Takaaki Nakagami: ‘Ik mis Marc Márquez’

12
Takaaki Nakagami - Misano World Circuit Marco Simoncelli | foto© motogp.com

Takaaki Nakagami sloot de eerste dag op het Misano World Circuit Marco Simoncelli als twaalfde af en was daarmee wederom de snelste Honda coureur. Na afloop vertelde de Japanner uitgebreid over de problemen die hij en de Honda tot dusver op het Italiaanse circuit hebben ervaren.

Het is een dramatisch jaar voor HRC in de MotoGP klasse. Al in de eerste MotoGP race van 2020 raakte regerend wereldkampioen Marc Márquez zwaar geblesseerd en bleek het, nadat hij het weekend erna alweer probeerde terug te keren, dat de Honda coureur voor lange tijd uit de roulatie is.

Sindsdien is Takaaki Nakagami steevast de snelste Honda coureur en was de Japanner een aantal keren zelfs dicht in de buurt van zijn eerste podiumplaats in de MotoGP klasse. De LCR Honda Idemitsu coureur rijdt op het 2019 model van de RC213V en kan daardoor terugkijken naar de data van Marc Márquez die vorig seizoen op die machine reed.

Na afloop van de eerste dag op het Misano World Circuit Marco Simoncelli spraken we Nakagami en liet hij weten wat er allemaal mis ging, waar de problemen met de Honda liggen en hoe hij denkt over de uitspraak van Repsol Honda teambaas Albert Puig die zei dat het enige probleem van Honda is dat Marc Márquez afwezig is, en dat er met de machines dus helemaal geen fundamenteel probleem hebben.

Takaaki Nakagami: “Het gripniveau was vandaag heel goed maar de hobbels zijn echt ongelooflijk. Het zijn er zoveel en het levert grote problemen voor ons op. Het zorgt ervoor dat de motorfiets nog meer schudt dan dat ie normaal al doet waardoor het heel moeilijk is om deze in bedwang te houden. Ik kan me daardoor niet goed concentreren op het remmen en de volgende bochten. Het duurt lang om een oplossing te vinden voor dit probleem, en we hebben al veel geprobeerd met de balans van de machine.

De grootsten zijn in bocht 3 en bij het aanremmen voor bocht 4, en daarna op het achterste rechte stuk bij het aanremmen in bocht 9 en insturen voor bocht 10. De hobbels zijn zo groot en met name met hoge snelheid is het een groot probleem. De machine gaat slingeren en hij begint te stuiteren waardoor het moeilijk is om op het juiste moment het gas dicht te doen en te remmen, waardoor ik veel tijd verlies. Dit probleem is momenteel te groot voor ons dus we moeten zo snel mogelijk een oplossing vinden, op deze manier kan ik de race niet eens uitrijden. Na tien ronden ben ik gesloopt en krijg ik veel last van opgepompte armen. Het enige positieve is dat we ondanks al deze problemen nog steeds dichtbij de snelste coureurs staan, ook al weet ik dat ik het zo in de race in ieder geval niet ga redden.

Ik begrijp volledig wat Alberto zegt. Marc is de wereldkampioen, hij is de sterkste en heeft de titel heel vaak gewonnen dus is hij gewoon de beste coureur op het moment. Ik mis Marc ook. Omdat ik de 2019 Honda gebruik kijk ik veel in de data van vorig jaar en begrijp ik het nu veel beter. Ik wil kunnen vergelijken in dezelfde omstandigheden met hetzelfde materiaal. Ik mis hem omdat ik hem weer wil zien rijden en het fabrieksteam van Honda heeft veel problemen. Ze hebben Marc Márquez nodig. Ik begrijp het en we hopen dat hij zo snel mogelijk kan herstellen en weer terug kan keren. Ik ben het volledig met Alberto eens.”

Of Nakagami het echt helemaal eens was met de uitspraken van Puig valt natuurlijk te betwijfelen. Hoe dan ook is de Japanner tot dusver veruit de sterkste Honda coureur ondanks dat het duidelijk is dat Honda de diensten van achtvoudig wereldkampioen Marc Márquez heel erg mist. Dat Cal Crutchlow na zijn polsblessure in Jerez nu ook veel problemen kent met zijn onderarm, die constant volloopt met vocht als gevolg van de arm-pump operatie, helpt natuurlijk ook niet mee.

Een MotoGP weekend op het Misano World Circuit Marco Simoncelli zal altijd gemengde gevoelens opleveren voor Takaaki Nakagami. Precies tien jaar geleden overleed landgenoot Shoya Tomizawa als gevolg van een crash in de Moto2 race. Nakagami, samen met een groep andere (Japanase) coureurs en teamleden, bracht donderdagavond traditiegetrouw een bezoekje aan de plaats waar de geliefde Tomizawa in 2010 kwam te overlijden.

De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 09:55 uur in actie voor de derde vrije training op het Misano World Circuit Marco Simoncelli, ’s middags om 13:30 uur wordt de vierde vrije training verreden met aansluitend beide kwalificatiesessies.

 

Handige links Gran Premio Lenovo di San Marino e della Riviera 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

 



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App