Donderdagochtend vertrokken we voor de eerste keer richting Engeland, dit voor een race die zowel voor het Engels als voor Nederlands kampioenschap meetelt.
Op de heenreis hadden we veel file in België waardoor we de ferry van Calais naar Dover misten, maar na enkele uren wachten ging de volgende die ons veilig naar de overkant bracht. Nog wel even wennen aan het links rijden maar alles verliep goed en zo kwamen we aan het begin van de avond op het circuit aan. Snel de tent opgezet, de baan rond gefietst en toen richting bed. <br /> <br /> Vrijdag was het warm en goed race weer. Er stonden twee vrije trainingen op het programma. De eerste werd hoofdzakelijk gebruikt om het circuit te leren kennen. Omdat wij als eerste de baan opgingen was het vrij stoffig en hierdoor was er niet veel grip wat snelle rondetijden verhinderde. Het eerste gedeelte van de baan kwam aardig overeen met circuits die ik al ken, alleen de laatste sector was wel even wat anders. Een snelle rechter knik door een kuil met daarna een hele lange rechter doordraaier die afkapte naar een 90 graden linkse. De rechter knik werd de ‘bomb holl’ genoemd, vroeger had hier namelijk een bunker gezeten waardoor het asfalt nog steeds verzakt en er vaak opnieuw geasfalteerd moet worden. Tijdens de tweede training was het stof weg en was de grip stukken beter, de tijden gingen stap bij stap verder naar beneden en uiteindelijk kwam ik op een 2.03,9 dit was goed voor een 5e positie.
<div>Vrijdag op zaterdag had het geregend en op de zaterdag was het weer ook een stuk minder, bewolkt met af en toe zon. Het circuit was gelukkig opgedroogd toen de eerste kwalificatie begon. Ik wilde snellere rijders opzoeken maar elke keer wanneer ik achter ze zat, zochten ze de pits op. Wel kon ik nog mooi een paar andere lijnen opzoeken en hierna reed ik mijn snelste tijd alleen, een 2.04,4. Door de nog lage asfalt temperatuur waren de tijden bij iedereen langzamer en zo stond ik op een 7e startpositie. Voor de tweede kwalificatie werden er enkele kleine aanpassingen aan de motor gedaan waaronder het korter zetten van de eind gearing. Dit pakte alleen niet goed uit en de motor liep te lang in de toerenbegrenzer waardoor ik tijd verloor aan het einde van beide rechte stukken. Ik wist mijn tijd wel aan te scherpen naar een 2.03,5. en bleef op de 7e startpositie staan.<br /> <br /> Zondag waren de temperaturen gelijk aan de zaterdag met af en toe een zonnetje en bewolking met dreiging op regen. Tijdens de warming up had ik mijn ritme direct goed te pakken en reed ik de 5e rondetijd. Tijdens de race had ik een goede start en dook ik als vijfde de eerste bocht in en pakte direct een rijder buitenom, zo schoof ik door naar een vierde plaats. De rijder die vervolgens voor me reed, hield me enige tijd op maar in de derde ronde wist ik hem eruit te remmen. Dit oponthoud zorgde ervoor dat ik de aansluiting met de eerste twee rijders kwijt was en er zat een gat van ongeveer 3,5sec. Ik wist het gat te dichten naar 1,5 seconde. Maar de rijder achter me, Jordan Waving, zette de laatste drie ronden extra aan en hij reed de snelste raceronde. Zo wist hij mij bij het ingaan van de laatste ronde te passeren en door zijn grote versnelling wist ik hem niet terug te pakken en kwam ik als totaal 4e en als 3e van de moto3 over de eindstreep!! <br /> <br /> We kijken terug op een goed weekend, voor de eerste keer in Engeland bij het BSB kampioenschap op een nieuw circuit en dan met een mooie derde plaats richting huis. Daar mogen we trots op zijn!! <br /> <br /> Aankomend weekend rijden Walid en ik samen een demo tijdens de classic TT te Gramsbergen op het circuit van Anen dus wie weet tot aankomend weekend in Gramsbergen!! <br /> (entree is gratis) <br /> <br /> </div>