gaat over het nieuwe dit seizoen ingevoerde format binnen het MotoGP wereldkampioenschap.

Tijdens de Motul TT Assen liet Repsol Honda teambaas Alberto Puig zich ontvallen dat Honda eventueel bereidt zou zijn – indien men Marc Marquez geen competitieve machine kan bezorgen – om op verzoek van de achtvoudig wereldkampioen mee te werken aan een vroegtijdige ontbinding van zijn tot aan het einde van het seizoen 2024 doorlopende contract.







Maar hoe zit het met Joan Mir, de Spanjaard die dit seizoen voor het eerst uitkomt in de kleuren van het Honda fabrieksteam maar de laatste drie Grand Prix weekenden langs de kant staat met een blessure. Ondanks deze blessure heeft de voormalig MotoGP wereldkampioen ook nog geen potten weten te breken op de RC213V, sterker nog hij stond vier van de acht (hoofd) races langs de kant vanwege blessures en bezet met een schamele 5 gescoorde WK punten slechts de zesentwintigste plaats in de tussenstand van het kampioenschap.

De afgelopen weken zijn een beetje in mist gehuld als het gaat om de afwezigheid van Mir. Zo meldde Mir zich in Mugello af voor de rest van het weekend na een val en een lichte blessure. In het persbericht van het Repsol Honda Team was destijds zelfs te lezen dat men Mir de rest van het weekend uit veiligheidsoverwegingen aan de kant hield vanwege de layout van het Italiaanse circuit. Groot was de verbazing een week later toen Mir op de Sachsenring opnieuw verstek liet gaan, en wat te denken van het derde weekend op rij want ook in Assen was er geen spoor te bekennen van Mir en zagen we Iker Lecuona zijn plaats innemen.

Nog steeds is het stil rond het herstel van Mir, maar wel komen er steeds meer geluiden dat de Spanjaard om andere redenen de afgelopen drie Grand Prix weekenden heeft laten schieten. Volgens goed ingelichte Spaanse bronnen zou de angst om weer op de momenteel ‘onbetrouwbare’ RC213V een belangrijkere rol spelen dan de op het eerste moment zichtbare en bekendgemaakte blessure.

Nu Honda Marc Marquez in Assen heeft laten weten dat men mee zal werken aan een vroegtijdige ontbinding van zijn contract na afloop van het huidige seizoen indien men hem geen competitieve MotoGP machine kan aanbieden lijkt het kamp Mir hier nog niet over gesproken te hebben. Volgens Paco Sanchez (de persoonlijke manager van Joan Mir) is men hier ook niet mee bezig en is Mir voor het seizoen 2024 niet op zoek naar een andere uitdaging.

Paco Sanchez: “Nee, we kijken momenteel niet naar andere opties. Het doel is om het contract met Honda na te komen en te proberen de RC213V competitief te maken. Dat is zeker geen gemakkelijke missie. Er hebben door de jaren heen een aantal geweldige rijders bij Honda gereden, zoals [Jorge] Lorenzo, Pol [Espargaró], Alex Márquez en [Dani] Pedrosa in zijn laatste jaren, die het allemaal moeilijk hadden. Zelfs [Marc] Marquez had het moeilijk om te winnen, want hij won weliswaar nog wel maar dit ging echter wel vaak gepaard met een brutaal aantal crashes.”

De MotoGP heeft dit jaar een nieuw format geïntroduceerd met elke zaterdag een Sprint en daarnaast zijn de twee trainingen op vrijdag de enige die meetellen voor de directe plaatsing voor Q2. Het schema is daarom bijzonder intens met rijders die vanaf het begin van een ronde in de aanval moeten. Sanchez werd dan ook de vraag gesteld of dit van invloed is geweest in de eerst helft van het seizoen op de prestaties van zijn protegé. Het antwoord van de Spaanse manager liet niets te wensen over.

Paco Sanchez: “Dit nieuwe format sloopt de rijders zowel fysiek als ook psychologisch. Het ligt zeker niet alleen aan Honda, kijk naar Pol [Espargaró], [Miguel] Oliveira of [Enea] Bastianini, die geen van allen op een Honda rijden en toch thuis zaten of nog steeds zitten vanwege blessures, vanwege de stress en de nieuwe formule. De rijders staan vanaf minuut één op vrijdag onder een enorme druk. De statistieken zijn er, die liegen niet. Het is geen gedachte maar realiteit. Ik heb nog nooit een kampioenschap gezien met zoveel blessures als dit jaar.”

 


Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag

  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Ziggo Sport studio
  • Ziggo Sport studio
  • Ziggo Sport studio
  • Francesco Bagnaia
  • Marco Bezzecchi
  • Moto2 race
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Enea Bastianini
  • Collin Veijer
  • Enea Bastianini
  • MotoGP race
  • Jack Miller
  • Enea Bastianini
  • MotoGP race
  • Ellen ten Damme
  • MotoGP race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • (vlnr) Frank van der Linden - Peter Oosterbaan - Arjan Bos
  • Sfeer
  • Sfeer
  • Sfeer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Start MotoGP
  • sfeer grid
  • Sfeer grid
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • sfeer grid
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Sfeer grid
  • Grid Girl Ducati
  • Grid girl Mooney
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • Sfeer
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • Podium Moto3 (vlnr) #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP - #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW - #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #71 Dennis Foggia - (ITA) - Italtrans Racing Team - Kalex - #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • Sfeer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Sfeer
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • sfeer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • sfeer
  • Crash
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Podium MotoGP (vlnr) #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22 - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • crash #70 Joshua Whatley - (GBR) - Visiontrack Racing Team - Honda NSF 250RW
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Sfeer
  • #32 Lorenzo Savadori - (ITA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Crash #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Crash #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Crash #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Podium Moto2 (vlnr) #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex - #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • Sfeer
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • Crash #28 IZAN GUEVARA - (SPA) - GASGAS ASPAR TEAM - KALEX
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • Collin Veijer

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.