HomeNationaalTeams: Raceverslag BBClub Racing Team Lausitzring

Teams: Raceverslag BBClub Racing Team Lausitzring

Heel Europa gaat gebukt onder een economische recessie. Het klimaat loopt daaraan pas; Terwijl eind maart toch de eerste warme dagen moeten worden geregistreerd met zelfs wat ontluikend groen, is het winterse neerslag dat de sneeuwklok slaat.

Vrijdag 5 april zou de eerste circuitdag in 2013 moeten worden voor het BBClub Racing Team. Het KNMI voorspelt nog steeds winter en op maandag 1 april wordt bekend dat de circuitdag niet doorgaat. De enige juiste beslissing van de organisatie maar balen omdat er nu direct van quitte moet worden gegaan tijdens de eerste ronde van het seizoen 2013 van de 3DCup op een relatief onbekende baan op bijna 700 kilometer rijden van Assen &hellip; als die nou maar wel doorgaat. <p>&nbsp; </p> <p><strong>Donderdag 11 april</strong><br /> De winter lijkt eindelijk terrein te geven en terwijl de laatste hoopjes sneeuw nog indrukwekkende overlevingskracht tonen, kan de motor in Kippie voor de reis naar de Europeedway in Lausitz Duitsland. Het team is deze ronde niet voltallig zodat rijden en racen op de smalle schouders van de coureur en teameigenaar vallen. Geen sinecure die 700 kilometer alleen achter het stuur. Met de nodige knalharde muziek en overheerlijke broodjes blijkt het te doen.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Na een gelukkig volledig voorvalloze rit is de ingang van het circuit snel gevonden. Ter plaatse zijn al enkele mede 3DCuppers die hun vervoer aan de kant hebben gezet. Het blijkt dat het circuit blijft gesloten totdat de &ldquo;veranstalter&rdquo; van Art Motor de boel heeft ge&iuml;nspecteerd. Die &ldquo;veranstalter&rdquo; staat 250 kilometer verderop in een of andere file. Da&rsquo;s lekker!</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Na ruim 2 uur wachten en gezellig koffieleutend kunnen we uiteindelijk het circuit op. Op het punt dat ik de BBClub Racing team tent wil opbouwen belt Casper Reuser van Team Qualitalia Racing. Hij is nog onderweg samen met nieuwkomer Kris en vriendin Marit maar als ik wil wachten mag ik bij hen in de (nog veel grotere) teamtent staan. Handig en gezellig, dus het wachten waard. Na aankomst bouwen we gezamenlijk de boel op en leen ik ook het RAC Racing team van Erwin, Ferry en Kees een handje bij het opbouwen van hun tent. Het weerzien is natuurlijk geweldig, ook met de altijd trouwe ondersteuners Pieter en Rene. Om half twaalf staat alles zeker en vast de motoren in de tent en kan iedereen slapen voor een inspannende dag op vrijdag met 6 trainingssessies.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><strong>Vrijdag 12 april: vrije trainingen</strong><br /> De paddock ontwaakt met een druilerige regen die, met korte tussenpozen, de hele dag zou blijven hangen. Met een bijna winterse temperatuur niet bepaald een optimale eerste kennismaking met circuitrijden. Serieus trainen was uitgesloten dus naar tijden werd niet gekeken. In dergelijke omstandigheden is het zaak de boel heel te houden en de loop van het circuit te leren. De 999 Corse Special van het BBClub Racing Team is dit jaar nog weer wat meer Special geworden. Zo is er ge&iuml;nvesteerd in spulleboel waarmee de motor vlotter moet sturen maar wel de spreekwoordelijke Ducati stabiliteit behoudt. Ook is de vorige jaar steeds lekkende rempomp vervangen.&nbsp;<br /> Tijdens de eerste rondes op het circuit voelt alles prima aan. Het is koud en nat dus na 3 rondes besluit Erik weer naar de paddock te gaan. Daar aangekomen een uistekende beslissing want de nagelnieuwe remcilinder blijkt al de remdruk kwijt te zijn. Ongelooflijk en nog nooit meegemaakt. Na diverse controles blijkt de remcilinder inderdaad de schuldige. Vanwege de nieuwigheid is de reserve thuis gebleven. Een kort verblijf op Lausitz dreigt totdat Erwin van het RAC Racing Team nog een oude maar zeer vertrouwde remcilinder van zijn 999 bij zich heeft. Het verwisselen van cilinders is geen probleem en binnen 15 minuten is er weer veilige remmerij voor de rest van het weekeinde.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>In het tweede deel van de dag gaan zowel Kris als Casper onderuit. Gelukkig lopen beide geen lichamelijke schade op. De 848 van Kris is makkelijk op te knappen. De 1098 van Casper vraagt wat meer knip en plakwerk. Het doet altijd pijn aan het oog en het hart dergelijke mooie machines met schade te zien. Natuurlijk is het het risico van het vak, maar toch &hellip; Gelukkig kunnen Casper en Kris het weekeinde doorrijden.</p>

<p><strong>Zaterdag 13 april: kwalificaties en eerste race</strong><br /> De zaterdag is een drukke dag. Er staan enkele trainingsessies op het programma met aan het einde van de dag de eerste 3DCup race van het seizoen, waarbij de snelle A-groep en de minder snelle B-groep gezamenlijk van start gaan. Altijd extra spannend. Het weer is gelukkig een stuk beter. Er kan eindelijk worden gereden zoals dat is bedoeld met voldoende hoge bochtensnelheden om de knie&euml;n aan de grond te krijgen en steeds betere rondetijden te rijden. De eerste tijden van Erik zijn met 2 minuut 4 niet verkeerd. De snelste trainingstijd is 2 minuut 1. Erik is daarmee 26e op de startinggrid en net iets sneller dan rivaal Kees Grinwis. Erwin en Ferry staan wat verder naar achteren maar hebben beiden prima gereden. Casper en Kris hebben het zelfvertrouwen hervonden en zetten ook keurige tijden neer. Zeker voor Kris als nieuwkomer is dat knap!</p> <p><br /> </p> <p>De eerste race start wat chaotisch. De start van Erik is niet slecht maar in de eerste knijpende bocht is het druk en laat Erik wat plaatsen aan anderen, zoals ook aan Kees &hellip;. Toch nog steeds te veel &ldquo;gentleman racer&rdquo;.</p> <p><br /> </p> <p>Eenmaal in het ritme gaat de race prima en kan Erik goed meerijden met Kees op zijn zeer snelle 1098, Koos op zijn Panigale en Eugene Tangelder op de prachtige zelfbouw 2-klepper. In het bochtige gedeelte van het circuit na start en finish is het bijhouden van deze groep wel heel makkelijk, met een paar bijna T-bone momenten, maar voorbij gaan is wat anders. Op het moment dat het voorbij gaan mogelijk lijkt, is er weer een recht stuk beschikbaar waar de genoemde motoren (ex die van Eugene) hun pk&rsquo;s de vrije loop kunnen laten. Erik&rsquo;s 999 CS is dan kansloos al lukt het om Koos voorbij te gaan en achter te laten. Op deze wijze is het erg leuk racen en is die race ook zo voorbij.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Overall ben is Erik 25e geworden en is dus 1 plaats gewonnen ten opzichte van zijn startpositie. De B-groep is nog niet ingedeeld dus is het niet eenvoudig vast te stellen welke positie hierin is behaald. Het lijkt erop dat Erik 5e is geworden. In ieder geval geen verkeerde eerste dag na ruim 6 maanden te hebben droog gestaan.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Zondag 14 april: warming ups en 2e race</strong><br /> De zaterdagavond was droog en erg gezellig op de paddock. Met een slechte nacht(rust) ontwaakte ik onuitgeslapen onder een prachtig blauwe lucht. De dag zou (nagenoeg) droog blijven.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Vanwege de moeheid besloot Erik de tweede warming-up te gebruiken om juist dat te doen: opwarmen en na een paar rondes weer in de paddocktent terug te keren. De tweede 3DCup race zou zo&rsquo;n 30 minuten na de laatste warming up starten, dus alle reden om zoveel mogelijk energie op te sparen. De start was dit keer beter dan in race 1 en ook kon Erik de positie beter vasthouden. Net toen het gevoel en ritme er weer inkwamen werd de race afgevlagd met code rood. Er bleek in bocht 1 een incident te zijn geweest waarbij jammer genoeg Erwin was betrokken. Een motor was na een val voor zijn motor op de baan geschoven waardoor hij moest uitwijken, met een val van Erwin als gevolg. Na de race bleken rijder en motor gelukkig nauwelijks beschadigd. De race kon Erwin niet vervolgen. Erik wel, zij het op een minder frisse manier dan tijdens race 1 de dag ervoor. Kees moest Erik snel laten gaan en ook Koos kwam hem met zijn Panigale voorbij. Daar kon Erik wel goed bijblijven. Inhalen lukte in de voorlaatste ronde, maar verderop was Koos sneller en stook Erik voorbij. Met een verschil van 0,157 seconden gingen Koos en Erik voorbij de zwart-wit geblokte vlag. De uitslaglijst liet zien dat Erik dit keer 27e was geworden en waarschijnlijk de 6e B-broep rijder over de meet. Nog steeds niet verkeerd, maar de tweede race heeft Erik met een stuk minder goed gevoel gereden en afgesloten. Kan gebeuren en alles is in ieder geval heel gebleven. De aanpassingen aan de 999CS van het team blijken vooralsnog zeer goed uit te pakken!</p> <p><br /> </p> <p>Het # 66 Erik Brouwer BBClub Racing Team dankt Casper Reuser, Kris Aubert en Marit van het Team Qualitalia Racing Team en Erwin, Ferry, Kees, Pieter en Rene van het RAC Racing Team voor alle gezelligheid en ondersteuning! Uiteraard ook dank aan alles sponsors.<br /> <br /> </p> <p> Next round: Donnington Park, GB. Dan is het voltallige BBClub Racing Team weer vertegenwoordigd.</p>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig