Op zaterdag 1 juni jl. was het TT circuit van Assen wederom het strijdtoneel. De derde wedstrijd van dit seizoen in de Supercup 1000 van de OW Cup zal Mervyn Verploegen nog lang bij blijven.
In de afgelopen twee wedstrijden boekte hij al mooie resultaten met een tweede en vierde plek. Deze wedstrijd is de jonge Ewijkenaar ongenaakbaar. Van start tot finish lijdt hij de wedstrijd en boekt zijn eerste overwinning in de Supercup 1000.<br /> <br /> De weersomstandigheden zijn vergelijkbaar met die uit de tweede wedstrijd, koud veel wind en een drup regen. Nu Mervyn zulke snelle tijden op de klok zet is bandenslijtage een issue. Al jaren gebruikt Mervyn banden van het merk Pirelli. Tijdens de eerste kwalificatietraining gaat hij de baan op met een medium compound achterband. In de eerste paar ronden is het een waar gevecht voor Mervyn om warmte en grip in die achterband te krijgen. Aan het einde van de eerste kwalificatietraining is duidelijk aan de rondetijden te zien dat de band meer grip genereerd. In de allerlaatste ronde noteert hij een tijd van 01:47,094 dat is drie seconden langzamer dan zijn PR maar levert wel een voorlopige tweede startplek op. <p><br /> </p> <p>Het Mervyn IKS International Racing Team gaat in overleg wat te doen in de tweede kwalificatietraining. Er is maar één snelle ronde nodig het liefst aan het einde van de kwalificatietraining. Mede door de omstandigheden wordt er een andere tactiek gekozen. Met een zachte compound achterband gaat Mervyn als allereerste de baan op. Het doel is om na enkele ronde al een snelle tijd neer te zetten waar de rest van het veld zich op stuk moet bijten. Al in de vierde ronde noteert Mervyn een 01:43,942 op de schermen. Een nieuw PR en op dat moment meer dan een halve seconde sneller dan de nummer twee. Er is dan nog ruim tien minuten te gaan in deze tweede kwalificatietraining. Het beste van de achterband is er af dus ‘fingers crossed’. Allemaal bijten ze zich stuk op de snelle tijd van Mervyn en komen zelfs niet in de buurt. De eerste pole – position in de Supercup 1000 is een feit.</p>
<p>De eerste slag is gewonnen maar de oorlog moet nog beginnen. De wedstrijd gaat over twaalf ronden en ook nu wordt de bandenkeuze weer cruciaal. Er wordt overleg gevoerd met banden leverancier Stephan van V Racing. Met een zachte compound achterband kun je een seconde sneller rijden per ronde maar die zal het niet de hele wedstrijd uithouden. Met een medium compound heb je aan het einde van de wedstrijd de meeste grip maar dat duurt enkele ronden. Er wordt gekozen voor de zachte achterband wat betekend dat Mervyn snel de leiding moet pakken en proberen een voorsprong op te bouwen voor de laatste ronden. Als het rode licht gedoofd is gaat Mervyn niet als eerste de Haarbocht in maar drie bochten verder neemt hij al de leiding over. Van ronde vier tot en met acht klokt hij rondetijden in de 01:43. Daarmee slaat hij een gat van ruim vijf seconden op zijn achtervolgers. In de laatste drie ronden is de achterband versleten en moet Mervyn op het tandvlees bijten. Nummer twee Yme Jan Hofstee dicht het gaatje tot twee seconden maar komt niet dichterbij. Na twaalf ronden komt Mervyn als eerste over start – finish en is zijn eerste overwinning in de Supercup 1000 een feit. </p> <p><br /> </p> <p>Zoals ze in de populaire televisie serie The A-Team al zeiden:” I love it when a plan comes together’. Op de hoogste trede van het podium krijgt hij van nummer twee Yme Jan Hofstee en nummer drie Ferry Schouten een heerlijke champagne douche. In de stand voor het kampioenschap doet Mervyn goede zaken. Hij klimt naar een tweede plek en het gat naar klassementsleider Yme Jan is nog maar drie punten. De volgende wedstrijd staat pas op 20 juli op de kalender. Daarvoor wordt op 07 juli nog aan de 500 km. van Assen deelgenomen een endurance wedstrijd. Meer informatie vind je op Facebook even zoeken op Mervyn IKS Racing…<br /> <br /> </p>