Na slechts zes MotoGP races te hebben gereden op de Aprilia RS-GP weet Scott Redding al dat er aan het einde van het seizoen een einde komt aan zijn overeenkomst met Aprilia en zijn plaats in 2019 ingenomen zal worden door Andrea Iannone. Saillant detail, de Brit moest het nieuws vernemen via social media.

De afgelopen twee weken waren voor Scott Redding niet de meest vrolijke weken. Zo moest de Brit via social media vernemen dat Andrea Iannone komend seizoen zijn plaats in gaat nemen bij Aprilia, werd er ingebroken in zijn motorhome, werd zijn auto opengebroken en tot overmaat van ramp verloor hij ook nog zijn portemonnee tijdens een strandbezoek.

Met name het horen van het nieuws dat Aprilia, na slechts zes gereden wedstrijden, al weer de makkelijkste weg kiest en voor het tweede seizoen op rij een coureur op niet de meest nette manier aan de kant zet kwam hard aan bij de Brit.

“Het probleem is dat je voor één jaar tekent en men na twee races al de volgende wil tekenen,” aldus Redding een dag voorafgaand aan de Gran Premi Monster Energy de Catalunya. “Je hebt niet eens de kans om jezelf te bewijzen, en het wordt alleen maar moeilijker als je weet dat men al met iemand anders bezig is die je plaats in gaat nemen. Normaalgesproken zou je verwachten dat alles samenkomt in het tweede deel van het seizoen – iets dat volgens mij normaal is – en dat je vervolgens daarop beoordeeld wordt. Ze hebben me daarnaast ook niet eens persoonlijk op de hoogte gesteld, ik heb de officiële bevestiging vernomen via social media. Dat is natuurlijk niet leuk. Ik heb er inmiddels over gesproken met het team. Ik vind het jammer dat het zo moet, maar ondanks dit heb ik een geweldige crew waarmee ik samenwerk. Maar kom op zeg, we kunnen goed met elkaar opschieten en het was een kleine moeite geweest om me vooraf even op de hoogte te brengen.”

Redding is echter van mening dat er met de komst van Iannone niet veel zal veranderen binnen het Aprilia Racing Team Gresini.

“Naar mijn mening moeten ze een stap maken met de motor. Ze kunnen er opzetten wie ze willen, al zetten ze er Marc Marquez erop, dan nog gaan ze met deze fiets geen races winnen. Het kan hooguit iets beter gaan dan nu, maar dan nog. Misschien hadden ze daar eerst eens over na moeten denken, maar goed dat is niet aan mij. Ik heb niet de tijd gekregen, waarschijnlijk was de druk van buiten het team om te moeten presteren en het behalen van goede resultaten wel te groot.”

Nu de meeste plaatsen ingevuld zijn voor komend seizoen – in ieder geval de meest belangrijke plaatsen en plaatsen waar men op basis van kwaliteiten geselecteerd wordt en er geen flinke tas met geld meegenomen hoeft te worden – lijkt de kans klein dat we Redding komend seizoen nog in actie zien komen in de koningsklasse.

“Ik heb de afgelopen dagen nagedacht en in eerste instantie gekeken naar een terugkeer naar de Moto2 klasse. Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat dit misschien niet de meest verstandige zet zal zijn. Ik ben 25, stel je voor dat ik in de Moto2 klasse vooraan mee kan doen en in de top drie eindig, dan nog zal er geen MotoGP team bij me aankloppen om weer in de koningsklasse uit te mogen komen. Laat staan dat ik dan een motorfiets krijg waarmee ik races kan winnen of in ieder geval vooraan in het veld mee kan doen. Dat zie ik echt niet gebeuren, dus misschien wordt het wel tijd om eens te gaan kijken welke mogelijkheden er zijn in het World Superbike kampioenschap.”

Na zes verreden wedstrijden bezet Redding met slechts vijf gescoorde WK punten de tweeëntwintigste plaats in de tussenstand van het kampioenschap.

 

Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag