Tijdens de TT week komt Racesport.nl iedere dag met een verhaal uit de rijke historie van de Nederlandse Grand Prix. Vandaag aandacht voor een aantal bijzondere en ongewone winnaars van de TT Assen. 

Het is TT week, maar dit jaar helaas geen actuele verhalen. Dus moeten we het doen met de vele bijzondere momenten en races uit het verleden van de Grand Prix van Nederland op het TT Circuit Assen. Er zijn zo veel verhalen, eigenlijk veel te veel om te kiezen, maar we hebben geprobeerd om voor deze week een leuke mix te maken tussen bekende en minder bekende verhalen.

Vele grote kampioenen wonnen de TT Assen, maar ook waren er bijzondere winnaars met een bijzonder verhaal. Vandaag hebben we in de Racesport.nl TT Special aandacht voor een aantal van deze momenten.

Drie zeges op één TT dag

Er zijn in het verleden veel verrassende GP-winnaars in Assen geweest. Denk natuurlijk aan de Nederlandse zeges van Wil Hartog en Jack Middelburg. Ook hebben we diverse bijzondere winnaars gisteren behandeld in de special over de ontknopingen in de Geert Timmer bocht. We trappen dit artikel af met een bijzondere dag voor Jim Redman. Het is niet vreemd dat de coureur uit Britse kolonie Rhodesië (tegenwoordig Zimbabwe) een race wint tijdens de TT van 1964, want hij is de wereldkampioen 250cc en 350cc van een jaar eerder. Wat het wel bijzonder maakt is dat Redman zowel de 125cc, 250cc als 350cc weet te winnen; 3 zeges op één dag! Hij was daarmee de eerste coureur ooit die dit heeft gepresteerd. Drie jaar later (1967) zou Mike Hailwood, uitkomend voor Honda, ook drie races winnen tijdens de TT Assen. Hailwood deed dit in de drie meest prestigieuze raceklassen; de 250cc, 350cc en 500cc.

Criville zorgt voor een sensatie in de koningsklasse

In 1992 is het bloedheet tijdens de TT van Assen. Het zijn rare tijden in de koningsklasse. Mick Doohan gaat veruit aan kop in het 500cc wereldkampioenschap, maar raakt zwaar geblesseerd in de trainingen. Het is uiteindelijk een wonder dat zijn been gered wordt van amputatie, maar hij verliest hierdoor uiteindelijk wel de 1992 wereldtitel. Wayne Rainey lijkt te kunnen profiteren, maar kan vanwege een blessure ook niet starten in Assen net als Wayne Gardner. Kevin Schwantz lijkt de grote favoriet, maar hij krijgt Eddie Lawson op zijn dak. Lawson ruikt zijn kans voor een dagzege en gaat met Schwantz de strijd aan. Het duel tussen Schwantz en Lawson eindigt met een gezamenlijke crash in de “oude” Haarbocht. Vervolgens ontstaat er een kopgroep met subtoppers Juan Garriga, Alex Barros, Johan Kocinski en Alex Criville. Kocinski is de enige die op dat moment al een 500cc zege op zijn naam heeft staan en is de favoriet met zijn fabrieks-Yamaha. Maar de Amerikaan wint niet. Criville, die bezig is aan zijn debuutseizoen in de 500cc klasse, wint de TT van Assen voor Kocinski en Barros op de Cagiva. De drie rijders kan je zien in de uiteindelijke finishvolgorde in de kopfoto van dit artikel. Een absolute sensatie en zo wint er na Franco Uncini in 1982 eindelijk weer eens een Europeaan de TT in de koningsklasse.

Jongste Grand Prix winnaar van dat moment

In 1998 is Valentino Rossi vertrokken naar de 250cc klasse. Een nieuw talent staat tijdens de TT Assen definitief op in de 125cc; Marco Melandri. De Italiaan is op dat moment slechts 15 jaar. Voor de Grand Prix van Nederland was Melandri al driemaal op rij tweede geworden. Het was dus geen complete verrassing dat hij in Assen zijn eerste GP-zege zou behalen. Melandri verslaat in een rechtstreeks duel de veel ervarenere Kazuto Sakata en wordt daarmee op dat moment de jongste Grand Prix winnaar aller tijden. Melandri houdt dit record ruim tien jaar vast, totdat Scott Redding een aantal dagen jonger is wanneer hij in 2008 zijn thuis Grand Prix op Donington Park wint. Dit record werd weer tien jaar later, in 2008, verbroken door Can Öncü tijdens de Grand Prix van Valencia. Öncü was op dat moment slechts 15 jaar en 115 dagen. Maar er waren meer jonge rijders die hun eerste 125cc GP-zege in Assen wisten te behalen. In 2001 won de 17-jarige Toni Elias op het TT Circuit en een jaar later was het de beurt aan de 16-jarige Dani Pedrosa. Voor beide rijders betekende dit hun eerste GP-zege.

De 15-jarige Marco Melandri op het TT podium na zijn eerste Grand Prix zege in 1998 | Foto©: Henk Keulemans

Enige GP’s zeges in Assen behaald

Voor we overgaan naar een coureur die zijn enige twee GP-zeges in Assen heeft behaald, behandelen we eerst een coureur die zijn enige GP-zege in Assen heeft gescoord; Jeremy McWilliams. In 1999 stond de Noord-Ier al eens op het 250cc podium achter Loris Capirossi en Valentino Rossi, geen verkeerde namen. Twee jaar mag hij op de hoogste trede van het 250cc podium stappen in Assen. McWillams is op dat moment ‘al’ 37 jaar jong. Het is half nat bij de start. Veel toppers staan op regenbanden, maar McWilliams en nog een aantal rijders gaan voor intermediates. McWilliams blijkt goed te zitten en weet een ruime voorsprong op te bouwen. Op de finish heeft de Noord-Ier een voorsprong van zestien seconden op Emilio Alzamora, die ook op intermediates is vertrokken. Twee jaar later (2003) is Anthony West de sterkste op een kleddernat Assen in de 250cc klasse. Het is de eerste GP-zege van de Australiër. Lang lijkt het erop dat dit ook zijn enige GP-zege zou zijn, tot de TT van 2014. 11 jaar later staat West aan de start in de Moto2 klasse in Assen. Met een 23e startplaats lijkt West geen enkele kans te maken op een podiumplaats, laat staan een zege. Maar het is opnieuw nat en de baan droogt gedurende de race op. In de laatste ronde verslaat regenspecialist West niemand minder dan Maverick Vinales en scoort zijn tweede GP-zege; opnieuw in Assen!

Anthony West wint in 2003 de 250cc wedstrijd in Assen. 11 jaar later zou opnieuw hij opnieuw winnen in de Moto2. | Foto©: Henk Keulemans

Ook in de MotoGP hebben we bijzondere winnaars in Assen

Vanaf 2002 bestaat de MotoGP klasse, daarvoor was het de 500cc. Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Casey Stoner, Marc Marquez, Sete Gibernau, Nicky Hayden en Maverick Vinales; ze wonnen allemaal een of meerdere MotoGP-races in Assen. Maar er staan ook twee bijzondere namen in dit erelijstje, die we graag even verder uitlichten. Ben Spies is in 2009 op indrukkende wijze wereldkampioen Superbike geworden als hij de overstap maakt naar het Tech3 Yamaha team in de MotoGP. Hij scoort in debuutseizoen knap twee podiumplaatsen. Nadat Rossi de overstap maakt naar Ducati mag Spies in 2011 zijn plaats innemen naast Lorenzo in het Yamaha fabrieksteam. Een succes wordt het niet, maar toch wint hij één keer te winnen. Je raadt het al; in Assen! Marco Simoncelli vertrekt vanaf pole position. Simoncelli, Lorenzo en Stoner lijken de favorieten. Twee daarvan, Simoncelli en Lorenzo, komen in de eerste ronde al ten val in de Strubben. Spies neemt de leiding over en weet verrassend een voorsprong op te bouwen. Daarachter komt Stoner nog wel opzetten en zet de achtervolging in op Spies. Stoner probeert het wel, maar is ook hard gevallen in de training. Uiteindelijk komt Stoner niet meer bij de Amerikaan in de buurt, zodat Spies zijn enige MotoGP zege kan scoren. En die tweede bijzondere naam is natuurlijk Jack Miller. Na een rode vlag situatie vanwege keiharde regen, gaan de rijders opnieuw van start op een natte baan in 2016. Rossi en Andrea Dovizioso gaan in leidende positie onderuit. Marquez rijdt vervolgens aan de leiding, maar die krijgt bezoek van de sterk rijdende Miller. De Australiër heeft niks te verliezen. Marquez wel, want die strijd om de wereldtitel. Miller blijft de Spanjaard voor en wint met de MarcVDS Honda de MotoGP race in Assen. Het is op dit moment nog de enige zege voor Miller, maar met zijn Ducati fabriekscontract op zak zouden dat er in de komende jaren natuurlijk nog meer kunnen worden.

Jack Miller onderweg naar zijn TT zege in 2015 | Foto©: Henk Keulemans

Morgen de voorlaatste Racesport.nl TT Special. Dan zoomen we in op de periode dat het publiek nog volop bleef zitten voor de Zijspannen en blikken we terug op de Speedweek; een TT week van maandag t/m zaterdag!


Speel mee met het MotoGP Jaarspel. Minimaal 1.750 Euro aan prijzen!

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek of door onderstaande QR-code te scannen.* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App