Het seizoen 2010 is voor Thomas toch nog niet ten einde, vrij onverwacht neemt hij deel aan de laatste twee races van het Spaans kampioenschap in Valencia en Jerez. Daar over straks meer maar allereerst heeft u nog een verslag van de afsluitende “Race of the Champions” voor het Nederlands kampioenschap op het circuit van Assen te goed. Aussies Jack Miller en Josh McGrath waren dit weekend gastrijders van Racing Team van Leeuwen.
De 1e kwalificatie reed Thomas naar een 14e positie, na een aantal pechvolle races was het voor Thomas zaak om een goede afstelling te krijgen voor de race. De eerste training werd benut om deze te vinden en bezocht Thomas regelmatig de pits om de setting bij te laten stellen. Jack & Josh maakten voor het eerst kennis met de werkwijze van de technische staf binnen ons team. Voor iedereen was het even wennen, maar al gauw krijgt men grip op de zaak en zetten beide heren een respectievelijke 7e en 17e tijd op de klokken.<br /> <br /> De hoop voor de tweede training van Thomas was dat het droog zou zijn zodat hij de kans zou krijgen om met de goede setting ook een goede tijd neer te kunnen zetten. Het mocht echter niet zo zijn, een vreemde situatie deed zich voor nl. achterop het circuit was het asfalt drijfnat van een plaatselijke regenbui terwijl het TT circuit aan de "voorkant" droog was. Thomas zet de snelste tijd neer, zelfs 1.5 sec. los van de tweede man. Jack crasht in de Haarbocht en blesseerde daarbij zijn schouder terwijl Josh naar een 3e! tijd reed. De snellere tijden uit de eerste kwalificatie waren echter tellend omdat niemand sneller was in de 2e kwalificatie. Jack werd ter controle doorgestuurd naar het ziekenhuis in Assen alwaar een scheurtje in zijn sleutelbeen geconstateerd werd. Niets weerhield hem er echter van de volgende dag te racen.<br /> <br /> Voorafgaand aan de warm-up moest Jack zich melden bij het Medical Centre om toestemming van de circuitarts te krijgen om aan de race te mogen deelnemen. Dat het een harde bikkel is blijkt uit het feit dat hij geen krimp gaf tijdens het onderzoek. In de Warm up reden hij, Thomas en Josh een respectievelijke 10e, 8e en 15e tijd.<br /> Donkere wolken pakten zich samen vlak voor de race begon. Vanwege de regen en het wisselen van banden ging de laatste race van het seizoen iets verlaat van start. Als "Wetrace" wordt de race gestart en iedereen had zijn slicks gewisseld voor regenbanden. Thomas heeft een superstart, maar als hij vervolgens tussen twee coureurs door moet, nemen deze hem in de sandwich waarbij hij letterlijk klem komt te zitten en van het gas af moet. Josh komt de eerste ronde door op een 6e plaats achtervolgd door Thomas op een 12e. Jack echter heeft na slechts een aantal bochten het circuit gestrekt verlaten, en heeft behalve zijn ego niets ernstigs beschadigd. Josh zakt een plekje terug terwijl Thomas opklimt naar de 10e plek. in zijn enthousiasme wat van de geleden schade goed te maken pusht hij te hard en zoekt net als Jack de grindbak op. Thomas kan de brommer met wat hulp van de marshals de grindbak uitduwen, de race voortzetten vanaf de laatste plaats en wordt uiteindelijk op een teleurstellende 14e plek afgevlagd. Josh komt als 6e over de finish, een superresultaat aangezien hij voor het eerst rijdt op dit circuit en zo’n beetje de 5e keer ooit op een 125cc machine.
Onstuimige tijden volgden hierna, niet in de laatste plaats, het langverwachte nieuwe Nico Bakker frame is gereed. Thomas zag hier reeds lange tijd enorm naar uit. Het was Thomas zelf die contact opnam met meneer Bakker om te vragen of het misschien mogelijk was een speciaal frame te ontwikkelen. Thomas: "Mijn vader heeft een eigen 125cc blok gebouwd, de Evl125cc en ik wil graag volgend jaar aan de TT meedoen met een compleet Nederlands gebouwde 125cc machine" Een paar dagen later al reisden vader Everhard en Thomas af naar Heerhugowaard met als eindresultaat, een schitterend frame dat op allerlei manieren is aan te passen aan de wensen van de coureur en sinds lange tijd is er weer een volledig 100% Nederlands ontwikkelde en gefabriceerde (125cc) tweetakt machine!! <br /> <br /> Dan de deelname aan de laatste twee races voor het Spaans kampioenschap, de mogelijkheid deed zich voor (het team verleent Josh McGrath technische bijstand) en die slaan we dan ook niet af. Thomas gaat er heen om zijn "nieuwe" EvL125 in de praktijk te testen en heeft hooggespannen verwachtingen over het rij- en stuurgedrag. Resultaat is in dit geval van ondergeschikt belang en opgedane ervaring mooi meegenomen. <br />