Afgelopen zaterdag stond het TT-circuit in het teken van de eerste KNMV Cup races van 2011. Voor het eerst sinds april vorig jaar kwam Martin Domburg weer in actie op zijn Honda CBR600RR. Na een goede trainingsdag pakte hij in de kwalificaties de 2e startplek en wist hij in een spannend gevecht om de winst als tweede over de finish te komen van de Supercup 600 wedstrijd. Door diskwalificatie van de winnaar kreeg Martin alsnog de winst in handen.
De oud ONK coureur was weer terug in het nest waar het voor hem allemaal begon. Martin reed tot april vorig jaar in de ONK Dutch Supersport waar hij na een zware crash had besloten te stoppen met deze topsport en zich volledig te richten op zijn functie als teammanager van Domburg Racing. Toen hij dit voorjaar bij Trackdays4all weer voor het eerst op de motor stapte greep het virus hem weer. <br /> <blockquote>Martin over zijn besluit om weer te gaan rijden: "Toen ik na mijn crash op Spa besloot om te stoppen, had het een paar belangrijke redenen. Natuurlijk financieel maar belangrijker nog dat ik er gewoon geen tijd meer voor had. Als je ONK rijd wil je in de punten rijden en om daar te komen moet je er alles voor geven. Dat was niet meer te combineren met werk en privé en mijn rol als manager van het team. Gezien de ambities om naar het EK te gaan een logische stap. Echter bleef het toch altijd knagen dat ik niet ben geëindigd zoals ik zou willen. Toen ik in Cartagena weer op mijn motor stapte voelde alles perfect en begon het te kriebelen. Ik had weer plezier en met de hulp van goede vrienden heb ik besloten om deel te gaan nemen in de KNMV Supercup 600. En ik moet zeggen dat ik zo weer plezier heb gevonden in het racen en ik mijn functie als teammanager goed kan vervullen zonder problemen."<br /> </blockquote>Dat Martin plezier had bleek al snel tijdens de vrijdag trainingen waar hij regelmatig bovenaan de lijst stond. De motor voelde goed alleen de tijden waren niet naar wens, zoals we dachten veroorzaakt door de harde wind die dag. De kwalificaties verliepen beter, de eerste kwalificatie pakte Martin de pole op een koud Assen. Maar de rest van de deelnemers zaten niet stil en de tweede kwalificatie was Martin gewaarschuwd doordat Antione van de Riet de pole wegsnoepte met een paar tienden. In de lijst bleek ook dat er 5 rijders binnen een halve seconde van Martin waren gekwalificeerd.<br /> <blockquote>"De kwalificaties gingen uitstekend, de cup is weer aan het opleven en de concurrentie is sterk. Er zijn een paar ONK rijders terug gekomen en zelfs een rijder uit het IDM. Tijdens de sessies merkte ik dat mijn motor wijd liep in twee cruciale punten, toen ik hierop wat wilde proberen kreeg ik te maken met achterblijvers. Ook was het dit de eerste keer met de nieuwe Ruskenhoek, deze heb ik vorig jaar gereden maar toen lag ik na 2 rondes in de grindbak."</blockquote>
Martin besloot niks aan de motor te veranderen voor de wedstrijd en met goed moed stelde hij zich op voor zijn debuut in de Supercup 600. Martin kende een slechte start en stuurde als 4e de eerste bocht in. Er was meteen een kopgroep van 6 rijders die enorm aan elkaar gewaagd waren. Na een boel schermutselingen wist Martin zich los te rijden achter Roy Duijst. Martin en Roy zijn geen onbekenden van elkaar, ze lagen in het ONK ook regelmatig met elkaar in de clinch tot Roy naar het IDM verhuisde. Martin wist het gat te dichten en er ontstond een kat en muis spel. Het scheelde op de Finish maar een tiende van een seconde waar Roy net aan het langste eind trok.<br /> <blockquote>"Wat een race, ik was weer veel te lief met de start en dat werd meteen afgestraft. In het begin ging Sebastiaan Spek onderuit en gingen Bouke Norg en Antione van de Riet wijd in de Ruskenhoek. Als dat niet was gebeurd hadden we tot op het eind een kopgroep gehad van 5 a 6 rijders. Het niveau in de cup is breed. Ik kon het gat dichten naar Roy en ik pakte ook een paar keer de leiding. Alleen kon ik op een paar cruciale punten de motor niet op de lijn houden door de wind, achteraf had ik toch de vering iets aan moeten passen. Hierdoor kon ik het gat telkens net niet dichten voor de GT-bocht. Het was een mooi gevecht en ik ben er wel achter dat ik meer zal moeten doen om de volgende keer weer op het podium te staan.Eén ding weet ik wel, zo is racen weer leuk."<br /> </blockquote>Roy werd later gediskwalificeerd, hierdoor kreeg Martin alsnog de 25 punten en de winst. Op de vraag of Martin voor het kampioenschap gaat blijft hij rustig, hij mist teveel wedstrijden door het EK om kans te maken op de titel. Maar wat niet is kan zeker nog komen. Bij deze willen we met name het team bedanken voor de hulp dit weekend en de inzet van Heltos, Maxtreme Performance en Kinderdagcentrum Beertje Puk om deze race mogelijk te maken.<br />