Jonathan Rea moest in Magny-Cours in Frankrijk gedwongen de tweede race van zondag Ð en daarmee tevens de laatste World Superbike race van het seizoen 2010 Ð missen, nadat de blessures, die hij in de warm-up had opgelopen, die van vorig weekend in Imola in Itali hadden verergerd.
Rea had velen verbaasd door op het 4,411km lange circuit van Magny-Cours met een ijzersterke vastbeslotenheid deel te nemen aan de laatste races van het seizoen. Een speciaal gemaakte bescherming ondersteunde zijn gebroken pols, terwijl hij twee keer per dag zijn geblesseerde schouder liet intapen.<br /> <br /> Echter, door een gebroken klem van een waterslang kwam er in de tweede ronde van de warm-up water op het achterwiel van zijn Honda CBR1000RR, waardoor hij op hoge snelheid ten val kwam. Dit deed zijn geblesseerde schouder nog geen goed.<br /> <br /> De 23-jarige uit Noord Ierland was vastbesloten om voor zijn derde plaats in het kampioenschap te blijven vechten en finishte in de eerste, 23 ronden tellende, race op een 12e plaats. Maar de inspanning was voor Rea, zowel fysiek als mentaal, te groot, en hij besloot in onderling overleg met zijn team niet aan de tweede race deel te nemen.<br /> <br /> Zijn Hannspree Ten Kate Honda teamgenoot, Max Neukirchner, reed zijn Fireblade in beide races in de punten, maar hij had het seizoen niet met een 13e en 12e plaats willen afsluiten.
<blockquote><strong>Jonathan Rea</strong> Ð 12e en DNS<br /> Het is geen geweldig weekend geweest in Magny-Cours, maar mijn kampioenschap was eigenlijk in Imola, toen ik geblesseerd raakte, al zo goed als over. Mijn chirurg in Manchester zei dat het een behoorlijk dom idee was om hier te rijden, maar dat mijn blessures er niet erger door zouden worden, al zou ik wel pijn hebben. De plastic bescherming, die ze gemaakt hebben, zorgde ervoor dat ik kon rijden en ik had best een goede snelheid, maar slechts voor drie of vier ronden. Toen hadden we een vervelend ongeluk in de warm-up, doordat een van de klemmen van de waterpomp los ging, waardoor er water op mijn achterband kwam. Ik maakte een flinke highsider en ik kwam op mÕn achterwerk terecht, wat erg veel pijn deed. Het was niet zo heel erg en ze hebben me weer behoorlijk opgelapt, maar de eerste race had erg veel energie en concentratie gevergd en ik had behoorlijk wat pijn. Het verschil tussen derde en vierde was niet zo groot en ik weet dat dit een winnend team is en ik ben een winnende rijder. Ik heb vorig jaar veel geleerd en dat heb ik meegenomen naar dit jaar en dit jaar heb ik weer veel geleerd en dat neem ik mee naar het volgende. Ik ga dinsdag onder het mes, dus ik wil mijn team en mijn fans, die me sterk gemaakt hebben, bedanken.<br /> <br /> <strong>Max Neukirchner</strong> Ð 13e en 12e<br /> Ik ben vandaag wel twee keer in de punten geëindigd, maar ik had, net als in het grootste deel van het seizoen, niet echt een goed gevoel met de motorfiets. In het begin ware n er wat problemen met de grip en in de eerste race had ik wat problemen met de elektronica. Het is voor ons allemaal een moeilijk seizoen geweest en ik hoop dat het volgend seizoen beter gaat. Ik wil alle jongens in het team bedanken. Ze zijn geweldig. De relatie is altijd erg goed geweest, maar de motorfiets en ik konden het minder goed met elkaar vinden.<br /> <br /> <strong>Ronald ten Kate</strong> Ð team manager<br /> We wisten steeds al wel dat het voor Jonathan, met de blessures die hij in Imola had opgelopen, een moeilijk weekend zou gaan worden. Tot aan de warm-up ging het allemaal relatief o.k. Zijn valpartij in de warm-up was niet zijn fout. Helaas ging er een klem op een waterslang los, waardoor er water op zijn achterband kwam en bij zijn valpartij kwam hij op zijn rechterkant terecht, waardoor twee kanten van zijn lichaam geblesseerd waren. Ondanks dat was hij vastbesloten om te proberen om in de eerste race zijn derde plaats in he t kampioenschap te verdedigen, maar we besloten gezamenlijk om hem voor de tweede race aan de kant te houden. Hij heeft dit weekend meer gedaan dan nodig was en heeft echt alles gegeven. Het is niet leuk om de derde plaats in het kampioenschap te verliezen, maar vanaf de eerstvolgende race zal de doelstelling niet de derde maar de eerste plaats zijn. Max kon het seizoen niet op de manier afsluiten als dat hij en zijn team gehoopt hadden. We hebben samen een moeilijk seizoen gehad, maar de samenwerking tussen ons is zodanig geweest, dat een en ander nooit tot frustratie geleid heeft. We hebben ons hoofd erbij gehouden en zijn blijven samenwerken en we willen hem het beste wensen voor het volgende seizoen en daarna.</blockquote>