In een meeting van de Grand Prix Commissie zaterdag tijdens de Grand Prix of Qatar op het Losail International Circuit, waarbij de verantwoordelijke mensen van de Dorna, FIM, IRTA en MSMA aanwezig waren, is besloten dat het huidige strafpuntensysteem per direct geschrapt zal worden en de lijst met huidige strafpunten komt te vervallen.

In het uitgegeven statement wordt aangegeven dat de reden voor het schrappen van het systeem is dat de huidige FIM MotoGP Stewards ook verschillende straffen kunnen uitdelen en dat daardoor het strafpunten systeem als overbodig wordt gezien.

De laatste keer dat er groots werd ingegrepen via het strafpuntensysteem was in het seizoen 2016 tijdens de Catalaanse Grand Prix waar Andrea Iannone in de race Jorge Lorenzo onderuit reed. De Italiaan kreeg hierdoor een grid penalty waardoor hij tijdens de daaropvolgend MotoGP race op het TT Circuit Assen vanaf de laatste plaats op de grid aan de race moest beginnen.

Tijdens dezelfde meeting werd er tevens een verandering aangekondigd wat betreft het in beroep gaan tegen een door de FIM MotoGP Stewards uitgedeelde straf. Was het in het verleden zo dat een coureur of team in beroep kon gaan als men een straf had opgelegd gekregen, vanaf nu kan men- nadat de FIM MotoGP Appeal stewards een beslissing genomen hebben – er niet meer tegen in beroep gegaan worden en is de straf direct definitief.

Ook is bekend gemaakt dat er voortaan een maximaal aantal monteurs is toegestaan om te helpen bij een eventuele machinewissel; zes tijdens de kwalificatie en vier per motor als er een Flag to Flag race is. Alle monteurs zijn verplicht om tijdens de motorwissel in de pitlane speciale helmen te dragen.

 

Handige links Grand Prix of Qatar:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Waar te volgen op TV
Het weer in Doha