Jonathan Rea heeft zaterdagmiddag de eerste WorldSBK race van het weekend gewonnen op het Misano World Circuit Marco Simoncelli voor Tom Sykes en Álvaro Bautista. In een door hevige regen tweemaal onderbroken race won de Kawasaki coureur met overmacht, Ten Kate Racing Yamaha coureur Loris Baz werd vierde.

Zaterdagmiddag om 14:00 uur gingen de lichten uit voor de eerste World Superbike race van het weekend op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Na een regenachtige start van de dag scheen de zon fel gedurende de kwalificatie en werd deze op een volledig droge baan verreden. Echter verslechterden de weersomstandigheden in de loop van de middag en viel er regen voorafgaand aan de start van de race waardoor deze als ‘wet race’ werd verklaard. Dit betekende dat, mocht het opdrogen, de coureurs de pitstraat mogen opzoeken om daar intermediates of slicks te laten monteren.

Enkele minuten voor de start begon het echter weer flink te regenen en stond er een behoorlijke laag water op het Italiaanse asfalt. Regenbanden waren dus de enige juiste keuze en de coureurs begonnen aan hun warm-up ronde. De regen bleek echter zo hevig te zijn dat de rode vlag werd gezwaaid en iedereen terug moest keren naar de pitbox. Een intense stortbui, gepaard met hier en daar een flits en een donderslag, zorgde ervoor dat de start uitgesteld werd.

De vorige keer dat het WorldSBK paddock neerstreek in Italië was anderhalve maand geleden op het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari di Imola. Toen werd race 2 afgelast vanwege hevige regenval en was het volgens Race Direction en een groot aantal coureurs onveilig.

Na een vertraging van zo’n 25 minuten ging de race van start op een volledig natte baan, echter was de regen nu veel minder hevig.

Polesitter Jonathan Rea startte goed en ging als leider de eerste bocht in voor Sandro Cortese en Tom Sykes. Alex Lowes nam de vierde plaats in handen voor Álvaro Bautista en Leon Haslam met daarachter Chaz Davies, Toprak Razgatlioglu, Michael Ruben Rinaldi en Michele Pirro in de top tien.

Rea probeerde al gauw een gat te slaan maar Lowes was meteen naar voren gekomen en zat aan het achterwiel van de Kawasaki coureur. Bij het ingaan van de Variante del Parco in bocht twee nam Lowes de leiding over van de viervoudig WorldSBK wereldkampioen en hadden zij al een marge van een halve seconde richting Sykes op de derde plaats. Bautista had de vierde positie overgenomen voor Aruba.it Ducati teamgenoot Davies terwijl Cortese terugviel naar de zesde plaats.

In de daaropvolgende ronde wist Lowes weg te rijden van Rea en wist al gauw een voorsprong van meer dan een seconde op te bouwen. De Yamaha coureur reed de snelste wedstrijdronde maar Rea deed er zichtbaar alles aan om in het spoor te blijven van de Brit.

Echter begon het daarna weer zeer hard te regenen en was het zicht voor de coureurs minimaal. Race Direction kon niets anders doen dan opnieuw de rode vlag zwaaien waardoor de race werd afgebroken. Doordat er pas drie ronden verreden waren zou de race later weer worden herstart.

Opnieuw keerden alle coureurs terug naar de pitbox en was het wachten totdat Race Direction met een nieuw schema kwam. Weer zo’n twintig minuten later ging de race van start over opnieuw 18 ronden en was het inmiddels 15:02 uur toen de lichten uit gingen, een uur later dan aanvankelijk gepland.

De startplaatsen werden nu bepaald door de volgorde in de race in het laatste meetpunt waardoor Lowes vanaf pole position mocht starten voor Rea en Sykes. Ten Kate Racing Yamaha coureur Loris Baz startte hierdoor vanaf de negende positie i.p.v. de zestiende, waar hij zich gekwalificeerd had.

Opnieuw startte Rea goed en ging hij als leider de eerste bocht in voor Sykes en Lowes. Bautista nam de vierde plaats in handen voor Ducati teamgenoot Davies en daarachter Haslam, Melandri, Cortese, Pirro en Althea Honda Racing coureur Yuki Takahashi in de top tien.

Rea en Lowes wisten wederom weg te rijden van de concurrentie en aan het einde van de eerste ronde bedroeg hun voorsprong al zo’n twee seconden richting Sykes op de derde plaats. Davies was voorbijgegaan aan teamgenoot Bautista voor de vierde plaats en ook Kawasaki coureur Haslam begon aan te dringen bij de Spanjaard. Ook Baz had plaatsen goedgemaakt en kwam naar de zevende plaats.

Aan het einde van de derde ronde hadden Rea en Lowes een marge van ruim vier seconden opgebouwd en wachtte de Yamaha coureur ditmaal af in plaats van meteen aan te vallen. Sykes wist enkele tienden te pakken ten opzichte van Davies, Haslam en de naar de zesde positie verwezen Bautista achter zich.

De weersomstandigheden werden er echter niet veel gunstiger door aangezien het flink begon te onweren, er veel flitsen waren te zien en harde donderslagen waren te horen. Ondanks dat ging de race ‘gewoon’ door en bleef Lowes kort achter Rea rijden. De twee zijn uiteraard niet de allerbeste vrienden na het incident in Jerez waarbij Rea in de laatste ronde voorbij probeerde te gaan aan Lowes en de Yamaha coureur daarbij ten val kwam.

In de zevende ronde was het moment daar en zette Lowes de aanval in bij het ingaan van bocht 8 (Quercia). Door middel van een keurige uitremactie nam de 28-jarige coureur de leiding over van de viervoudig WorldSBK wereldkampioen en probeerde hij meteen een gat te slaan. Sykes reed nog steeds op de derde positie en was weggereden van de duellerende Davies en Haslam achter zich. Bautista kon daar niet bij aanhaken waardoor Baz langzaam maar zeker richting het achterwiel van de Spanjaard wist te rijden.

Lowes was sneller en had al gauw een marge van meer dan een seconde opgebouwd. In de tiende ronde ging het echter volledig mis voor de wedstrijdleider en ging hij onderuit in bocht 11, de zeer snelle Curvone. De Brit gleed over het gladde asfalt en bleef ongedeerd maar zijn race kwam op zeer teleurstellende wijze ten einde waardoor Rea de leiding weer overnam.

In dezelfde ronde ging het ook mis voor Ducati testcoureur en wild-cird Michele Pirro. De Italiaan ging onderuit bij het ingaan van bocht 12 waardoor ook zijn race vroegtijdig beëindigd werd.

Met zeven ronden te gaan werd Michael Ruben Rinaldi de volgende crasher. In bocht 13 verloor de Italiaan de voorkant van zijn Ducati Panigale V4 R en schoof hij met behoorlijke snelheid door de grindbak. Rinaldi bleef zelf ongedeerd maar de Ducati had zeer veel schade opgelopen.

Een ronde later ging ook Haslam de fout in. Bij het ingaan van bocht 8 (Quercia) maakte hij een kleine schuiver en verloor hij veel plaatsen. De Brit kon zijn Kawasaki oppakken maar moest later noodgedwongen de pits opzoeken.

Met vijf ronden te gaan bedroeg de voorsprong van Rea zo’n vijf seconden richting Sykes met Bautista daar weer ruim zes seconden achter. De Spanjaard kreeg nu echter bezoek van Baz en de Fransman deed er alles aan om aan te haken bij het achterwiel van de Ducati.

Rea leek onbedreigd op weg naar de overwinning en ook Sykes werd niet onder druk gezet voor de tweede positie. Bautista had iets meer snelheid gevonden waardoor Baz de aansluiting niet kon vinden. Echter werd er in de slotfase van de race nog een hevig duel gevoerd voor de zevende positie tussen Razgatlioglu, Cortese, Takahashi, Delbianco, Torres en Zanetti waarbij er vrijwel overal op het circuit inhaalacties werden ingezet.

Rea bleef foutloos en kwam als winnaar over de streep. Sykes bezorgde BMW hun eerste podium met de nieuwe S1000RR door als tweede te finishen met Bautista daarachter op de derde plaats. Ten Kate Racing Yamaha coureur behaalde een uitstekende vierde plaats voor Davies en Melandri, daarachter eindigden Cortese, Takahashi, Zanetti en Mercado in de top tien.

Razgatlioglu ging in de laatste ronde nog in de fout en kwam ten val ter hoogte van bocht 13, wel bleef hij ongedeerd.

De Superpole race op het Misano World Circuit Marco Simoncelli gaat zondagochtend om 11:00 uur van start met race 2 om 14:00 uur.

 

Handige links Pata Riviera Di Rimini Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App