HomeNationaalTeams: Pepijn Bijsterbosch een WK ervaring rijker

Teams: Pepijn Bijsterbosch een WK ervaring rijker

Na de nodige perikelen vooraf over het al dan niet verkrijgen van de wildcard, kon Pepijn Bijsterbosch toch met zijn team koers zetten naar de Eifel. Op de NŸrburgring mocht de 23-jarige Wapenvelder zijn krachten gaan meten in de WK Supersport-race.

In de voorbereiding op de W.K.-deelname zat het tegen. Het met W.K.-componenten uitgeruste motorblok liep namelijk niet goed. Om het risico op helemaal kapot lopen van het blok te vermijden, moest Bijsterbosch rijden met het blok waarmee hij normaliter in het I.D.M. uitkomt. Hierdoor miste hij een aantal broodnodige pk&rsquo;s.<br /> <br /> Het gebrek aan extra power laat zich gelden. Vooral bij het uitkomen van de bochten hebben zijn collega&rsquo;s meer vermogen en nemen zo meer snelheid mee op de rechte stukken. Bijsterbosch moet dus veel goed maken in het bochtenwerk, maar laat daar zelf de nodige tijdwinst liggen, waardoor hij in de vrije training niet verder komt dan P34. In de kwalificatie wil het eerst ook nog niet zo vlotten. Na wat veranderingen aan de set-up gaat het beter en rijdt hij meteen een dikke seconde van zijn tijd af. In posities schiet hij er niet veel mee op en moet hij genoegen nemen met P37. Met nog enkele aanpassingen hoopt Bijsterbosch zaterdag beter voor de dag te komen in de tweede en beslissende kwalificatie.&nbsp; <p >&nbsp; </p> <p>Een flinke regenbui vlak voor aanvang gooit echter roet in het eten. Het heeft geen zin om er direct uit te gaan; vrijwel alle rijders wachten in de pits op het opdrogen van de baan. Met nog zo&rsquo;n 20 minuten op de klok, gaat Bijsterbosch &lsquo;naar buiten&rsquo;. Door de vele natte plekken op de baan, is het tricky. Bijsterbosch weet in deze sessie weliswaar de 18e tijd te noteren, maar een verbetering van de tijd uit de eerste kwalificatie zit er onder deze omstandigheden helaas niet in. Dit betekent dat hij zondag vanaf P37 moet starten.&nbsp;</p>

<p><strong>Raceday</strong><br /> I.D.M. of W.K., voor wat betreft het starten maakt dit voor Bijsterbosch geen verschil. Met een bliksemstart weet hij heel wat posities goed te maken en komt na de eerste ronde als 29e door. In de eerste helft van de race over 19 ronden zit Bijsterbosch in een groepje van vijf man, met o.a. de Deen Alex Schacht, de Hongaar Imre Toth en de Australi&euml;r Matt Davies. Er wordt gevochten om elke positie, waarbij het ellebogenwerk niet wordt geschuwd. Halverwege de race valt het groepje uit elkaar en ziet Bijsterbosch de andere mannen ronde voor ronde iets bij hem weg rijden.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p><strong>Bijsterbosch:</strong> &ldquo;Het gebrek aan vermogen moest ik op een andere manier compenseren, waardoor ik veel meer van mijn banden moest vragen. De slijtage was na 10 ronden al goed voelbaar, waardoor ik niet meer aan kon pikken bij die andere jongens.&rdquo;</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p> In het tweede deel van de race komt Bijsterbosch, op de 30e positie, min of meer alleen te rijden. Er zitten nog enkele coureurs achter hem, maar die worden op een steeds grotere afstand gereden. Bijsterbosch weet de race geconcentreerd uit te rijden en eindigt door een paar uitvallers nog op de 27e plaats.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik ben redelijk tevreden met mijn race. Ik had voorafgaand aan het weekend gerekend op een plaats bij de eerste twintig. Met het speciale blok had dat er misschien wel ingezeten. Ik denk dat ik met mijn I.D.M.-motor het maximale eruit heb gehaald. We zijn in ieder geval weer een hele mooie ervaring rijker.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig