HomeNationaalTeams: Verslag Mervyn Verploegen

Teams: Verslag Mervyn Verploegen

Op een zonovergoten TT circuit van Assen stond op zaterdag 19 juli jongstleden de derde wedstrijd in het NK Supercup 1000 op het programma voor Mervyn Verploegen. De verwachtingen waren hooggespannen. De eerste twee wedstrijden wist Mervyn in klinkende overwinningen om te zetten. Zou het hem ook drie keer op rij lukken?

De dag voorafgaande aan de wedstrijd wordt er volop getraind door Mervyn op het TT circuit. De basis snelheid van Mervyn is inmiddels bijzonder hoog. Het verschil met veel van de andere deelnemers is erg groot. Hierdoor is het lastig om echt voor een hele snelle rondetijd te gaan. De focus ligt dan vooral op &eacute;&eacute;n enkele bocht of bochtenserie. Daarnaast is het Mervyn IKS Racing Team druk bezig met het zoeken naar de juiste bandenspanning. De temperaturen zijn tropisch en dat maakt het lastig om de juiste band met de juiste bandenspanning te kiezen. In &eacute;&eacute;n van de sessies maakt Mervyn een kleine schuiver in Mandenveen. Een rijder voor hem verliest olie uit het motorblok. Mervyn zit er te kort achter om de boel te redden en beland in de grindbak. De schade valt reuze mee. Gelukkig wordt vader Willem deze dag bijgestaan door Patrick van Laar, samen hebben ze de BMW S1000 RR weer snel race klaar staan. <br /> <br /> De eerste kwalificatietraining op zaterdag is het nog te doen met de temperaturen. Mervyn gaat als &eacute;&eacute;n van de eerste de baan op en klokt in ronde vijf een 01:42,414. Dat is ruim voldoende voor de voorlopige poleposition. In overleg met Jeroen van V-Racing Products wordt ervoor gekozen om met een hardere compound voorband te gaan rijden dan Mervyn gewend is. De temperaturen stijgen boven de 30 &deg;C uit. Op sommige plekken heeft het asfalt een temperatuur van meer dan 60 &deg;C. Mervyn start de tweede kwalificatietraining met deze andere voorband en een gebruikte achterband. Er zit nog een kleine verbetering in maar Erwin Druijff en Jardo van Huisstede zijn sneller waardoor Mervyn vanaf de derde startpositie zal vertrekken.

De temperaturen stijgen maar door en je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te bedenken dat het een slijtageslag gaat worden. Vlak voor de start pakt Mervyn nog een frisse douche en dat lijkt hem te helpen bij de start. Mervyn komt goed van zijn plek en schuift al snel door naar de tweede plek achter Erwin Druijff. In de tweede ronde gaat Mervyn voorbij aan Erwin bij het insturen van de GT-bocht. Wat Mervyn niet in de gaten heeft is dat achter hem veel valpartijen zijn. Jaco Boonen, Jardo van Huisstede en ook Erwin Druijff gaan allemaal onderuit. Bij het ingaan van de vijfde ronde heeft Mervyn al een voorsprong van ruim drie seconden op Arjan van Hooren. Voldoende marge om de wedstrijd uit te rijden, alleen heeft Mervyn dat zelf niet in de gaten.&nbsp; Hij pusht door om zijn voorsprong te vergroten en gaat zelf onderuit in Duikersloot. Hartstikke zonde natuurlijk want zijn derde overwinning lag binnen handbereik. Op de beelden van het CRT Youtube kanaal is duidelijk te zien dat de voorband zijn grip kwijt raakt net na het insturen. Dat heeft puur te maken met de hoge temperaturen. Maar de omstandigheden zijn voor iedereen hetzelfde en van de 29 coureurs halen 19 de finish wel.<br /> <br /> Geen derde overwinning en geen goede zaken gedaan in het kampioenschap.&nbsp; To finish first you first must finish, zei een bekende racer ooit. Zelf heeft Mervyn niks aan de valpartij over gehouden maar de BMW heeft een aardige buiteling gemaakt. Voor Mervyn maar zeker ook voor het team een wedstrijd met veel leermomenten. Maar met &lsquo;wat als…&rsquo; en &lsquo;hadden we niet…&rsquo; komen we niet verder. Vol goede moed en vertrouwen gaan we de volgende wedstrijd in. Die is op 30 augustus aanstaande wederom op het TT circuit van Assen.<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig