HomeNationaalTeams: Veel pech bij ONK wedstrijden in Spa voor Jan Roelofs

Teams: Veel pech bij ONK wedstrijden in Spa voor Jan Roelofs

Afgelopen weekeinde werden er twee wedstrijden verreden op de mooie baan van Spa- Francorchamps in België. In beide wedstrijden kreeg Jan te maken met technische mankementen waardoor hij tijdens de eerste race al in de eerste ronde uitviel, en in de tweede race een magere 8e plaats behaalde.

Op vrijdag stond de 1e kwalificatietraining op het programma. ’S ochtends was de baan nat maar deze droogde langzaam op. Vlak voordat Jan moest rijden werd er nog een blik geworpen op de baan om een bandenkeuze te kunnen maken. Toen hij uiteindelijk de baan op mocht was al snel duidelijk dat we de verkeerde keuze gemaakt hadden, omdat de baan in een kort tijdsbestek zeer snel was opgedroogd terwijl Jan op regenbanden stond. Meteen na de eerst ronde werden de regenbanden verwisseld voor de slicks en kon Jan de training hervatten. Het was moeilijk om in de overgebleven minuten een goed ritme te vinden en Jan eindigde deze training daarom op een matige 6e plaats.

Op zaterdag werd de 2e kwalificatietraining verreden. Deze training vond rond de klok van tien uur op een opdrogende baan plaats. Jan begon de training rustig om goed te analyseren waar de natte plekken op de baan zich bevonden. Echter in de tweede ronde kwam hij stil te staan langs de baan omdat de moer van het voortandwiel losgelopen was. Voordat Jan het voortandwiel weer gemonteerd had en in de pits aangekomen was, was er al veel tijd verstreken. Toen Jan weer de baan op ging was er nog net genoeg tijd om één tijdronde te rijden en hiermee verbeterde hij zijn eerder gezette trainingstijd van vrijdag niet, en bleef hiermee op de 6e plek staan.

De eerste wedstrijd was later op de dag, het was ondertussen droog en zonnig. Bij de start kwam Jan goed weg en zat er meteen vooraan bij. Echter aan het einde van het eerste rechte stuk sloeg voor hem het noodlot toe. De motor begon tijdens het terugschakelen zwaar te lopen om vervolgens vast te lopen. Gelukkig kon Jan dit opvangen door tijdig de koppeling in te knijpen en voorkwam zo een valpartij. Dit betekende wel dat er flink wat werk aan de winkel was, want bij terugkomst werd geconstateerd dat er één cilinder en zuiger was gesneuveld. ’S avonds werd er dan ook druk gesleuteld om alles weer op de rit te krijgen door een paar oudere reserve cilinders te monteren.

Op zondagochtend werd er een warm-up training verreden waarbij Jan op een natte baan een goed ritme op kon bouwen, en kon checken of de motor goed functioneerde. Elke ronde ging de tijd met seconden naar beneden, en uiteindelijk reed Jan zich naar een 4e tijd. Mede door deze warm-up training en het ontbreken van een goede setup voor een droge baan vanwege de technische problemen, hoopte Jan op een natte wedstrijd.

’S middags ging de race zoals gehoopt van start op een natte baan. Jan kwam goed van zijn plek en zat er goed bij. Echter voelde hij zich niet op zijn gemak omdat de motor regelmatig wegbrak. Jan vertrouwde het niet en probeerde wat rustiger zijn tempo op te bouwen met als gevolg dat er enkele coureurs aan hem voorbij kwamen. Hij probeerde zijn hoofd koel te houden en de race goed op te bouwen zodat de eerder verloren plaatsen in een later stadium van de race weer goed gemaakt konden worden. Halverwege de race werd er echter een rode vlag gezwaaid omdat er een ernstige valpartij had plaatsgevonden waarbij de ziekenauto ingeschakeld diende te worden. Jan lag bij het stilleggen van de wedstrijd op een 7e plaats en moest hierdoor het tweede gedeelte van de wedstrijd ook van deze plek starten. Ook de start van het tweede gedeelte verliep goed en Jan zat direct achter de koplopers. Zijn doel was om hun te volgens en zodoende voldoende afstand te nemen van de rest van het veld om zo enkele posities goed te maken. Echter na de eerste ronde kreeg Jan al problemen met het schakelen van zijn Yamaha. Regelmatig sloeg de versnellingsbak de derde versnelling over en schakelde de motor van de tweede naar de vierde versnelling. Jan moest dan zelf weer terugschakelen om de motor in de derde versnelling te krijgen wat enige tijd kostte. Een ronde later kraste de motor door de derde versnelling heen waardoor Jan deze niet meer kon gebruiken en dus steeds van de tweede naar de vierde versnelling moest schakelen waardoor de motor erg ver terug in toeren viel en langzaam op gang kwam. Ook in de bochten waar hij normaal de derde versnelling gebruikte moest hij nu in de vierde versnelling doorheen. Dit alles kostte dermate veel tijd dat het tempo van Jan inzakte en er enkele coureur aan hem voorbij gingen. Gelukkig kon hij nog wel de race finishen al was het echter ver beneden zijn niveau, op een magere 8e plaats.

De volgende wedstrijd is op donderdag 31 augustus voorgaand aan het WK Superbike op het TT circuit van Assen. Wij hopen dan dat Jan van verdere technische mankementen bespaard blijft en weer mee zal kunnen strijden voor het podium!

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig