Met een top 5 ONK positie op zak, werd Allard uitgenodigd deel te nemen aan de EK-finale op het Spaanse Albacete. Door een beetje pech in de trainingen wist hij zich als 19e te plaatsen. Vanaf het begin van de race had Allard het goed naar zijn zin. In een mooi gevecht wist hij de 15e positie te pakken en mag zich de nummer 15 van Europa noemen.
Nadat Allard de 5e positie in de eindstand had behaald, was hij automatisch geplaatst voor de EK-finale die jaarlijks wordt gehouden op het circuit van Albacete in Spanje. Met rijders uit heel Europa wordt hier in de 125cc, Superport 600 en de Superstock 1000 gestreden om de EK-titel. Wegens stakingen in Frankrijk, was de opleggen uit voorzorg al op tijd vertrokken.<br /> <br /> Hoewel het overdag meer dan 20 graden was, koelde het Ôs nachts hard af. De eerste vrije training op vrijdagochtend was daarom nog best koud. Omdat de race rond dezelfde tijd verreden zou worden, was vooral de ochtendsessie belangrijk om de juiste type banden te vinden. Allard reed eerst een aantal ronden met de motor waarmee hij was gevallen op Assen. Daarna stapte hij over op de andere motor die speciaal aangepast was aan het geldende reglement. Gelukkig kende Allard het circuit al en kon dan ook snel goede rondetijden neerzetten. In de middag begon hij gelijk al sneller, maar moest na een aantal ronden opgeven toen een slangklem kapot ging en water uit de motor gooide. Omdat er nog niet met transponders gereden werd, wist nog niemand waar hij zou staan.<br /> <br /> Tijdens de kwalificaties op zaterdag wist Allard zich vooral in de eerste training goed te vermaken. Jammer genoeg kon hij tijdens de tweede niet het juiste gevoel vinden en zakte een paar posities terug naar de 19e startpositie.
Zondagochtend was om 8.45 uur de warm-up training. Tijdens deze warm-up was Allard op zoek in drie bochten naar een mooiere lijn, om het vermogen van de 1000cc beter op het asfalt te krijgen. Direct na de warm-up werd de motor klaargemaakt voor de race die om 10.45 uur zou starten. Tussen de baan op en af gaan zat maar anderhalf uur.<br /> <br /> Tegen de tijd dat de race begon, was het alweer aangenaam warm. Jammer genoeg had Allard voor zijn doen een mindere start, maar won toch direct een aantal posities. Al vrij snel ontstond er een gevecht tussen Allard, de Noor Tage Solberg en de Spanjaard Alfonso Ho. Erg opvallend was dat wanneer Allard op kop lag de rondetijden gelijk omlaag gingen. Even liep hij zelfs in op de nummer 13 die voor het drietal reed. Maar door de constante aanvallen van Tage werd het onmogelijk het gat dicht te rijden. Aan het einde van de race waren ze nog met zÕn tweeën over. Maar toen Allard de watertemperatuur van de R1 zag oplopen, besloot hij de motor minder te belasten en zoveel mogelijk op te schakelen. De rondetijden gingen dus omhoog. Achteraf baalde Allard wel dat Tage niet eens echt wegliep. De 14e positie had er dan ook zeker ingezeten.<br /> <br /> Iedereen was erg tevreden met deze 15e positie. Allard heeft een goede race gereden, mooie gevechten geleverd en is 15e van Europa geworden. Een mooie opsteker aan het einde van het seizoen. Vanaf nu zal er volledig op het seizoen 2011 gefocust worden. Hoe dit eruit zal komen te zien zal zo snel mogelijk bekend gemaakt worden. Iedereen hartstikke bedankt voor het mooie en succesvolle raceseizoen van 2010!