Danilo Petrucci heeft zondag de zeer spannende MotoGP race gewonnen op het Autodromo Internazionale del Mugello in Italië. In een bloedstollend duel tot de laatste meters wist de Italiaan de concurrentie voor te blijven en voor het eerst in zijn carrière als MotoGP racewinnaar over de finish te komen voor Marc Márquez en teamgenoot Andrea Dovizioso. Valentino Rossi reed de race niet uit doordat hij crashte.

Zondagmiddag om 14:00 precies gingen de lichten uit voor de Grand Prix van Italië. De omstandigheden voor de MotoGP race over 23 ronden op het prachtige Autodromo Internazionale del Mugello, gelegen tussen de Toscaanse heuvels, waren uitdagend met een buitentemperatuur van zo’n 30°C en een asfalttemperatuur van boven de 50°C. Voor de coureurs was dit uiteraard lastig maar ook wat betreft de banden zorgde dit voor de nodige vraagtekens.

Volgens Michelin zouden alle drie de compounds (soft, medium, hard) de race uit kunnen rijden maar zou de soft al gauw grip verliezen. Vrijwel alle coureurs lieten dan ook de medium compound achterband monteren behalve Johann Zarco die voor de zachte achterband koos terwijl Franco Morbidelli en polesitter Marc Márquez een harde achterband onder hun machines gemonteerd hadden. Wat betreft de voorband was er meer verdeeldheid. Marc Márquez, Valentino Rossi, Franco Morbidelli, Fabio Quartararó, Alex Rins en Cal Crutchlow kozen voor de harde voorband, de rest had een medium compound voorband.

Ronde 1
Polesitter Marc Márquez maakte een zeer goede start en ging als leider de eerste bocht (San Donato) in voor merkgenoot Cal Crutchlow en Ducati coureurs Andrea Dovizioso, Danilo Petrucci en Jack Miller. Daarachter had Takaaki Nakagami de zesde positie in handen genomen voor Pol Espargaró, Alex Rins, de slecht gestarte Fabio Quartararó en Franco Morbidelli in de top tien. Maverick Viñales viel terug naar de elfde plaats met achter zich rookies Pecco Bagnaia en Joan Mir. Wild-card Michele Pirro reed op de vijftiende plaats voor de matig gestarte Jorge Lorenzo en Valentino Rossi.

Márquez probeerde zijn tactiek van Jerez en Le Mans te herhalen door in de beginfase flink te pushen en daarmee een gat te slaan. Dovizioso was opgeklommen naar de tweede positie vanaf zijn negende startplaats en probeerde aan te haken bij de Spanjaard.

Voor Tito Rabat ging het vóór de start al mis aangezien hij zijn Ducati af had laten slaan. De Reale Avintia Ducati coureur moest naar de pit lane om zijn machine weer te starten en daarna aan de race te beginnen.

Ronde 2
Márquez had een minimale marge van zo’n drie tienden terwijl Dovizioso daarachter de druk probeerde op te voeren. Achter hem was waren het merkgenoten Petrucci en Miller terwijl Rins een zeer goede openingsfase kende en naar de vijfde positie was gekomen.

Ronde 3
Dovizioso en Petrucci wisten de marge naar Márquez te verkleinen en reden kort aan het achterwiel van de Honda RC213V. Rins viel aan en passeerde Miller om zodoende de vierde positie over te nemen van de Australiër. LCR Honda coureurs Crutchlow en Nakagami reden daarachter terwijl Bagnaia, Quartararó en Morbidelli weinig in te brengen hadden.

Ronde 4
Rins had nog niet genoeg gehad en ging ook voorbij aan Petrucci voor de derde positie. De Suzuki coureur was snel in de vloeiende bochten maar moest het op het lange rechte stuk af leggen tegen de hoge topsnelheid van de Ducati’s.

Ronde 5
Een fout van Valentino Rossi bij het ingaan van bocht 4 (Materassi). De Italiaan verremde zich en raakte daarbij het achterwiel van Joan Mir. Beide coureurs moesten daardoor door de grindbak waardoor ze veel posities verloren en buiten de top twintig terug op de baan kwamen.

Aan het eind van de vijfde ronde viel Petrucci aan en door middel van een krappere lijn bij het uitkomen van bocht 15 (Bucine) nam de Italiaan de leiding over van Márquez.

Ronde 6
Het gevecht was nu losgebarsten want Márquez probeerde meteen te counteren bij het ingaan van bocht 1 (San Donato). Hij schoot vervolgens wijd waardoor ook Dovizioso aan hem voorbij kon gaan. Het werd een beetje duwen en trekken waarna Márquez opnieuw wijd ging en ook Rins en Miller aan de Repsol Honda coureur voorbij konden gaan.

Ronde 7
Dovizioso was voorbijgegaan aan teamgenoot Petrucci en had de leiding in handen. Miller en Márquez waren vervolgens verwikkeld in een hevig duel waarbij contact niet vermeden werd. Nadat ze elkaar een aantal keren hadden geraakt wist Miller uiteindelijk de derde plaats vast te houden en verwees hij Márquez naar de vierde positie. Rins keek toe, afwachtend op zijn moment terwijl Crutchlow daarachter het niet erg leken te vinden om het van een afstandje te bekijken.

Ronde 8
Einde wedstrijd voor Valentino Rossi. De Italiaan kwam ten val in de snelle Arrabiata 2 bocht en verliet teleurgesteld maar ongedeerd het strijdveld.

Ronde 9
Vooraan was de strijd nog lang niet gestreden en werd leider Dovizioso flink onder druk gezet. Teamgenoot Petrucci probeerde hem een aantal keren te passeren maar slaagde hier niet in. Rins viel aan bij Márquez en nam daarmee de derde positie over terwijl Miller zich daarachter niet kon mengen in de strijd. Door al deze inhaalacties kon Crutchlow weer aansluiten maar kwamen ook Bagnaia, Nakagami en Quartararó weer dichterbij waardoor de kopgroep uit maar liefst negen coureurs bestond.

Ronde 10
Rins had nog niet genoeg gehad en wist de Mission Winnow Ducati’s achtereenvolgend te passeren. De Suzuki coureur kon de koppositie echter niet lang vasthouden aangezien Petrucci en Dovizioso wisten te counteren.

Ronde 12
Petrucci aan de leiding voor Dovizioso terwijl Márquez dankzij de hoge topsnelheid van de Honda voorbij ging aan Rins op het lange rechte stuk.

Voor Pecco Bagnaia kwam de race ten einde aangezien hij onderuit ging in bocht 15 (Bucine). Zijn Ducati Desmocedici GP18 blies vervolgens een flinke rookwolk uit waardoor er geen kans meer was om verder te gaan.

Ronde 14
Petrucci reed nog steeds aan kop maar Márquez maakte optimaal gebruik van de extra pk’s van de Honda en ging op het rechte stuk voorbij aan Dovizioso. Rins en Miller reden daar nog altijd kort achter terwijl Crutchlow anderhalve seconde was teruggevallen met Nakagami, Quartararó en Viñales kort achter zich.

Ronde 16
Jack Miller was de volgende coureur die in de fout ging. De Australiër reed in de voorgaande ronde nog de snelste wedstrijdronde maar bij het ingaan van bocht 4 (Materassi) verloor hij de voorkant van zijn Ducati Desmocedici GP19 en schoof hij onderuit. Een teleurstellend eind in een veelbelovende race voor de Pramac Ducati coureur.

Ronde 17
Petrucci bleef volhouden aan de leiding maar Márquez voerde de druk op. Op het lange rechte stuk probeerde de Spanjaard al even om te kijken of hij voorbij kon gaan aan de Italiaan maar vooralsnog behield hij de tweede plaats. Dovizioso en Rins reden daar kort achter en hielden de coureurs voor hen nauwlettend in de gaten.

Ronde 19
Dovizioso zag dat Petrucci een kleine marge begon op te bouwen en viel aan het einde van het rechte stuk bij het aanremmen voor San Donato aan. Met een knappe uitremactie nam de Italiaan de tweede positie over van Márquez en zette hij de jacht in op zijn Ducati teamgenoot.

Ronde 20
Dovizioso viel opnieuw aan bij het ingaan van San Donato en nam de leiding over van Petrucci. Laatstgenoemde liet dit echter niet zomaar gebeuren en bij het ingaan van bocht 10 (Scarperia) pakte hij de koppositie weer terug. Alle strategieën konden nu uit het raam en het was een rechtstreeks duel tussen de Ducati coureurs, Márquez en Rins tot de finish.

Ronde 22
Dovizioso probeerde een aantal keren voorzichtig te kijken maar Petrucci hield de deur dicht en wilde beslist zijn koppositie niet afstaan. Márquez hield het nauwlettend in de gaten terwijl Rins vooral veel verloor op het rechte stuk en hard moest werken om bij te blijven.

Ronde 23
Het zou aankomen op de laatste ronde. Aan het einde van het rechte stuk reden Petrucci, Márquez en Dovizioso naast elkaar en was het afwachten wie er als laatste durfde te remmen. Het bleek Dovizioso te zijn maar hij schoot samen met Márquez wijd. Petrucci kon hierdoor meteen counteren en nam op agressieve wijze, waarbij hij contact maakte met zijn teamgenoot, de koppositie over. Gedurende hele ronde probeerde Márquez een plaats te vinden waar hij de inhaalactie kon inzetten maar Petrucci verdedigde zijn lijnen goed. In een sprint tot de lijn wist de Italiaan voor te blijven en als winnaar over de finish te komen.

Márquez moest slechts 0,043 seconde toegeven en finishte als derde terwijl Dovizioso er in de laatste meters niet meer aan toekwam en als derde eindigde. Rins sloot, ondanks een aantal inhaalpogingen, zijn sterk gereden race af met een vierde plaats. Zes seconden daarachter kwam een zeer indrukwekkende Nakagami als vijfde over de finish met Viñales daar kort achter. Pirro kende een sterke slotfase en werd zevende met Crutchlow, Pol Espargaró en Quartararó daarachter in de top tien. Jorge Lorenzo sloot een teleurstellend weekend af met de dertiende plaats.

Het was een bijzonder weekend voor Petrucci. Woensdag maakte de Italiaan als promotie voor Ducati een rit van de fabriek naar het Mugello Circuit maar het was erg slecht weer. Hierdoor liep hij een griepje op wat hem gedurende het weekend erg dwars zat. Ondanks dat hij zich af en toe zeer futloos en ziek voelde heeft hij toch zijn eerste MotoGP overwinning behaald. Wat het ongetwijfeld nog mooier maakt voor de Italiaan is dat het voor eigen publiek is gebeurd.

In het kampioenschap staat Márquez nog steeds aan kop met 113 punten voor Dovizioso met 103 en Rins met 88. Petrucci stijgt met deze overwinning naar de vierde plaats met 82 punten voor Rossi met 72 en Miller met 46.

Handige links Gran Premio d’Italia Oakley:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Extra link: Gran Premio d’Italia Oakley dit weekend niet op Eurosport 1

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App