HomeNationaalTeams: TheDune Racing maakt progressie tijdens WSBK Assen

Teams: TheDune Racing maakt progressie tijdens WSBK Assen

Vorig weekend was het dan eindelijk zo ver. De World Super Bikes gingen van start in Assen. De Honda GP3 Juniorcup maakt deel uit van het bijprogramma van de WSBK.

De weersomstandigheden waren goed. Uiteraard hoopte Ricardo samen met het team op een beter resultaat dan de week daarvoor. Er waren dat weekend ook een aantal gastrijders van de partij waaronder een aantal Italianen. Later dit jaar gaan wij dan weer naar Imola toe in Italie om als gastrijders op te treden! Het beloofde dus opnieuw een spectaculair weekend te worden. We zijn dan ook al donderdag ochtend vertrokken. Bij aankomst hebben wij onze kaarten opgehaald en daar stonden we dan tussen de wereldtoppers!<br /> <br /> Donderdag was verder een rustige dag, wij hebben ons kamp opgebouwd en zijn daarna de paddock gaan verkennen. Bovendien was de baan vrijgegeven, zodat we allemaal met onze scooters op het beroemde TT circuit van Assen konden rijden. Voor mijn broer Martijn was dat helemaal geweldig. Hij kon nu zijn onlangs gekochte Aprilia scooter voor zijn verjaardag later dit jaar, echt eens gaan uitproberen.<br /> &nbsp;<br /> Inmiddels stond de grote hospitality tent van de Honda GP3 Juniorcup er al. Wij hebben daar iedere dag ontbijt, lunch en dinner gekregen. Alles was erg goed verzorgd en er was elke keer weer lekker eten te vinden! Rutger Belt van Ten Kate Racing Products en alle medewerkers nogmaals bedankt!<br /> &nbsp;<br /> Op vrijdag konden we pas aan het einde van de dag trainen, maar desondanks hadden we het best wel druk. Alle motoren moesten weer uit de vrachtwagen gehaald worden en klaargemaakt worden voor de vrije training. Tussendoor had Ricardo besprekingen met zijn begeleiders en werden alle punten waar hij zich kan verbeteren nog eens door gesproken. Het was nog even afwachten hoe het met zijn sleutelbeen zou gaan, maar hij had er zeker zin in en kon niet wachten om op te stappen. Nadat alle motoren waren warmgedraaid was het zover. De eerste rondjes gingen nog rustig aan, maar ronde na ronde ging het steeds een stukje beter.<br /> <blockquote>"Natuurlijk was het even afwachten hoe het zou gaan met mijn sleutelbeen, maar nadat ik op de motor zat viel het toch reuze mee. Ik had zeker een stuk minder last dan vorige week en kon gewoon fatsoenlijk remmen. Dat was al een hele opluchting en toen ging ik verder op zoek naar nieuwe rempunten, lijnen, en snellere tijden. Het was toch nog wel moeilijk en ik had heel veel punten waarop ik kon verbeteren, ik stond 7e met een tijd van 2.04,4"</blockquote>

Op zaterdag hadden we al vroeg in de ochtend de kwalificatie sessie, deze begon om 8:15 uur. Ricardo had een goed vertrouwen in de baan, omdat het niet zo vochtig was. De punten van gisteren werden opnieuw besproken en samen met de begeleiders werd overlegd wat hij kon veranderen! Met deze informatie ging Ricardo de baan op en kwam opnieuw snel in een leuk ritme.<br /> <blockquote>"Toen ik wakker werd en naar mijn scooter keek lag er al geen vocht meer op. Dit was voor mij het teken dat de baan er goed bij zou liggen. Ik kwam meteen in een leuk ritme en concentreerde me op de punten van vrijdag waar ik kon verbeteren. Ronde na ronde ging het steeds beter en uiteindelijk kwam ik aan het einde van de sessie op een tijd van 2.02,4 te staan. Met deze tijd stond ik op de eerste startrij met een vierde plaats! Aan de ene kant was ik echt wel blij met dit resultaat, maar opnieuw waren er voldoende punten waar ik moet verbeteren. Dat werd ook meteen doorgenomen aan het einde van de sessie met de begeleiders en mijn vader. Daarna heerlijk gegeten en nog een beetje buiten rondgelopen bij alle teams. En toen was het bedtijd"<br /> </blockquote>Zondagochtend deden we het rustig aan, de GP3 Juniorcup Race was immers pas aan het einde van de dag. Uiteindelijk werd deze wedstrijd ook nog eens later verreden dan gepland door een wat onstuimige SuperSport 600 race, waar tot 2 keer toe een rode vlag situatie was en een herstart noodzakelijk. Uiteindelijk kon Ricardo zijn pak aandoen en beginnen aan de race! Onder mooie omstandigheden begon hij aan zijn 2 sighting laps waarna hij zich op de eerste rij opstelde samen met zijn grid girls!<br /> <blockquote>"Op de grid aangekomen na de 2 sighting laps was het allemaal best wel spannend. Veel publiek, 2 mooie grid girls, mijn vader en veel fotograven. Daarna de warm-up lap. Ik wist dat ik een goede start moest maken om met de kop groep mee te komen.&nbsp; Maar mijn starts met de Moriwaki zijn op dit moment nog niet goed genoeg, dus het was afwachten. De rode lichten gingen aan en uit en opnieuw was mijn start niet goed. Ik ging als 6e of 7e de eerste bocht in en verloor meteen de aansluiting met de kopgroep. Wel kwam ik in een ander leuk groepje van nummer 6 tm 4 en er ontstond een spannend gevecht. Het was veel stuivertje wisselen. Uiteindelijk in de laatste ronde wilde ik nog een aanval plegen op de nummer 4 positie maar door een gele vlag situatie in de laatste bocht, kon ik niets meer doen dan wachten tot de groene vlag werd gegeven en werd ik net geen 4e op 18 duizendste van een seconde. Mijn rondetijden waren opnieuw gezakt naar 2.01 blank. Hiermee heb ik over het hele weekend van vrijdag tm zondag een progessie van 3,5 seconde kunnen maken. Na afloop van de race kregen we een foto sessie met de top 6 en kreeg ik ook nog een beker en bloemen omdat de top 5 voor dit weekend gehuldigd werd! Ik hoop de volgende race 22 mei er volledig fit bij te staan en me te kunnen gaan mengen in de strijd om het podium."</blockquote>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig