HomeNationaalTeams: Konvi Racingteam verslag KNMV Cup Race 8 - Assen 4 september

Teams: Konvi Racingteam verslag KNMV Cup Race 8 – Assen 4 september

Na enkele weken met ontzettend veel regen waren de berichten voor het eerste weekend van september eindelijk goed. Op zaterdag 4 september werd er in Assen gestreden voor de punten in het KNMV Cup kampioenschap. Deze race was door het mooie weer en de kleine onderlinge verschillen in de tussenstand op voorhand al een kraker.

<div>Zoals gebruikelijk maakte het KONVI Racingteam op vrijdag voor de wedstrijd gebruik van een CRT circuitdag om even weer in het ritme te komen. Na de laatste race werd besloten nog een aantal dingen te testen om zo nog wat extraÕs te hebben in de strijd tegen de concurrentie. Tijdens de eerste 4 sessies was het droog en na wat aanpassingen aan de achterveer voelde Arjan zich als een vis in het water op de motor en op het circuit. Met een paar versleten banden evenaarde hij zijn persoonlijke record tussen de vele recreanten door. Een goed affiche voor de naderende wedstrijddag.</div> <div>&nbsp;</div> <div>De laatste sessie was zijn&nbsp; bedoeling om zijn PR nog eens aan te scherpen&nbsp; maar tijdens de eerste ronde van de sessie gooide pluvius roet in het eten. Bij Stekkenwal was het droog en enkele honderden meters later was de baan ineens drijfnat. Door het donkere vizier zag Arjan geen verschil tussen nat en droog asfalt en hij gleed met enorme snelheid van de motor af. Hierbij was de sessie verkeken en de motor raakte dusdanig beschadigd dat er direct onderdelen opgehaald moesten worden om de motor startklaar te krijgen voor de zaterdag.</div> <div>&nbsp;</div> <div>Op vrijdagavond rond de klok van 9 uur was de motor weer klaar en was het team ondanks de tegenslag toch weer tevreden over de trainingsdag. De berichten voor de zaterdag waren veel zon, iets wat een mooie wedstrijddag beloofde.<br /> </div> <div>Zaterdagochtend rond half 10 werd de eerste tijdtraining verreden en na 1 ronde kwam Arjan de pits binnen. De quickshifter weigerde dienst maar na het uitzetten en weer starten van de motor was het probleem opgelost. Arjan gaf echter aan dat op hetzelfde punt waar hij de dag ervoor viel nu ook weer een natte strook was. De baan droogde gelukkig wel op maar het weerhield hem er wel van om voluit te gaan op dat gedeelte van het circuit. Hij richtte zich niet op tijd of positie maar meer op het verkennen van de nieuwe doorsteek in de Ruskenhoek. Deze bocht wordt in navolging van het WK Superbik en de TT nu ook door het ONK en de KNMV Cuppers gebruikt. Ter indicatie: Arjan nam deze bocht met meer dan 240 kilometer per uur, vol gas in de zesde versnelling. Arjan sloot de training als 2e af met een tijd van 1.46.5. Hiermee was hij een seconde langzamer dan zijn grootste concurrent Ivar Doornbos. Ondanks dat was hij meer dan tevreden.<br /> <br /> De tweede kwalificatie was het doel om de tijd aan te scherpen en natuurlijk de eerste startplaats. Het rijden ging prima, er werd ook harder gereden maar dat deed ook de concurrentie. Arjan werd nog voorbij gestreefd door Tjalling Elzinga maar zijn tijd verbeterde hij naar 1.45.443. Daar was hij absoluut tevreden over, ook gezien het feit dat er in de snelste ronde nog ingehouden werd in de GT bocht omdat daar nog een langzamere rijder in de weg zat. </div>

De race werd pas om half 5 gestart, iets wat niet echt goed beviel. We moesten bijna 5 uur wachten en dat was erg lang. Ondertussen werd en naar de andere klassen gekeken en toen het tijd was om te starten was iedereen benieuwd hoe de strijd zich zou ontwikkelen.<br /> &nbsp;<br /> De start van Arjan leek goed maar in de tweede versnelling haperde de motor even waardoor hij kostbare plaatsen verloor. Hij kwam echter wel als 2e door na 1 ronde op bijna 2 seconden achter Ivar Doornbos. Hij zette alles op alles en na 2 ronden was het gat weer helemaal dicht. Na 4 ronden waar Arjan constant 1.45.0 noteerde wilde hij Ivar voorbij. Dat lukte niet want hij verloor alle grip en was gedurende de wedstrijd de motor meerdere malen bijna kwijt. Ook Ivar had hier last van en bij het ingaan van de laatste ronde wist het team wat er zou gebeuren: de GT bocht zou de scherprechter zijn. Toen de heren hier aankwamen reden hier 7 achterblijvers en er werden geen blauwe vlaggen getoond waardoor er voor Arjan geen enkele mogelijkheid was om Ivar in te halen. Al de ronden dat Arjan achter Ivar bleef hangen kwam Tim van Ooijen opzetten en hij was op de streep nog slechts enkele duizendsten van een seconde achter Arjan verwijderdÉ Arjan was furieus dat het plannetje niet uitgevoerd kon worden maar in het achterhoofd weet hij nu dat Ivar dus wel bij te houden is. Toen de motor in parc ferme kwam bleek waarom Arjan geen grip meer had: de Kawasaki van Ivar lekte koelvloeistof en Arjan en de motor zaten er helemaal onder. Achteraf dus nog een geluk dat hij in het zadel is blijven zitten en dat de schade slechts 5 verliespunten zijn.<br /> &nbsp;<br /> Op 2 oktober zal het dus een alles of niets gevecht gaan worden tijdens de beide races. Arjan heeft nu weer een achterstand van 3 punten en om kans te maken op de titel moet hij dus voor Ivar eindigen in beide races. Voorafgaand aan deze race zal het team deelnemen aan de Race of the Champions in de Dutch Supersport klasse. Dit is een extra training in de eredivisie van de Nederlandse motorsport dus hier zal ongetwijfeld veel ervaring opgedaan worden wat op 2 oktober goed van pas zal komen.

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig