HomeNationaalTeams: KONVI Racingteam niet tevreden met 2e en 7e plaats in Oschersleben

Teams: KONVI Racingteam niet tevreden met 2e en 7e plaats in Oschersleben

Op woensdagmiddag vertrok een deel van het KONVI Racingteam richting het duitse Oschersleben, ongeveer 450 kilometer vanaf de thuisbasis in Staphorst.

<div>Op donderdag en vrijdag stonden diverse trainingssessies op het programma, iets wat wel welkom is na 6 weken pauze op de kalender. Op donderdag werd er op oude banden gereden in maar liefst 7 sessies en aan het einde van de dag zat Arjan op rondetijden die vergelijkbaar waren met de snelste ronde van vorig jaar. Voor de vrijdag werd er niet veel veranderd aan de setup. Na 3 sessies stond er een rondetijd van 1.35.1 op de klok en dat was toch een halve seconde sneller dan vorig jaar. Voor de kwalificatiedag betekende dit een goede uitgangspositie. Na 3 sessies besloten de heren om verder geen risicoÕs te nemen want door de extreme hitte verloor het asfalt toch wel wat grip.</div><div><br />Na een warme vrijdagavond en nacht stond rond half 10 zaterdagochtend de eerste kwalificatietraining op het programma. Arjan liet er geen gras over groeien en ging vanaf het groene licht voor een snelle ronde. Dat lukte aardig en na de training stond Arjan op de voorlopige pole position met een 1.34.566, en tweede man Ivar Doornbos kwam tot een 1.34.804. Arjan had deze sessie ook met gebruikte banden gereden en voor de tweede training had hij een lage 1.34 in zijn hoofd. Op de nieuwe banden in de extreme hitte ging het nog sneller, Arjan klokte een 1.33.511 en daarnaast nog een aantal ronden van 1.33.7 dus de race setup moest goed zijn. De concurrentie kwam deze sessie van Rinze Luimstra, hij zette een snelste ronde van 1.34.684. Met een verschil van 1.173 seconde was de verwachting dat hij de man was voor de 25 punten tijdens deze race.</div>

<div>Na een enorm watergevecht over het gehele rennerskwartier op zaterdagavond in de hitte was de verwachting dat het op de racedag ook wel weer heet zou worden. We werden op de racedag helaas verrast door een enorme regenbui ongeveer 2 uur voor de start van de race en aanvankelijk droogde de baan niet echt hard op. Daarom verkoos nagenoeg het gehele Supercup 600 startveld voor regenbanden, waaronder ook Arjan Tiemens. De start was redelijk goed, maar bij het overschakelen van de eerste naar de tweede versnelling schoot de motor even in de tweede versnelling waarmee Arjan 3 plaatsen verloor. Na 1 ronde kwam hij als 3e door en daarna pakte hij al snel een 2e plaats, achter Ivar Doornbos op zijn Kawasaki. Deze stond voor de start van deze race 11 punten achter Arjan in het kampioenschap, dus was het zaak om Ivar te volgen en indien mogelijk te verschalken. De baan droogde tijdens de race enorm hard op en Arjan had er de handen vol aan om de motor op de baan te houden. Bij het ingaan van de laatste ronde lag Arjan 0.2 seconde achter Ivar en Arjan kwam nog naast Ivar maar kende enkele angstige momenten en moest genoegen nemen met de 2e plaats. Het gat met derde man Bouke Norg was enorm, liefst 44 seconden! In de hoop dat het de tweede race droog zou blijven genoten we van onder andere het ONK Supersport en ONK Superbike.</div><div> </div><div>Halverwege de ochtend begon de zon te schijnen en rond het middaguur was het weer rond de 30 graden. Om 10 voor 3 stond race 2 gepland en Arjan was van plan om de eerste helft  van de race een gat te slaan op de concurrentie zoals hij dat in Hengelo ook deed. De start was perfect, bij het doven van de lichten schoot de Honda als een pijl uit de boog. Na de eerste ronde kwam Arjan als leider over start/finish maar na 3 ronden nam Ivar Doornbos het van hem over. In de voorlaatste ronden passeerde Arjan de Kawasaki van Ivar weer en met snelle rondetijden van 1.33.7 in de laatste ronde kwamen beide heren over de meet. Het duel werd in het voordeel van Arjan beslecht en Arjan vierde zijn overwinning in de uitloopronde.</div><div> </div><div>Echter reeds na de eerste ronde dacht de wedstrijdleiding een jump start van Arjan gezien te hebben. Arjan start altijd erg goed, en dat lijkt nu een nadeel te zijn geworden. We hebben een video van deze start, maar wedstrijdleider Arnold Janssen wilde echter alleen videobeelden van het circuit gebruiken voor protesten. Vervolgens werd er aangegeven dat er geen protesten op jump starts mogelijk zijnÉ Wij wilden graag de beelden zien maar omdat er in de race erna een zware crash was in de eerste ronde waren de beelden gewist! Puur toeval? Het lijkt op een fout van de wedstrijdleiding die niet alleen slechte ogen maar ook nog weinig kennis van videosystemen of computers heeft. In een sport met serieuze budgetten waarin wij er alles aan doen om mee te strijden voor overwinningen werden we geconfronteerd met een wedstrijdleiding die in ons niet serieus wilde nemen. Ondanks dat Arjan met 20 strafseconden nog als 7e geklassificeerd werd zijn we tevreden met zijn optreden, logischerwijs zijn we verre van tevreden met de 9 punten in een race die ook door de concurrenten als een overwinning gezien werd. Waar we hoopten op 2 podiums kregen we 1 podium en een 7e plaats. De leiding in de titelstrijd zijn we kwijt, een voorsprong van 11 punten is nu een achterstand van 10 punten.</div><div><br />Op zaterdag 31 juli hopen we op een goede start die ook goed beoordeeld wordt en om nog aanspraak te maken op het kampioenschap zal er gewonnen moeten worden.</div><div> </div><div>Beelden van de start zijn te bekijken op http://www.youtube.com/watch?v=BN496qkhVWg</div>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig