Pol Espargaró terug in MotoGP paddock: “Ik herkende mezelf niet meer”

2671
Pol Espargaró tijdens zijn media debrief - TT Circuit Assen | © Randy van Maasdijk

Pol Espargaró bracht dit weekend een bezoek aan de MotoGP paddock op het TT Circuit Assen. De Spanjaard kwam tijdens de eerste Grand Prix van het jaar in Portimão zwaar ten val en raakte ernstig geblesseerd, hij hoopt weer als coureur terug te keren na de zomerstop in Silverstone.

De crash van Pol Espargaró op het Autodromo Internacional do Algarve in het laatste weekend van maart heeft een enorme nasleep gehad. De Spanjaard brak onder andere zijn kaak en een aantal ruggenwervels waardoor hem een lange herstelperiode te wachten stond. Het plan was aanvankelijk om in Mugello, de Sachsenring of Assen terug te keren maar dat was nog te vroeg. De GASGAS coureur besloot om toch naar Assen af te reizen om daar zijn team weer even te bezoeken. Ook stond Espargaró de pers te woord om te vertellen hoe de afgelopen maanden voor hem zijn geweest.







Pol Espargaró: “Ik ben hier dit weekend omdat ik alle gezichten van iedereen even wilde zien voorafgaand aan de zomerstop. Om eerlijk te zijn was mijn plan om er op de Sachsenring alweer bij te zijn om te racen maar de laatste röntgenfoto’s waren toch iets anders dan verwacht dus de artsen zeiden dat het beter is om nog even te wachten.

Het was echt een achtbaan de laatste tijd. Toen ik op de intensive care lag had ik zoveel breuken in mijn lichaam dat ik niet kon voelen welke het meeste pijn deed. Ik had zo ontzettend veel pijn. Toen ik langzaam weer wakker werd kon ik voelen waar ik pijn had en dat was moeilijk want de ene keer was het mijn mond, dan mijn nek, dan mijn rug en dan mijn ribben. Ik had zoveel problemen met mijn lichaam maar dat we er na drie maanden zo voor staan is een wonder.”

De grote stenen in de grindbak van het Autodromo Internacional do Algarve waren mede verantwoordelijk voor de ernstige verwondingen van Espargaró, toch wil hij niet met een vinger wijzen.

Pol Espargaró: “Ik wil niet iemand de schuld geven, de eerste die aan te wijzen is ben ik zelf omdat ik degene ben die gecrasht is. De band was koud op dit moment van de sessie en het was niet het juiste moment om te pushen in die bocht, ook hadden we op dat circuit al wat problemen met de rechterkant van de band. Het was een samenloop van omstandigheden. Ik wil niemand aanwijzen. Er kan van alles verbeterd worden en Dorna heeft er ook op gereageerd na mijn crash en dat is goed. We moeten ervan leren.”

Terwijl de meeste coureurs de komende weken zullen gebruiken om tot rust te komen van een aantal hectische weken zal het voor Espargaró in het teken staan van flink trainen.

Pol Espargaró: “De komende weken worden druk voor mij, het wordt het tweede ‘voorseizoen’ voor mij. Ik heb plannen om op verschillende circuits te rijden en ik blijf trainen. Momenteel zit ik weer op een redelijk goed gewicht want ik was ontzettend veel afgevallen, ik kon mezelf niet eens aankijken in de spiegel. Nu ben ik weer aan het herstellen, ook op mentaal vlak.”

De gedachten om misschien te stoppen als coureur hebben zeker door het hoofd van de 32-jarige coureur gespeeld.

Pol Espargaró: “Ik heb zeker gedacht om met alles te stoppen. In mijn situatie, met een vrouw en twee dochters, was het heel moeilijk. Maar uiteindelijk is dit wat we doen. Ik race al m’n hele leven en ben vaker geblesseerd geraakt, hersteld en weer gaan racen. Dit is onderdeel van ons werk, het is de slechte kant.

Ik heb drie ruggenwervels gebroken waarvan er twee, nummer 3, 6 en 8. Daarvan waren 3 en 6 niet zo slecht en alweer hersteld maar nummer 8 was in vier delen gebroken en deze is nu ook een stuk kleiner geworden, hierdoor heeft het langer geduurd. Ik zou nu al kunnen rijden met de eerste twee ruggenwervels omdat die in principe harder zijn dan eerst maar 8 is nog het probleem. Ik ben nu ook anderhalve centimeter kleiner geworden, gelukkig was ik al getrouwd en heb ik twee dochters.

Ik had nooit verwacht dat KTM, GASGAS en de Pierer Mobility Group mij zo ontzettend zouden steunen. Ze hebben allerlei dingen gedaan waar niemand van weet, ze zijn ongelooflijk. Ze hebben heel proactief geacteerd en daar ben ik heel blij om en dankbaar voor.”

Er wordt momenteel veel gesproken over de rijdersbezetting van KTM / GASGAS in de MotoGP. Pedro Acosta heeft aangegeven dat hij volgend jaar naar de MotoGP klasse wil terwijl alle vier zitjes in principe bezet zijn. Espargaró maakt zich daarom geen zorgen.

Pol Espargaró: “Ik heb nog een contract tot en met volgend jaar, tijdens deze blessure heb ik er niet eens over nagedacht. Daarnaast zijn KTM en GASGAS meer dan een team voor mij, het is echt een familie. Ik praat met Pit Beirer en Hubert Trunkenpolz alsof het mijn vrienden zijn, we kunnen heel open praten. Ze hebben met mij ook gesproken over hoe hun coureurs het doen en de rijders die eraan komen. Momenteel ben ik gefocust op mijn comeback maar mijn contract is nog anderhalf jaar geldig dus ik moet terugkomen en resultaten laten zien, waarmee ik bewijs dat ik mijn plek verdien. Als ik niet goed genoeg presteer dan zal ik met plezier plaatsmaken voor een jongere coureur. Voor nu wil ik bewijzen dat ik de snelheid nog steeds heb.”

Dat de omvang van zijn blessure enorm was wist Espargaró al gauw.

Pol Espargaró: “Het moeilijkste waren de eerste vier weken na de crash toen ik in het ziekenhuis lag en mijn mond al die tijd volledig dichtzat. Ik kon vier weken niet eten, het was alleen soep in die periode. Daarom verloor ik ook 2 à 3 kilo aan gewicht per week, en dat was geen vet want dat had ik op dat moment niet. Ik verloor een paar kilo aan spieren per week en toen ik in de spiegel keek dacht ik bij mezelf: “Het gaat heel lang duren voordat ik hiervan hersteld ben.” Ik weet hoe hard ik in de winter moet werken om een paar kilo aan spieren erbij te krijgen, wetende dat ik negen kilo kwijt was gaf me een slecht gevoel. Toen ik in de spiegel keek voelde het niet als mijn lichaam en gezicht. Ik herkende mezelf niet.

Ik wil zo snel mogelijk weer op de motor stappen. Er staat een supermotard voor me klaar en ik zal KTM om een RC8C vragen. Ik geloof dat ik de snelheid nog steeds in me heb. De komende weken hoop ik het circuit weer op te kunnen en dan hoop ik in de tweede helft van dit jaar ook weer waardevol te kunnen zijn voor KTM.”

Espargaró heeft nog maar weinig tijd gehad om met het GASGAS Factory Tech3 Racing team te werken en te profiteren van de stappen die KTM dit jaar gemaakt heeft.

Pol Espargaró: “Augusto [Fernández] heeft veel positieve energie gebracht in de pitbox. Hij doet het heel goed en hij is snel. De motor is ontzettend veranderd, ik moet toegeven dat ik het in het begin van het jaar nog niet zo’n probleem vond om thuis te zitten maar in Jerez was het moeilijk om te kijken. Jack [Miller] was heel sterk en in het voorseizoen waren we ongeveer even snel, het was moeilijk om te zien dat zij successen behaalden, wetende dat ik daar ook had kunnen staan.”

Het belangrijkste voor Espargaró is dat hij momenteel weer een routine heeft. Daarbij hebben ook zijn vrouw en kinderen geholpen.

Pol Espargaró: “Sommige rijders trainen veel in de sportschool en sommigen niet. Maar de voornaamste reden voor mij is gewoon om routine te hebben, je wordt wakker en je weet wat je gaat doen. Daardoor wordt het meer als een normale baan waarbij de meeste mensen naar kantoor gaan en ik de dag begin met trainen. Dit helpt erbij om gezond te blijven, vooral ook op mentaal vlak. Ook mijn vrouw heeft me hierbij enorm geholpen, zonder haar had ik het niet gered. Ook mijn kinderen hebben me hier doorheen geholpen, ik moest hen naar school brengen of andere dingen met ze doen waardoor ik geen vrije tijd had, door hen bleef ik bezig.”

Op vrijdagavond werd Espargaró zeer warm onthaald door zijn team.

Pol Espargaró: “Dat was een moment dat ik niet zal vergeten, het is moeilijk voor mij om weg te blijven. Ik moet ook Jonas [Folger] bedanken want hij heeft mij al die tijd vervangen. Hij had plannen om te gaan reizen met zijn vriendin toen ik terug zou komen op de Sachsenring, daardoor moest hij deze plannen annuleren. Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe dankbaar ik iedereen binnen het team ben. Ze hebben me allemaal gesteund en dat moment was prachtig.”

 


Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag

  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Ziggo Sport studio
  • Ziggo Sport studio
  • Ziggo Sport studio
  • Francesco Bagnaia
  • Marco Bezzecchi
  • Moto2 race
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Enea Bastianini
  • Collin Veijer
  • Enea Bastianini
  • MotoGP race
  • Jack Miller
  • Enea Bastianini
  • MotoGP race
  • Ellen ten Damme
  • MotoGP race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • (vlnr) Frank van der Linden - Peter Oosterbaan - Arjan Bos
  • Sfeer
  • Sfeer
  • Sfeer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Start MotoGP
  • sfeer grid
  • Sfeer grid
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • sfeer grid
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Sfeer grid
  • Grid Girl Ducati
  • Grid girl Mooney
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • Sfeer
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • Podium Moto3 (vlnr) #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP - #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW - #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #71 Dennis Foggia - (ITA) - Italtrans Racing Team - Kalex - #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • Sfeer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Sfeer
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • sfeer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • sfeer
  • Crash
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Podium MotoGP (vlnr) #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22 - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • crash #70 Joshua Whatley - (GBR) - Visiontrack Racing Team - Honda NSF 250RW
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Sfeer
  • #32 Lorenzo Savadori - (ITA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Crash #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Crash #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Crash #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Podium Moto2 (vlnr) #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex - #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • Sfeer
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • Crash #28 IZAN GUEVARA - (SPA) - GASGAS ASPAR TEAM - KALEX
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • Collin Veijer

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.