Pecco Bagnaia: “Beste start ooit, ik remde heel laat om Enea voor te blijven”

1190
Pecco Bagnaia - Sepang International Circuit | © Ducati Corse

Pecco Bagnaia heeft afgelopen zondag in Maleisië zijn zevende overwinning van het jaar behaald in de MotoGP klasse. De Italiaan gaat daardoor met een voorsprong van 23 punten naar de laatste race van het seizoen in Valencia waar hij zijn eerste wereldtitel in de koningsklasse kan behalen.

Met WK leider Pecco Bagnaia op de negende plaats en titelconcurrenten Aleix Espargaró en Fabio Quartararó op de tiende en twaalfde positie respectievelijk leek het een flinke uitdaging te worden voor dit drietal om mee te doen voor de overwinning. Dat tegendeel bewees met name Bagnaia doordat hij in de eerste bocht al meteen was opgeklommen naar de tweede plaats dankzij een zeer goede start en een uiterst gewaagde uitremactie.







Hierdoor nam hij de tweede plaats over achter merkgenoot Jorge Martin en nadat de Spanjaard in de zevende ronde met hoge snelheid onderuit schoof werd Bagnaia de leider in de race. Hij werd echter wel flink onder druk gezet door zijn toekomstig teamgenoot Enea Bastianini terwijl Fabio Quartararó daar zo’n twee seconden achter reed op de derde plaats.

In de elfde ronde besloot Bastianini om aan te vallen en de Italiaan leek weg te willen rijden van zijn landgenoot. Echter had de Gresini Racing coureur teveel van zijn banden gevraagd en beschikte hij niet over de tractie die Bagnaia wel had. Aan het eind van de dertiende ronde sloeg de Ducati Lenovo Team coureur weer terug en werd het vervolgens een kwestie van verdedigen in de laatste dertien ronden.

Dat deed Bagnaia uitstekend door zeer laat te remmen terwijl Bastianini in de laatste ronde nog een poging deed maar besloot om die af te slaan omdat hij niet het risico wilde nemen om zijn teamgenoot van komend seizoen uit te schakelen.

Uiteindelijk kwam Bagnaia als winnaar over de streep met slechts 0,270 seconde voorsprong op Bastianini en behaalde hij daarmee zijn zevende overwinning van het seizoen. Met 258 gescoorde punten heeft hij 23 punten voorsprong op Quartararó en heeft hij de wereldtitel dus al met één hand en vier vingers vast, ondanks de vijf uitvalbeurten van dit seizoen. Hij kan daarmee de eerste wereldtitel voor Ducati in de wacht slepen sinds Casey Stoner in 2007.

Pecco Bagnaia: “Allereerst wil ik zeggen dat ik de beste start van m’n hele leven heb gemaakt. Deze was perfect, zo’n goede heb ik nog nooit gemaakt. Gedurende het weekend heb ik niet veel proefstarts kunnen maken want in FP3 crashte ik en ook in Q2 ging ik onderuit. In de warm-up sessie waren de twee proefstarts ook niet zo goed.

Tijdens de test in Barcelona hebben we wat geprobeerd met de startsystemen op de machine en dat was goed voor ons. Daarvoor was het altijd lastig om goed te starten en hadden we veel wheelie, tijdens die test hebben we wel 23 starts gemaakt en sindsdien is het veel beter.

Deze in Maleisië was de beste, toen de lichten uitgingen was ik meteen goed weg en zag ik dat ik al een rij had ingehaald. Ook het eerste rempunt was best risicovol maar wel erg nuttig.”

Gezien zijn startpositie, het verloop van het weekend en het kampioenschap dat op het spel stond was de druk voorafgaand aan de race erg hoog. Toch wist Bagnaia daar duidelijk uitstekend mee om te gaan.

Pecco Bagnaia: “Toen ik door de eerste twee bochten was gekomen werd ik wat rustiger, toen kon ik beginnen om mijn eigen tempo te rijden. Jorge [Martin] was ontzettend hard aan het pushen en nadat ik hem een tijdje had gevolgd zei ik tegen mezelf dat dit teveel voor mij was. Ik reed wat rustiger en probeerde zo constant mogelijk te zijn met mijn tempo. Helaas crashte Jorge maar ik denk dat zijn hoge tempo ook voor veel hogere bandenslijtage zorgde.

Het moeilijkste gedeelte van de race was toen Enea [Bastianini] mij inhaalde. Ik wist dat Fabio [Quartararó] op de derde plaats reed en het was heel belangrijk om meer punten op hem uit te lopen zodat we in Valencia meer ruimte hebben. Ik keek wat het tempo van Enea was maar zag dat ik sneller was dus probeerde ik meteen weer aan de leiding te komen. Ik remde zo laat en zo hard mogelijk om hem geen enkele kans tot inhalen te geven. Het was heel moeilijk maar wel één van de beste momenten van het seizoen.”

Na de races in Le Mans, Misano en Aragón was dit de vierde keer dat Bagnaia met Bastianini voor de overwinning streed en de Gresini Racing coureur hem flink onder druk zette. In deze onderlinge gevechten staat het nu 2-2 maar het moge duidelijk dat zij volgend jaar voor spektakel gaan zorgen wanneer ze allebei uitkomen voor het fabrieksteam van Ducati.

Pecco Bagnaia: “Het is zeker niet makkelijk om met hem [Enea Bastianini] te rijden maar ik maakte het verschil door heel hard te remmen. Ik verloor wat in de lange bochten, hij kon met meer hellingshoek rijden, daardoor kortere lijnen rijden en zo meer snelheid meenemen. Daar verloor ik wat maar bij het remmen was ik sterk en dat heeft ervoor gezorgd dat ik uiteindelijk de race heb kunnen werken.”

Over zo’n anderhalve week zal het dus moeten gebeuren voor Bagnaia en Ducati in Valencia. De Italiaan is zich ervan bewust dat een voorzichtige strategie in de huidige MotoGP klasse alleen maar voor ellende kan zorgen en hij vooral uit het gedrang moet blijven.

Pecco Bagnaia: “Het zal een andere situatie zijn en met 23 punten voorsprong ontbreken er nog twee. Hij moet sowieso winnen en dan mag ik nog veertiende worden, het klinkt makkelijk maar het zal heel lastig worden. Soms als je ‘voorzichtig’ bent maak je meer fouten en raak je sneller afgeleid, ik zal proberen om een zo gewoon mogelijk weekend te rijden. Misschien wel met iets minder crashes dan dit weekend, want dit was teveel, en we zullen slim moeten zijn. Als ik de kans heb om te winnen dan zal ik daarvoor gaan.”

De beslissing in het MotoGP wereldkampioenschap zal vallen in het weekend van 4 t/m 6 november, de laatste Grand Prix van het seizoen op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia.



ziggo-sport




Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Effe Apeldoorn belluh....
  • Effe Apeldoorn belluh....
  • Francesco Baganaia
  • Francesco Bagnaia
  • Fabio Quartararo
  • Enea Bastianini
  • Francesco Bagnaia
  • Francesco Bagnaia
  • Francesco Bagnaia
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • 20 Fabio Quartararó
  • Safetycar
  • 1 minuut applaus
  • Tony Arbolino
  • Tony Arbolino
  • Tony Arbolino
  • Jake Dixon
  • Alonso Lopez
  • Sergio Garcia
  • Moto3 podium
  • Moto3 race
  • Husqvarna 1-2
  • John McPhee
  • Peter Öttl
  • Jorge Martin
  • Top 3 MotoGP kwalicatie
  • Enea Bastianini
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Enea Bastianini
  • Jorge Martin
  • Top3 Moto2 kwalificatie
  • Aron Caent
  • Augusto Fernandez
  • Ai Ogura
  • Ai Ogura
  • Sergio Garcia en Izan Guevara
  • Dennis Foggia
  • Top drie Moto3 kwalificatie
  • Top drie Moto3 kwalificatie
  • Dennis Foggia
  • 20 Azroy Hakeem
  • 07 Barry Baltus
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 93 Marc Marquez
  • 89 Jorge Martin
  • 88 Miguel Oliveira
  • 73 Alex Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 44 Pol Espargaro
  • 45 Tetsuta Nagashima
  • 43 Jack Miller
  • 42 Alex Rins
  • 36 Joan Mir
  • 40 Darryn Binder
  • 25 Raul Fernandez
  • 33 Brad Binder
  • 35 Cal Crutchlow
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 20 Fabio Quartararo
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • Pre-event




Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter