HomeNationaalTeams: Reiterberger bouwt leiding in IDM verder uit.

Teams: Reiterberger bouwt leiding in IDM verder uit.

Op de Sachsenring, waar ook de rijders van het MotoGP wereldkampioenschap aantreden, kwamen vorig weekend de fans en rijders van het Internationalen Deutschen Motorradmeisterschaft SUPERBIKE*IDM aan de beurt voor het zesde van in totaal acht raceweekends.

Uiteraard was ook Markus Reiterberger (D) van het Team Van Zon &ndash; Remeha- BMW aanwezig nadat hij tijdens de vier weken zomervakantie in het IDM een succesvolle zijsprong maakte naar het WK Superbike. Z&rsquo;n teamgenoot Erwan Nigon ontbrak echter aan de start. De Fransman liep een voetbreuk op bij een val en kon daardoor niet deelnemen. Ook van de partij op de het GP-circuit van Sachsenring was het Team Van Zon &ndash; alpha Technik &ndash; BMW powered by Herpigny met rijders Arie Vos (NL) en Bastien Mackels (B).<br /> <br /> <p><strong>Erwan Nigon geblesseerd, podium voor Markus Reiterberger</strong><br /> Uiterst geconcentreerd vatte het Team Van Zon-Remeha-BMW de race op de Sachsenring aan. In tegenstelling tot de gebruikelijke IDM-races, kende de zesde race van dit seizoen geen vrije training op vrijdag. Zaterdagochtend stond meteen een kwalificatietraining op het programma. Die verliep niet helemaal van een leien dakje voor Reiterberger: &ldquo;Ik had &eacute;&eacute;n of andere elektronisch probleem,&rdquo; verklaarde de 19-jarige. &ldquo;Plotseling viel de motor stil en moest ik teruglopen. Daarmee kreeg ik meteen een stevige portie ochtendgymnastiek voorgeschoteld.&rdquo; De man uit Beieren kon daardoor nog slecht 15 minuten trainen &eacute;n kwalificeren. Dat deed hij uitstekend door de tweede tijd af te klokken.&rdquo;</p> <p><br /> </p> <p>BMW-rijder Erwan Nigon stond, net als de meeste van z&rsquo;n collega&rsquo;s, kritisch tegenover het gemis van een vrije training. Niettemin mengde hij zich in de debatten bij de snelste rijders op zaterdag, tot het noodlot toesloeg. &ldquo;Hij kreeg een highsider,&rdquo; verklaarde teamchef Werner Daemen, &ldquo;waarbij hij zwaar op z&rsquo;n linkerbeen is geland.&rdquo; Met z&rsquo;n linkervoet in het gips, op krukken en kauwend op een paar pijnstillers werd Nigon &rsquo;s avonds ontslagen uit het naburige ziekenhuis. Z&rsquo;n plan om z&rsquo;n zege van vorig jaar te herhalen liep dus mis. Maar hij moedigde z&rsquo;n teamgenoot dan maar aan.</p> <p><br /> </p> <p>En die stelde niet teleur. Aan het einde van de dag kon hij twee bekers toevoegen aan z&rsquo;n collectie na het behalen van twee tweede plaatsen. In de eerste manche mistte hij de zege op slechts 0,168 seconden. &ldquo;Ik heb tot de allerlaatste ronde geprobeerd om Bauer in te halen,&rdquo; beschrijft Reiterberger. &ldquo;Maar nadat ik twee, drie keer stevig grip verloor met het voorwiel, heb ik geen enorme risico&rsquo;s durven nemen. &ldquo; Bauer keerde voor het eerst dit seizoen terug naar de IDM en speelde daarom geen enkele rol in de strijd om de titel. &ldquo;Meteen de reden waarom ik ook niet harder heb aangedrongen,&rdquo; aldus Reiterberger.</p> <p> </p> <div><br /> </div>

<p>In de tweede manche ging Reiterberger aan de kop, tot hij IDM-gastrijders Bauer en Max Neukirchner, overgekomen uit het WK-Superbike, voorbij liet komen. &nbsp;Reiterberger finishte ook als derde, goed voor een tweede plaats in de Superbikes daar Neukirchner in de Superstock klasse meestreed. &ldquo;Die twee reden erg sterk,&rdquo; sprak Reiterberger lovend. &ldquo;We hadden een zwaar weekend verwacht, vooral wat de banden betrof. Maar samen met onze bandenpratner Pirelli deden we het uitstekend.&rdquo; Reiterberger bouwde z&rsquo;n voorsprong in het kampioenschap uit tot 66 punten, en dat met nog twee raceweekends te gaan.&nbsp;<br /> <br /> </p> <p><strong>Bastien Mackels behoudt de leiding, top tien voor Arie Vos</strong><br /> IDM-Superstock rijder Bastien Mackels van het Team Van Zon &ndash; alpha Technik &ndash; BMW powered by Herpigny reed drie jaar eerder al op de Sachsenring, maar aan boord van de BMW S 1000 RR diende hij de bochtige baan vol hoogteverschillen opnieuw aanleren. &ldquo;Al in de eerste ronde kwam ik bijna ten val,&rdquo; gaf de jonge Belg toe. &ldquo;Dus deed ik het iets kalmer aan tot ik de baan beter kende, ook al had ik de baan de avond voordien net als bij alle andere nieuwe circuits goed verkend.&rdquo; Mackels reed naar een negende tijd algemeen, goed voor de tweede plaats in de Superstock klasse, achter gastrijder Max Neukirchner. &ldquo;Maar die kent de baan hier als z&rsquo;n broekzak, &ldquo; aldus Mackels. &ldquo;Maar ik moet toegeven dat hij spectaculaire dingen laat zien, als je achter hem aan rijdt. Z&rsquo;n lijnen zijn echt fantastisch.&rdquo;</p> <p><br /> </p> <p > In de eerste manche kon Mackels de zege behalen in de Superstock &ndash;klasse door als zesde algemeen te finishen. Na een sterke beginfase concentreerde hij zich op het einde enkel nog op finishen. &ldquo;Ik had de rijder voor me nog kunnen inhalen,&rdquo; verzekerde Mackels. &ldquo;Maar dat had voor mijn kampioenschap geen verschil gemaakt, dus heb ik geen risico&rsquo;s meer genomen.&rdquo;</p> <p><br /> </p> <p>In de tweede manche diende Mackels een valpartij goed te maken, nadat hij door een collega ten val werd gebracht. &ldquo;Het was een kettingreactie,&rdquo; beschreef Mackels. &ldquo; E&eacute;n rijder kwam ten val en sleurde ons allen mee. Ik kon gelukkig wel verder rijden. Ik heb snel de motor gecheckt, maar alles werkte nog naar behoren en mijn rondetijden waren nadien gewoon goed, maar ik reed dan ook op pure woede.&rdquo; Hij finishte uiteindelijk als twaalfde, goed voor een derde plaats &nbsp;en zestien punten in de Superstock klasse. &ldquo;Het is ergerlijk dat ik een deel van m&rsquo;n voorsprong in het kampioenschap heb moeten inboeten, &ldquo; zei Mackels nadien.</p> <p><br /> </p> <p>Arie Vos had nog een openstaande rekening bij de Sachsenring, na vorig jaar. &ldquo;Klopt, &ldquo; zei Vos. &ldquo;Vorig jaar ben ik hier meermaals gevallen. Ik ben de eerste kwalificatie begonnen met de afstelling van Schleiz.&rdquo; Deze keer haalde hij wel de bovenhand van de verraderlijke baan en klokte een dertiende tijd af. &ldquo;Hij kende nog te weinig vertrouwen in de voorkant, &ldquo; aldus teamchef Werner Daemen. &ldquo;We veranderden de geometrie en alsnog een goede afstelling voor de race bekomen.&rdquo;</p> <p><br /> </p> <p>In de races finishte Vos respectievelijk als zevende en achtste. &ldquo;Arie bevestigde z&rsquo;n goede resultaten van Schleiz met twee top 10 plaatsen,&rdquo; aldus Daemen. &ldquo;In de eerste race diende hij zwaar te vechten, na een slechte start. Maar ook in de twee race kon hij door constante snelle tijden dus ook een goed resultaat behalen.&rdquo;</p> <p><br /> </p> <p>Alle rijders en fans hebben over veertien dagen opnieuw een afspraak, dit keer op de Hockenheimring, de voorlaatste races van dit IDM seizoen.<br /> <br /> </p>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig