Pramac Racing manager Gino Borsoi: “Optie voor Ducati fabrieksmateriaal in 2025 en 2026”

3245
gino-borsoi
Gino Borsoi (r) en Jorge Martin | foto© Jacco Veenstra

Niet alleen nagenoeg alle contracten van de MotoGP coureur lopen na afloop van het huidige seizoen af, ook een aantal MotoGP teams hebben een na dit seizoen aflopend contract wat betreft het leveren van het materiaal. Eén van de teams, het huidige Prima Pramac Racing dat al jaren door het leven gaat als Ducati MotoGP satellietteam en ook dit seizoen met Jorge Martin en Franco Morbidelli kan beschikken over Ducati fabrieksmateriaal.

De MotoGP transfermarkt is in 2024 volop in beweging, zo lopen nagenoeg alle contracten van de huidige MotoGP coureurs aan het einde van het seizoen af. De MotoGP transfermolen draait inmiddels al, naast dat Brad Binder en Luca Marini al beschikten over een doorlopend contract hebben ook Francesco Bagnaia en Fermin Aldeguer onlangs al een nieuw contract getekend en zijn zij ook verzekerd van een MotoGP startplaats in 2025.







De verwachting is dat er binnenkort meer aankondigingen zullen volgen, maar velen zijn ook benieuwd met welk materiaal het huidige Prima Pramac Racing en Pertamina Enduro VR46 Racing in 2025 aan de start zullen verschijnen en of Yamaha erin zal slagen of men het komende seizoen naast het Monster Energy Yamaha MotoGP Team een tweede MotoGP team kan voorzien van materiaal en derhalve kan beschikken over een Yamaha MotoGP satellietteam.

Wat betreft de teams lijken op dit moment Prima Pramac Racing en Pertamina Enduro VR46 Racing de belangrijkste hoofdrolspelers. Beide huidige Ducati teams worden de afgelopen tijd niet alleen regelmatig in verband gebracht met Yamaha maar lijken ook beiden te azen op het nieuwste fabrieksmateriaal van hun huidige motorenpartner Ducati.

Nu weten we dat Ducati op dit moment met acht machines vertegenwoordigd is op de grid, vier keer een GP24 en vier keer een GP23. Ducati heeft echter wel al aangegeven dat het nog allerminst zeker is of dit ook in 2025 het geval zal zijn. Met deze wetenschap, de wetenschap dat het Ducati Lenovo Team niet ter discussie zal staan en dat Gresini Racing MotoGP nog een tot aan het einde van 2025 doorlopend contract met Ducati op zak heeft voor het leveren van het materiaal heeft het er alle schijn van dat één van de twee genoemde teams niet het gewenste resultaat zal behalen in hun besprekingen met Ducati.

Na afloop de door Jorge Martin gewonnen MotoGP race in Portimão liet Prima Pramac Racing manager Gino Borsoi echter voor het eerst iets los over de onderhandelingen die momenteel gaande zijn wat betreft het leveren van het materiaal vanaf het seizoen 2025.

Gino Borsoi: “Als Pramac Racing beschikken we over een optie met Ducati om ook de komende twee jaar het materiaal te leveren, en ik kan niet anders zeggen dat we momenteel erg tevreden zijn over onze samenwerking met hen. Praktisch alles is inmiddels getekend, dus binnenkort kunnen we een einde maken aan deze discussie. Het nieuwe tweejarige contract omvat het leveren van twee officiële Ducati fabrieksmachines, vergelijkbaar met hoe we de afgelopen jaren hebben samengewerkt met Ducati. Mooier en anders kan ik het niet maken wat betreft dit verhaal.”

Uit de woorden van Borsoi kunnen we niet alleen opmaken dat Pramac Racing de deur naar Yamaha al definitief heeft dichtgegooid maar ook dat het Pertamina Enduro VR46 Racing Team bot gaat vangen en ook in 2025 niet de beschikking zal krijgen over officieel Ducati materiaal, voor het gavel dat men besluit ook komend seizoen in zee te gaan met hun huidige materiaal leverancier. Met andere woorden, wil Marco Bezzecchi in 2025 in aanmerking komen voor een Ducati GP25 dan zal hij een zitje moeten zien te bemachtigen bij Pramac Racing of zal hij de nieuwe teamgenoot moeten worden van Bagnaia binnen het Ducati Lenovo Team.

De conclusie van dit verhaal, nu Pramac Racing na dit seizoen zo goed als zeker op dezelfde voet door zal gaan met Ducati en er hierdoor in 2025 opnieuw geen Ducati fabrieksmateriaal beschikbaar zal komen voor VR46 Racing lijkt een overstap voor het team van Valentino Rossi naar Yamaha opnieuw een stap dichterbij.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.