HomeNationaalTeams: Moeizaam WK weekend Team Streuer

Teams: Moeizaam WK weekend Team Streuer

Dit weekend werd de 4e ronde voor de WK zijspannen verreden op het duitse Sachsenring-circuit. Net als bij de voorgaande ronde, tijdens de TT, waren we ook dit weekend te gast bij een Moto-GP wedstrijd. Dit houdt in dat we weinig rijtijd krijgen, maar de sfeer en de hele entourage eromheen maken veel goed.

Team Streuer vertrok dinsdagnacht richting de Sachsenring. Bij aankomst konden we direct beginnen met opbouwen, wassen, e.d. zodat alles er weer spik en span bijstond. Dat moet ook wel want het publiek mag vrij rondlopen op het zijspan-paddock. Aangezien de zijspannen zeer populair zijn in Duitsland hebben dan ook vele Duitse fans gebruik van de mogelijkheid om van dichtbij alles te kunnen bekijken. Het was dan ook het gehele weekend gezellig druk op de paddock. <p>&nbsp; </p> <p>De donderdag was nog een rustdag en werd gebruikt om het span nogmaals goed na te kijken. Tevens konden we nog even bijkletsen met collega-rijders.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Op de vrijdagavond was het dan eindelijk zo ver en mochten we de baan op voor onze eerste kwalificatie. Deze kwalificatie duurde gelukkig iets langer dan de kwalificatie tijdens de race in Assen. We kregen een half uur om een zo goed mogelijke tijd op de kloken te zetten.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Bennie en Geert hadden afgesproken om rustig te beginnen. Dit om vooral Geert te laten kennismaken met voor hem een nieuw circuit. Dit is echt wel nodig op de Sachsenring. Het is een mooi en snel circuit, maar kent veel blinde bochten en ook nog behoorlijke hoogteverschillen. Na 15 minuten parkeerde Bennie het span in de pitstraat en ging in overleg met Geert of het nu ietsjes sneller kon. Het antwoord was duidelijk &lsquo; ja, geen probleem&rsquo;. Zoals altijd had Geert ook hier het circuit snel onder de knie.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Na een rustige inloop ronde ging het gas erop bij team Streuer en zag de pitcrew bij elke sector een geel helmpje oplichten. Dit betekent een snellere persoonlijke sectortijd. Uiteindelijk werd het een 1.33,4 en goed voor de 11de tijd. Ook de ronde erna werd sneller afgelegd en zou een snellere tijd opgeleverd hebben als de kwalificatie niet middels de rode vlag werd stilgelegd. Team Makkula was, in de laatste bocht voor het rechte eind, gespind en over de kop geslagen. Medische assistentie werd er verleend aan de passagier. Gelukkig viel het achteraf mee en kon hij gewoon verder rijden, gedurende het weekend.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>De kwalificatie werd niet hervat en zo stonden wij na de 1ste kwalificatie op de 11de plaats. Gezien de rondetijden van afgelopen jaren waren we hier niet geheel blij mee. Weliswaar hadden we het gevoel dat we sneller konden en dat gaf ons vertrouwen voor de 2de kwalificatie, die op de zaterdag zal plaatsvinden. Daar zouden de startplaatsen verdeeld moeten worden.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Na een lange dag van wachten was het zaterdagavond dan weer zo ver dat de zijspannen de baan op mochten voor hun 2de en beslissende kwalificatie. We hadden een nieuwe achterband gemonteerd en Bennie en Geert waren erop gebrand een goede tijd op de klokken te zetten.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Na eerst 2 ronden de nieuwe achterband te hebben ingereden, werd het tempo opgevoerd. De 3e ronde bleek al direct een verbetering van 1 seconde van de rondetijd tijdens de 1ste kwalificatie. Dat zag er goed uit, ook de volgende ronden waren snel en constant. In de 7de ronde werden alle helmen in alle sectoren geel gekleurd. Bij het passeren van de finishlijn was er een tijd van 1.31,6 neergezet. Deze was op dat moment goed voor de 6de plaats. Bennie en Geert bleven pushen, maar een verbetering zat er niet meer in.<br /> Helaas deden de teams van Hock en Grabmuller dat wel, en zo zakten we 2 plaatsen terug op de lijst. Met deze 8ste plaats zouden wij voor de race op zondag vanaf de 3de rij moeten starten.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Bij binnenkomst klaagde Bennie over een slechte wegligging. Het span gleed bij linker bochten continu over het voorwiel weg. Hier zou, voor de race, een oplossing voor gezocht moeten worden, want anders kon het wel eens een hele moeilijke wedstrijd gaan worden. De rondetijden van de teams voor en achter ons lagen dicht bij elkaar.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Voor de wedstrijd werd de setup van het span veranderd en werd er nog een nieuwe voorband gemonteerd. Hopelijk zou dit de wegligging verbeteren. Helaas hadden we geen warm-up training meer voor de race, dus zekerheid hadden we niet.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Toen was het raceday. Onze race stond als laatst op het programma en zou om 16:35 van start gaan. Enkele teamleden probeerden nog wat van de ander races te volgen, maar dat viel niet mee met zoveel publiek. Volgens de organisatie passeerden maar liefst 210.000 mensen, gedurende de 3 dagen, de kassa&rsquo;s van de Sachsenring.</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p>Voor we het wisten was het al weer onze beurt en gingen de zijspannen in colonne richting de pitstraat. Toen deze om 16:25 werd geopend zaten de tribunes nog behoorlijk vol.&nbsp;</p>

<p>De start van team Streuer was goed en ze passeerden direct al het slecht gestarte team Hock. Team Streuer dook dan ook als 7de in de eerste bocht. De fin Makkula had ook een goede start en passeerden ons al in deze eerste ronde. Ook Hock pakte zijn verloren plaats weer terug in de eerste ronde. Daarnaast werd ook de druk van wildcard-rijder Kretzer groter en groter. Bennie kon de aanval niet langer afslaan en zodoende werd er in de 2de ronde nog een plaatsje verlies geleden.<br /> <br /> Door constant te rijden werd er wel een gaatje geslagen op de achtervolgers van zo&rsquo;n 4 seconden. Door een spin van team Makkula kregen wij in de 9de ronde, de 8ste plaats weer in handen. Maar vanachter in het veld kwam de duitser Roscher snel opzetten. De pitcrew zag al aankomen dat het niet lang meer zou duren dat hij in het achterwiel van team Streuer zou zitten. Ze gaven dit dan ook direct door via het pitbord aan de mannen op de baan.</p> <p><br /> </p> <p>Echter wat Bennie en Geert ook probeerden ze konden de aanval van de duitser niet afslaan. In de 12e ronde sloeg de duitser dan ook toe en passeerde ons. Nu was het zaak om de schade verder te beperken want het was wel duidelijk dat er iets aan de hand was bij team Streuer. De rondetijden zakten steeds verder naar beneden.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Tot in de 19de ronde lukte dat nog aardig, maar toen kwam het team Gurck toch echt dichtbij. Ook aan deze aanval was niks te doen en zij gingen ons dan ook vrij gemakkelijk voorbij. Na een race van 22 ronden kwam team Streuer als 10de over de streep. Niet echt een prestatie waar we van te voren vanuit waren gegaan, maar meer zat er vandaag niet in. Het probleem dat het voorwiel weggleed bleek niet te zijn verholpen. We waren dan ook enigszins blij dat we de schade toch nog beperkt hebben weten te houden. Door de 10de plaats werden wel weer 6 WK-punten gescoord. Wij staan met 38 punten op de 7de plaats in het kampioenschap.</p> <p><br /> </p> <p>We hebben nu eerst 3 weken pauze, daarna staat de volgende WK-race op de agenda. Dan zijn we te gast bij de Gamma Racing Days op ons thuiscircuit van Assen. Hopelijk zijn de wegliggingproblemen dan verholpen en kunnen we weer strijden om een hogere klassering.<br /> <br /> </p>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig