Vorig weekend was de Nederlandse ronde van het WK Superbike, waar Ronald als enige Kawasaki rijder de groene kleur hoog moest houden in de FIM superstock 1000 klasse.
In een zonovergoten Assen waren alle ingrediënten aanwezig voor een mooi, maar warm raceweekend, een terugblik:
Vrijdagtraining
Op vrijdagochtend mochten de Superstocks de spits afbijten met een vrije training om 9.00 uur. Ronald stond er na afloop van deze training goed bij met een 7e plaats, maar hij was nog niet erg tevreden met zijn tijd. In dit sterke internationale veld zou er zeker wat van zijn tijd af moeten om in de kwalificatie ook binnen de top tien te eindigen.
‘s middags om 15.30 uur was de tijd voor de eerste kwalificatietraining. Ronald had wat problemen met de afstelling, waardoor het goede gevoel in de voorkant van de machine ontbrak. Hoewel hij de snelste Nederlander was met een 13e plek, was hij zeker niet tevreden met zijn eerste kwalificatiesessie.
Zaterdagtraining
De vrije training van de zaterdagochtend voelde beter aan dan de vrijdagtrainingen. Ronald stond nu 16e, maar zijn tijd was wel 0,2 seconde beter dan de kwalificatietraining van vrijdag. Op deze basis konden we goed de tweede kwalificatie ingaan.
Om 16.50 uur begonnen de Superstocks met de laatste kwalificatietraining. Deze training ging behoorlijk goed en het harde werk van het team werd hier beloond. Ronald zette de Kawasaki op een 11e plaats en was hiermee de snelste Nederlander. In deze training was Ronald maar liefst 1,2 seconde sneller dan de kwalificatie van vrijdag.
“De laatste training ging goed en ik ben ook tevreden met mijn tijden tijdens deze training. Ik kan behoorlijk snelle en constante ronden rijden, dus hiermee kan ik met een goed gevoel de wedstrijd in. “ aldus Ronald.
De wedstrijddag
Zondag werd wederom een zonnige dag, maar nu wel met veel wind. In de vrije training van 9.00 uur konden de coureurs van de FIM Cup superstock 1000 aan deze omstandigheden wennen.
De FIM Cup supercup 1000 was de eerste wedstrijd van de dag en om 10.40 uur stelde het grote veld zich op achter de startgrid.
De start van deze wedstrijd was er één om snel te vergeten. In de Superstock competitie wordt er links en rechts nog wel eens een duwtje uitgedeeld en hier kreeg ook Ronald mee te maken. In de eerste bocht kwam hij in het gedrang van de 40 deelnemende rijders terecht en viel terug naar de twintigste plaats In dit grote competitieve veld zou het zeer moeilijk worden om weer terug te komen. Ronald kwam in zijn eerste ronde als negentiende door en het zou dus een zware race worden om terug te komen. Toch kon hij zich redelijk snel terugvechten naar een zestiende plaats, waar de punten in zicht kwamen.
Door het uitvallen van enkele coureurs en het winnen van een paar posities kwam Ronald op een twaalfde plaats terecht. Op het eind van de race kwam ook Raymond Schouten in beeld die een klein foutje had gemaakt en op een 11e plaats lag. Helaas lukte het Ronald net niet om hem bij te halen, zodat Raymond
Schouten als beste Nederlander werd afgevlagd.
“Voor mijn gevoel ging het slecht, er had zeker meer ingezeten, maar door het gedrang in het begin en een paar kleine foutjes tijdens de race werd het niet het resultaat waarop ik had gehoopt. Ik had het idee dat ik te snel op mijn grens reed, waardoor ik net niet dat stukje extra kon aanzetten.” aldus een zichtbaar teleurgestelde Ronald…