Vol goede moed begon Racingteam Edwin Ott motoren aan seizoen 2013. Motoren klaar, kuipen nieuw, strak in de het pak zal ik maar zeggen. Nu begon het seizoen wat later i.v.m. de koude weers-omstandigheden.
Voor Alex was de eerste wedstrijd tijdens de WK Superbikes. Training vrijdag 26 april op een natte baan, dit was voor Alex de eerste keer op de motor dit seizoen. De 2e training zou zondag om 8:15 worden verreden maar toen stond er ijs op de baan. 2e training werd verzet naar 16:20. Het ging voor Alex wel goed, 14e tijd. De Wedstrijd begon om 17:35. <br /> <br /> Na de start van de wedstrijd, 3e bocht, Alex onderuit gereden door een andere coureur (hij moest van achteraan starten en wilde in de eerste ronde het hele veld inhalen). De motor van de andere coureur lag op zijn kant en de motor liep nog. Alex hielp snel de motor omhoog zodat deze geen schade aan het blok opliep. De andre coureur stapte weer op de motor zonder enige vorm van excuses te maken en was weg. Alex was boos en verontwaardigd. Op zich niet vreemd want het was een domme en roekeloze actie. <br /> <br /> Alex gaat naar de pitstraat en gebaart naar de andere coureur, dat hij van de baan af moet komen. Alex wilde dit op de juiste manier oplossen en is naar de wedstrijd leiding gegaan, waar Alex weg gestuurd werd met de woorden ”kom later maar terug”.<br /> <br /> Ongeveer een jaar eerder was ook zo iets meegemaakt waar de wedstrijd leiding niets mee deed. Alex werd dus weer met een kluitje in het riet gestuurd en is Alex naar de andere coureur zelf gaan. Toen die dan ook binnen kwam stapte Alex boos op hem af “wat doe jij nou?” waarop de andere coureur antwoorde “wat deed jij, jij reed mij eraf!”. <br /> <br /> Alex nog bozer en gaf de motor van de andere coureur een duw, motor ging niet om, maar bleef tussen de benen van de andere coureur hangen. Een official (hr. Wedman) kreeg de motor iets tegen zijn been. De andere coureur stapte van de motor en wilde Alex aanvliegen, Alex staat van,: kom maar. Door dat er meer mensen bij stonden gebeurde er verder niets en daalde de hormoonspiegels weer. <br /> <br /> Alex en de andere coureur zijn bij de wedstrijdleiding (mevr. Vlieger) geroepen aan het einde van de middag, om de beelden te bekijken. Nu zag de andere coureur dat hij de schuld had aan de valpartij en maakte excuses aan Alex. Waarna Alex excuses maakte aan de andere coureur voor zijn gedrag. Alex heeft ook aan hr. Wedman excuses gemaakt, het was helemaal niet de bedoeling dat er iemand gewond zou raken door de duw van Alex tegen de motor van die andere coureur. <br /> <br /> MAAAARRR dit voorval is gezien door de directeur van de KNMV, Patrice van Assendelft. Die naar mij toe (Karin Ott), met een wijzend gebaar vermelde dat dit naar de Tucht Commissie zou gaan en dat dit niet getolereerd zou worden. Het voorval gebeurde op zondag 28 april.<br /> <br /> Eerste zitting Tucht Commissie op 12 juni, aanwezig: mr. W.G. Dormaar, voorzitter, H. Jansen en D. Mogezomp, leden, Cindy Hijink, secretaris. Van ons Alex Ott en mr.Bos, raadsman van Alex.<br /> <br /> Mr Bos wees de commissie erop dat zij, op grond van het KNMV regelement, procedure fouten hadden gemaakt. En niet zomaar wat. <br /> <br /> Niet alle stukken die op de zaak betrekking hadden waren beschikbaar gesteld. Er bleken veel meer stukken te zijn dan waar we kennis hadden van kunnen nemen. Dat schaadt uiteraard de verdediging en zal in een rechtszaal als “bijna doodzonde” worden aangemerkt en een zaak stopt dan. Zelfs presteerde men het om een kwartier voor de zitting nog een verklaring van de andere coureur te verstrekken die ook nog eens ver bezijden de waarheid was. <br /> <br /> Er waren termijnen overschreden. Volgens het reglement kan de tuchtcommissie dan de zaak niet verder behandelen en is het klaar. <br /> <br /> Mr Bos concludeerde tot niet ontvankelijkheid, zowel op grond van het niet toezenden van alle stukken en tevens vanwege het niet in acht nemen van de termijnen, wat zoveel wil zeggen dat de zaak niet in behandeling kan worden genomen. <br /> <br /> Er volgde een schorsing en de tuchtcommissie ging in beraad. <br /> <br /> Tot verbijstering van Alex en zijn raadsman wees de tuchtcommissie de eis tot niet ontvankelijkheid af als het ging om het schenden van de termijnen. Nog gekker werd het toen men met betrekking tot de termijnen aangaf dat het geen tuchtzaak maar een verwijzing betrof en dat dan de termijnen niet zouden gelden. Men veranderde en interpreteerde de eigen regels naar believen. <br /> <br /> Ontsteld dat een rechtsprekend orgaan zo spotte met alles wat in strijd is met een fatsoenlijke rechtsgang is er een hele discussie gevoerd over het feit dat een tuchtcommissie de eigen regels naar believen kon veranderen en volstrekt anders kon interpreteren. Inhoudelijk ging men er niet meer op in anders dan door aan te geven dat zij inderdaad meende dat zij hun eigen regels vast konden stellen en dat ook deden<br /> <br /> Voor wat betreft het ontbreken van de stukken waardoor Alex in zijn verweer geschaad werd ging men niet zover om dat ook af te wijzen , men kon ook niet anders want Alex en zijn raadsman hadden de stukken voor de neus van de tuchtcommissie zien liggen.<br /> <br /> Eerst probeerde men alsnog tot inhoudelijke behandeling over te gaan maar dat weigerde Alex’s raadsman en moest er nog een heel nummer van maken. In een normale zaak zou het achterhouden van stukken aan de verdediging ook tot niet ontvankelijkheid leiden. Echter niet bij de KNMV. <br /> <br /> <p> De zaak zou later inhoudelijk worden voortgezet en de stukken zouden alsnog worden verstrekt. Nu hadden we kunnen roepen dat we niet meer kwamen en niet meer mee zouden doen aan deze schertsvertoning maar die lol gunden we ze ook weer niet. </p> <br /> Nog na stuiterend van de vertoning en geschokt door het feit dat de KNMV zo met de belangen van haar leden omging en op deze manier een “soort rechtspraak” er op na hield die niet zou misstaan in de tijd van de tribunalen die ongeveer 70 jaar geleden in zowel Oost als West Europa bestonden gingen we maar weer huiswaarts. Hele stuk naar Arnhem gereden, en nog niet eens inhoudelijk op de zaak ingegaan.<br /> <br /> Volgende zitting op 14 augustus, nu hadden wij wel alle stukken gehad en konden wij ons voorbereiden. Eén van de stukken was een brief van de directeur van de KNMV, de heer van Assendelft aan de Tucht Commissie.<br /> <br /> <p> Citaat uit deze brief: <br /> ‘’Ik zag een rijder lopend, in de tegengestelde richting, terug komen lopen de pitstraat in, hij maakte heftige gebaren naar omstanders en teamleiding om vervolgens bij het technostation te wachten. Na minstens 10 minuten, ik denk langer kwamen er andere rijder het technostation in rijden. Een van de rijders werd direct door eerst genoemde, lopende rijder verbaal zeer agressief bejegend. Er stonden zeker 6 officials omheen die de beide partijen uitelkaar haalden toen eerst genoemde rijder de als tweede genoemde rijder met motor en al omduwde. Resultaat, schade aan de motor, een official bijna of helemaal geraakt aan het been maar met name een onverkwikkelijk imago. Met name het feit dat hij na een crash zolang wachtte om “wraak” te nemen op een andere rijder die met hem betrokken was in een race incident geeft geen pas en moet mijn inziens keihard worden aangepakt. Het past niet bij hoe wij bij de KNMV fairplay zien en het hoort simpelweg niet op het circuit thuis’’. <br /> <br /> Lost van het feit dat de heer van Assendelft, niet gehinderd door enige kennis van wat was voorgevallen en daarom ook volstrekt verkeerde conclusies trok en zelfs dingen had gezien die niet hadden plaatsgevonden, is het toch hoogst merkwaardig dat een directeur KNMV een tuchtcommissie opdracht geeft om te straffen. Dat verklaart ook waarschijnlijk het gedraai en gekronkel van de tuchtcommissie toen ze ontdekten dat ze hun eigen reglementen niet hadden nageleefd. Niet ontvankelijk verklaren kon niet want de grote baas had hen opgedragen om te straffen. Elke zichzelf respecterend rechtsprekend orgaan had een brief teruggestuurd dat niet een directeur van de KNMV bepaald of er gestraft wordt maar een onafhankelijke commissie in een zuivere procedure. </p> <div><br /> </div>
De feiten waren anders dan de heer van Assendelft meende te zien. Wij hadden dit toch even anders ervaren. Er zijn geen gebaren naar omstanders en teamleiding gemaakt, wel naar de coureur in kwestie. De officials hebben niemand uitelkaar hoeven houden, ze stonden er gewoon bij. Motor is niet beschadigd door de duw van Alex, wel door de eerdere valpartij. Motor ging niet om met coureur, hij bleef gewoon staan. <p>Overigens is dit niet zomaar een race incident maar roekeloos rijgedrag, en dan nog een valse beschuldiging erachteraan ook.<br /> <br /> Heer van Assendelft presenteerde dus een niet waarheidsgetrouw relaas waarbij hij ook nog eens zijn fantasie, beschadigde motor door een duwtje, de vrije loop liet. Echter, door dit gedoe was er geen sprake meer van een onbevooroordeelde behandeling van de zaak. Alex moest hangen, hoe dan ook, omdat de grote baas dat had geroepen en de tuchtcommissie niet de lef had daartegen in te gaan. <br /> <br /> De hr. Wedman hebben wij gesproken tijdens de TT en hij was klaar met dit gebeuren, het viel allemaal wel mee met zijn been en ach die jongens, emoties, even goede vrienden.<br /> <br /> Bij de zitting van 14 aug hadden wij getuigen opgeroepen namelijk mevr. Vlieger en hr. Wedman deze mensen waren erbij toen Alex en de andere coureur elkaar excuses maakte.(handen geschud)<br /> <br /> Aanwezig bij de zitting van 14 aug: mr. W.G. Dormaar, voorzitter, H. Jansen en D. Mogezomp, leden, Géra Nieuwenhuis, secretaris, mevr. Vlieger als getuige en van ons Alex Ott en mr. Bos, Hr. Wedman was niet aanwezig. <br /> <br /> Mr. Bos heeft in deze zitting gepleit voor Alex en heeft de getuige gehoord met de vraag: Hebben heren coureurs, na het zien van de beelden, excuses gemaakt aan elkaar? Mevr. Vlieger wist hier echter helemaal niks meer van te herinneren. Ze had – net als een minister voor een enquête commissie – ineens last van geheugenverlies. <br /> <br /> Een rare gang van zaken. Dit soort voorvallen gebeuren niet erg regelmatig, dus zal iemand dat toch wel enigszins kunnen onthouden. Merkwaardig genoeg heeft de commissie eerst - zonder dat Alex en zijn raadsman daarbij waren – met mevrouw Vlieger gesproken. Dit “vooroverleg” tussen de getuige en commissie is minst genomen “merkwaardig”. Maar ja, in deze procedure kon ons niets meer verrassen. <br /> <br /> Verder heeft mr. Bos gepleit dat het natuurlijk niet gewoon is om de motor van een ander om te gooien en dat dit zeker niet de werkwijze van Alex is. Alex heeft ook niet een duw gegeven om de motor en andere mensen schade te berokkenen. Dit was een uiting van frustratie. Hij werd immers vals beschuldigd van het veroorzaken van de val. Had Alex echt de motor willen omgooien dan had – gelet op het postuur van Alex die motor ook zeker 10 meter verder gelegen.</p> <p> Daarbij heeft Alex nog verdere schade aan de motor van de andere coureur weten te beperken, door de motor snel omhoog te halen na de val (de motor liep nog toen hij plat lag, dit kan heftige schade aan het blok veroorzaken).<br /> Alex had ook schade aan zijn motorfiets waardoor de frustratie nog groter was. Mr Bos pleitte er dan ook voor om Alex niet te hard aan te pakken omdat hij volstrekt buiten zijn schuld al veel schade had geleden. <br /> <br /> De uitspraak zou ver voor de eerst volgende wedstrijd zijn (verlate Paasraces op 6-7-8 sept).<br /> Een week voor 7 sept heb ik naar de KNMV gebeld of er al iets bekend was, we zouden immers een schorsing kunnen krijgen. Er zou pas woensdag 4 sept een gesprek zijn met de voorzitter van de tuchtcommissie. Ondertussen dus alweer 3 weken verder! Na mijn vraag of ik dan pas na woensdag zou horen of we wel of niet mogen rijden kreeg ik als antwoord: JA. <br /> <br /> Nu vind ik dit te laat om pas 1 dag voor de wedstrijden te horen of we mogen rijden. Daarop heb ik de organisator (Hamové) gebeld, om te vertellen dat wij niet zouden komen. Wij hebben een bedrijf en een agenda, ik ga niet de agenda leeg houden en dan evt. niet mogen rijden. Dus gewoon werk gepland. <br /> <br /> Op donderdag 5 sept kreeg Alex een mail dat hij mocht rijden maar eerst terplekke een boete van € 250,- moest betalen, dan mocht hij de wedstrijd rijden. Maar we gingen toch al niet. We zouden dan wel de volgende wedstrijd, de British Superbike, wel rijden en dan daar de boete betalen. Het geschiede anders, op vrijdag 6 sept kwam de uitspraak op papier, aangetekend binnen met de post. Na het lezen van deze uitspraak heeft Alex besloten om per direct geen ONK meer te rijden.<br /> <br /> <strong> Overweging Tucht Commissie:</strong><br /> Ott heeft het hem verweten agressieve gedrag, zoals dit is omschreven in de korte samenvatting van de heer A. Ruitenbeek, juryvoorzitter, feitelijk erkend zowel schriftelijk als mondeling tijdens de zitting. Tegelijk heeft Ott aangevoerd dat hij spijt voor zijn misdragingen heeft getoond en dat hij hiervoor zijn verontschuldigingen heeft aangeboden aan de andere coureur en aan Wedman. Aan de hand van de voorliggende stukken kan de juistheid hiervan niet objectief worden vastgesteld.<br /> <br /> De tucht commissie acht de verklaringen van Ott op dit punt nochtans waarschijnlijk. Er hebben zich bij volgende evenementen geen verwikkelingen tussen die andere coureur en Ott voorgedaan. En ook zal Ott uit welbegrepen eigenbelang ongetwijfeld zijn verontschuldigingen aan Wedman hebben aangeboden.<br /> <br /> Obscene uitingen en andere misdragingen als vorm van agressie kunnen zeker niet bij het beoefenen van de motorsport worden toegestaan. Ott heeft zich hieraan schuldig gemaakt in een reeks van verschillende misdragingen gedurende een aanmerkelijke tijdspanne, geculmineerd in het omverduwen van de motor van de andere coureur tegen het been van Wedman.<br /> <br /> Omdat Ott later alsnog tot het besef is gekomen dat zijn gedrag misplaatst was en hij hiervoor zijn verontschuldigingen heeft aangeboden, zal geen onvoorwaardelijke schorsing worden opgelegd.<br /> <br /> <strong> Uitspraak:</strong><br /> De tucht Commissie legt A. Ott de navolgende straf op:</p> <p> 1. Een boete van € 250,– te voldoen aan de KNMV, met een startverbod zolang de boete niet is voldaan.<br /> 2. Schorsing, bestaande in uitsluiting van deelname aan vijf opéénvolgende door of namens de KNMV georganiseerde motorsportwedstrijden, geheel voorwaardelijk met een proeftijd tot 1 september 2014.<br /> <br /> <br /> Arnhem, 4 september 2013<br /> Mr. W.G. Dormaar, voorzitter<br /> H. Jansen en D. Mogezomp, leden<br /> Géra Nieuwenhuis, secretaris<br /> <br /> De overweging van de Tucht Commissie, de straf van €250 boete en 5 wedstrijden voorwaardelijke schorsing voor 1 jaar, vind Alex zwaar overdreven. Hierop heeft Alex besloten dat hij niks maar dan ook niks meer te maken wil hebben met de KNMV. Alex: ‘’Dit zaakje stinkt’’. <br /> <br /> Ik denk dat ik het heel goed begrijp dat Alex niet meer in het ONK wil rijden, zijn lidmaatschap van de KNMV is ook opgezegd en de boete heb ik op de uiterste betaaldatum netjes betaald (met een rot gevoel). <br /> <br /> Alex heeft de laatste wedstrijden van de OW Supercup 1000 gereden en heeft 2 keer op het podium gestaan. Het waren mooie, spannende races waarvoor hij hard heeft moeten rijden. Wat kan een coureur dan blij zijn. En daar gaat het toch om, Plezier hebben in je sport.<br /> <br /> Een terugblik op het geheel maakt duidelijk dat de KNMV – waar zij roepen dat zij de motorsport willen promoten en coureurs willen ondersteunen en op leiden – vooral een clubje is dat zichzelf in stand wenst te houden. Verder menen zij , vanwege hun monopolie positie dat zij alles kunnen maken. Dat dit veel kwaad bloed zet en dat veel coureurs het zat zijn blijkt wel uit het feit dat de startvelden van de door KNMV beheerste ONK steeds kleiner worden. Jammer, maar het ONK is niet meer het podium dat het zou moeten zijn om talentvolle rijders door te laten stromen naar grotere competities. <br /> <br /> <br /> Toch jammer!</p>