Petronas trekt zich terug als sponsor Sepang Racing Team, einde Moto2 en Moto3 team

4270
petronas-hospitality
Petronas Yamaha SRT teamtrucks | foto© Sepang Racing

Nadat donderdag op de Red Bull Ring de eerste geruchten al de ronde deden is het inmiddels zeker dat Petronas zich na dit seizoen terugtrekt als sponsor van het Maleisische Sepang Racing Team. Het team zal zich hierdoor na dit seizoen terugtrekken uit de Moto2 en Moto3 klasse en zich vanaf 2022 volledig concentreren op het MotoGP team.

Het nieuws verspreidde zich donderdag aan de vooravond van de Bitci Motorrad Grand Prix von Österreich als een lopend vuurtje in de paddock van de Oostenrijkse Red Bull Ring. Bleef het gerucht in eerste instantie nog beperkt tot het feit dat het Maleisische Sepang Racing Team na dit seizoen niet verder zou gaan als team in de Moto2 en Moto3 klasse, er is inmiddels meer nieuws.







De geruchten ontstonden donderdagavond nadat enkele teamleden te kennen gaven dat men eerder op de dag te horen had gekregen dat men voor komend seizoen op zoek moest naar een nieuwe werkgever. Hoe wat en waar werd nog niet helemaal duidelijk, maar al snel werd de conclusie getrokken dat de beslissing te maken had met een beslissing van titelsponsor Petronas. Wat wel meteen duidelijk was dat het voortbestaan van het MotoGP team niet in gevaar was. De grote vraag bleef op dat moment echter nog wel of titelsponsor Petronas alleen verder wilde als titelsponsor in de koningsklasse of dat de Maleisische oliegigant zich na dit seizoen helemaal terug zou trekken.

Vrijdagochtend werd duidelijk dat het laatste het geval is en dat Petronas zich vanaf komend seizoen helemaal terug zal trekken als titelsponsor van het Maleisische Sepang Racing Team, inclusief het MotoGP team.

Het voortbestaan van het MotoGP team komt echter niet in gevaar zoveel is inmiddels wel bekend. Men zal de komende tijd op zoek gaan naar een nieuwe titelsponsor van het MotoGP team en er zullen wel een aantal kostenbesparende maatregelen genomen moeten worden. Zo zal het team, dat voor komend seizoen op zoek moet naar twee nieuwe coureurs, in 2022 niet meer de beschikking krijgen over een Yamaha M1 A-spec – een vergelijkbare Yamaha M1 fabrieksmachine zoals die ingezet worden door het officiële Yamaha MotoGP fabrieksteam – maar gebruik gaan maken van twee goedkopere Yamaha M1 B-spec motoren.

Of de financiële ‘problemen’ binnen het team ook te maken heeft met het feit dat men er tot op heden niet in geslaagd is om al één of twee coureurs aan te trekken voor komend seizoen is niet bekend. Wel is het inmiddels zo goed als zeker dat men de eerste plaats voor 2022 ingevuld heeft, dat wordt namelijk Darryn Binder. De Zuid-Afrikaan, die momenteel voor het team uitkomt in de Moto3 klasse, zou na dit seizoen binnen het team de overstap maken naar de Moto2 klasse. Nu deze mogelijkheid vervalt volgt Binder het voorbeeld van Jack Miller en zal hij na dit seizoen de overstap maken van de Moto3 klasse naar de MotoGP klasse. Voor de tweede plaats lijkt huidig KTM MotoGP coureur Iker Lecuona de belangrijkste kandidaat, echter namen als Garrett Gerloff en ook huidig Moto2 Augusto Fernandez worden ook nog steeds genoemd.

Tot op heden wil het management van het Sepang Racing Team nog niet reageren op het hele gebeuren, ondanks dat bovenstaande een voldongen feit is zullen we voor de laatste details dus moeten wachten op een officiële persverklaring van het team, een persverklaring die er volgens teamdirecteur Johan Stigefelt pas tijdens de British Grand Prix in Silverstone later deze maand in Silverstone zal komen.



Handige links Bitci Motorrad Grand Prix von Österreich:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter