HomeNationaalTeams: Zeg nooit nooit! Velthuijzen alsnog Europees kampioen 2012

Teams: Zeg nooit nooit! Velthuijzen alsnog Europees kampioen 2012

Midden dit seizoen bleek de kans om de Europese titel te veroveren van Lex van Dijk weggevaagd door de diskwalificatie in het Oost Duitse Schleizer.

Niets is minder waar, want afgelopen weekend met het British Superbike werd de laatste ronde van het Europees UEM supermono kampioensschap verreden.<br /> <br /> <p>Er waren maar liefst &nbsp;50 punten te verdelen verspreid over 2 manches. Een van mijn grootste concurrenten was kampioenschapsleider Josef Frauenschuh die maar liefst 18 punten voorsprong had. De andere concurrent was (en nog steeds) grote vriend Lex van Dijk, de man op de Gilex Yamaha die jullie allemaal kennen van de gulle glimlach van oor tot oor stond mij in de nek te hijgen met 5 punten achterstand.&nbsp;Vlak achter ons drietal stond wederom nog een titel kandidaat, geheten Brian Slooten, de man op de strak sturende fabrieks Bakker Suzuki.<br /> <br /> </p> <p>Om het kampioensschap binnen te hengelen was er maar 1 doel, Podium of Jodium! Ik moest domweg beide manches winnen en daarbij moest de KTM rijder Frauenschuh 2x een 3e plaats behalen. Zou hij winnen (wat hij 2 maal op rij wist te doen begin het seizoen op Assen) dan zou de UEM trofee naar Oostenrijk verhuizen.<br /> <br /> </p> <p>In de trainingen wist ik al de pole te pakken, naast me op de start rij stonden Nederlanders Sjoerd van buiten, Lex van Dijk en Brian Slooten.&nbsp;Frauenschuh wist niet verder te komen als een 2e start rij op een 7e start positie.<br /> <br /> </p> <p>De eerste race &nbsp;was een zwaar duel tussen Van Dijk en mij, vooral omdat we op ons pitbord doorkregen dat Frauwensuh op positie 5 lag. Doordat de razendsnelle Oostenrijker het hoofd niet koel wist te houden crashte de KTM rijder in de voorlaatste ronde van de race en verprutste daarmee zijn voorsprong.&nbsp;De race zou nu voor van Dijk zowel voor mezelf beslissend worden. Als van Dijk zou winnen zouden we namelijk gelijk qua punten komen te staan. In een ontketende actie probeerde de ervaringsdeskundige Amsterdammer een gewaagde actie buitenom in de ramshoek, helaas mislukte deze poging voor van Dijk en kon ik nipt de overwinning veroveren.<br /> <br /> <br /> Race 2<br /> Een 2e plaats zou voldoende voor mij zijn, normaliter zou ik bij de eerste 3 moeten kunnen zitten.&nbsp;Van Dijk of Frauenschuh zou moeten winnen om de titel te pakken, maar dan moest ik op plaats 3 of 4 eindigen.&nbsp;In eerste instantie had ik nu de machtspositie overgenomen, maar nooit wetende dat de kopgroep uit maar liefst 5 man bestond gedurende de gehele race.&nbsp;Van deze 5 rijders konden er maar liefst 4 kampioen worden, waaronder ook nog Brian Slooten. De 5e man was de Europees kampioen van 2010 Stefan Meiners op de Pami Rotax 450.</p> <p>Ronde na ronde was het van positie wisselen waarbij ik zelfs nog eens op de 4e plaats belandde, dit zou betekenen dat ik buiten de boot zou vallen.&nbsp;Ik kon gelukkig het hoofd koel houden en de jacht naar de overwinning was geopend.&nbsp;De &nbsp;Engelse organisatoren en tijdwaarneming zaten op het puntje van hun stoel om mee te genieten van het zinderende duel tussen de 5 rijders. &nbsp;<br /> <br /> Van Dijk twijfelde geen seconde om bij het ingaan van de laatste bocht in de laatste ronde een alles of niets poging te wagen om vervolgens de stickers van me kuip af te rijden en daarbij nog eventjes knap de leiding wist te pakken.&nbsp;Vanuit de slipstream kon ik met de razend snelle MVS Race Engineering Yamaha tzm 250 nipt de overwinning van van Dijk wegpakken. Met deze overwinning pakte ik de 5e overwinning op rij dit seizoen wat resulteerde in de Europese titel 2012!&nbsp;De strak sturende Duitser Stefan Meinders eindigde op de derde plaats met in zijn kielzog Slooten en Frauenschuh.&nbsp;</p> <p> </p> <div><br /> </div>

<p>Na alle jaren racen kan ik eindelijk een kampioensschap op mijn naam schrijven, dit is in het bijzonder te danken aan mijn monteurs Patrick Hakbijl en formule 1 technici Just Barner.&nbsp;Om natuurlijk niet te vergeten de fans die de afgelopen races een hard onder de riem hebben gestoken en de altijd trouwe partners en sponsoren Prox, JE pistons, Carillo, PSH Holland, Mols Tegelwerken, IGM Trading, Richa, JH Sport, Shark Helmets, Michelin ,Intrax suspension, Eurol lubrications , Crossblokrevisie.nl, MVS Race Engineering, Vd Kuinder Motoren Hilversum en Gilex motoren voor alle hulp en technisch advies.En natuurlijk Wim Hendriks &nbsp;en Evert vd Beek voor hun super inzet voor de supermono klasse !<br /> <br /> <br /> Wat ik volgend jaar ga doen?<br /> Er staan nog diverse wensen op mijn verlanglijstje. Een deelname aan een WK Endurance race zoals &nbsp;Le Mans of de Bol d`Or staan zeker bovenaan me lijstje.&nbsp;De meeste mensen denken nu dat je alles perfect voor elkaar hebt en dat je een zak met geld wint. Niets is natuurlijk minder waar, want ook ik moet zoals vele andere rijders er alles voor laten staan om volgend jaar weer aan de start te verschijnen in het Europees kampioensschap supermono. De jacht naar de titel is nu be&euml;indigd maar de jacht naar sponsoren is weer geopend.<br /> <br /> </p> <p>Voor volgend jaar zijn we tevens dan ook opzoek naar een 2e rijder in ons team die eventueel zou kunnen opstappen op een nieuw geprepareerde kampioenswaardige supermono machine. Voor interesse neem dan contact met : [email protected]&nbsp;Vooralsnog gaan ik en mijn team nog heerlijk genieten van het behalen van het UEM supermono kampioensschap.</p>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig